Dźwigi i żurawie to podstawowe pojazdy i maszyny wykorzystywane w budownictwie. Bez dźwigów i żurawi ciężko sobie wyobrazić wznoszenie nowoczesnych budynków, wieżowców czy mostów, stadionów i innych obiektów. Oczywiście Egipcjanie radzili sobie z piramidami bez nowoczesnych dźwigów, ale żyjemy w zupełnie innych czasach. Od niedawna w Polsce coraz większym zainteresowaniem cieszą się mobilne żurawie wieżowe, które coraz częściej zastępują tradycyjnego żurawia wieżowego. Dlaczego są tak dobrym rozwiązaniem? Czy warto rezygnować z ogromnych żurawi budowlanych? Czym różnią się od tradycyjnych dźwigów samochodowych?
Tradycyjne dźwigi samochodowe
Co mamy na myśli mówiąc o zwykłych dźwigach samochodowych? Chodzi o dźwigi z ramieniem teleskopowym osadzonym na podwoziu samochodowym. Są to dźwigi najczęściej spotykane, samojezdne, o składanym ramieniu, które rozkłada się teleskopowo na wymaganą wysokość roboczą odpowiednią dla danego modelu. Charakteryzują się różnym udźwigiem, np. od 20 do 500 ton, w zależności od rodzaju dźwigu. Przykładowe modele dźwigów stosowanych przy realizacji usług dźwigowych można znaleźć na tej stronie.
Tradycyjne dźwigi samojezdne mogą dźwigać naprawdę duże ciężary i przenosić je na bardzo duże wysokości.
Stacjonarne żurawie budowlane
Żuraw budowlany to kolos, którego możemy zobaczyć na placach budowlanych, zwłaszcza w dużych miastach. Składa się z charakterystycznej wieży zbudowanej z kratownicy, na której osadzone jest bardzo długie ramię żurawia zakończone hakiem z jednej strony i przeciwwagami z drugiej. Żuraw wieżowy osadzony jest na stałe na podłożu za pomocą betonowania. Oznacza to, że jest on instalowany na miejscu wykonywania usługi na dłużej, np. na kilka miesięcy. Nie może się przemieszczać, jego ruch odbywa się wyłącznie za pomocą ramienia żurawia, które może pracować na różnych poziomach, a hak może przesuwać się po ramieniu na wymaganą odległość.
Mobilne żurawie wieżowe
Mobilny żuraw wieżowy, nazywany również żurawiem szybkomontującym, to połączenie najlepszych cech żurawia wieżowego i samojezdnego dźwigu teleskopowego. Kratownica żurawia osadzona jest na podwoziu samochodowym, dzięki czemu żuraw może się swobodnie przemieszczać. Kratownica wieży żurawia rozkłada się automatycznie - wystarczy naciśnięcie guzika na pilocie! Rozstawienie żurawia wieżowego mobilnego i przygotowanie go do pracy zajmuje 20 - 30 minut w zależności od modelu.
Przykładem mobilnego żurawia wieżowego jest Spierings SK-477 AT-4 na podwoziu samochodowym, który doskonale odnajduje się przy różnego rodzaju zleceniach w centrum dużego miasta, gdzie ustawienie tradycyjnego żurawia wieżowego jest niemożliwe.
Samochodowy żuraw wieżowy nie wymaga dodatkowych pojazdów do transportu - porusza się sam i samodzielnie przewozi składaną kratownicę wieży oraz przeciwwagi. Do jego obsługi i przygotowania do pracy potrzebny jest tylko jeden człowiek - jego operator i kierowca w jednym. Obsługa może odbywać się z poziomu kabiny operatora lub zdalnie, drogą radiową, przy pomocy specjalnego pilota. Co więcej, mobilny żuraw wieżowy może zmieniać swoją lokalizację nawet kilka razy w ciągu dnia, a więc może zrealizować kilka zleceń w różnych miejscach.
Stosowanie mobilnych żurawi wieżowych doskonale sprawdza się w dużych miastach, w miejscach, gdzie nie da się rozstawić stacjonarnego żurawia wieżowego czy gdzie byłoby to całkowicie nieopłacalne. Praca z ruchomymi żurawiami wieżowymi jest bezpieczniejsza z uwagi na dużo lepszą widoczność z kabiny operatora czy z ziemi, ponieważ przypominamy, że operator może znajdować się na ziemi i sterować żurawiem zdalnie. Maszyny tego typu pracują szybciej, efektywniej i dużo bardziej ekonomicznie.
Chcesz dowiedzieć się więcej o dźwigach i żurawiach? Odwiedź stronę firmy Dźwigi i Podnośniki z Warszawy. Znajdziesz tam obszerną bazę wiedzy o pojazdach i maszynach dźwignicowych.