Jak finansować usługę pozycjonowania stron internetowych? Istnieje co najmniej kilka modeli rozliczeń kampanii SEO. Jednym z nich jest model abonamentowy, który w dzisiejszych czasach - jest coraz częściej praktykowany. W poniższym artykule skupimy się właśnie na tym modelu. Scharakteryzujemy go pod kątem wad i zalet, przeanalizujemy jego potencjał i zastanowimy się, dlaczego warto z niego skorzystać.
Zanim przejdziemy do omówienia SEO w abonamencie, warto także widzieć czym jest pozycjonowanie z płatnością za efekt. Poniższy materiał wideo powinien w dość wyczerpujący sposób wyjaśnić to zagadnienie.
Pozycjonowanie w abonamencie - jak działa?
Realizacja usług pozycjonowania stron w oparciu o model abonamentowy, jest dość prostym sposobem finansowania tego typu usług. W tym wariancie Klient płaci określone, miesięczne kwoty abonamentowe, które są wynagrodzeniem pozycjonera za wykonaną pracę. Powyższy mechanizm jest - od strony teoretycznej - dosyć przejrzysty i prosty.
SEO w abonamencie - najważniejsze zalety
1. Prosty i elastyczny model rozliczeń.
Pozycjonowanie w abonamencie wiąże się ze stałym, miesięcznym wydatkiem, który jest uiszczany przez Klienta na rzecz agencji SEO. Model ten ułatwia prognozę kosztów w dalszej perspektywie czasu, ale też znacznie uelastycznia określenie zadań, które stawia się przed firmą wykonawczą.
2. Stały koszt usługi i brak tzw. cenowych "kruczków".
Stały koszt usługi abonamentowej to nie tylko szansa zaplanowania miesięcznych wydatków, ale też możliwość ich późniejszej zmiany, z uwzględnieniem np. poprawiającej się koniunktury przedsiębiorstwa. Stały abonament ułatwia również uniknięcie cenowych kruczków, których pojawienie się jest bardzo prawdopodobne w innych modelach rozliczeń.
3. Brak ryzyka ze strony agencji SEO
Pozycjonowanie w abonamencie gwarantuje agencji SEO płynność finansową. Środki wpłacane co miesiąc na konto pozycjonera będą pokrywać jego bieżące wydatki na działania SEO, czego nie można powiedzieć w przypadku modelu zapłaty za efekt. W tym drugim przypadku ryzyko agencji jest po prostu zbyt duże, co oczywiście może się przełożyć na mniej bezpieczne działania SEO.
4. Regularny dopływ środków finansowych
Pozycjonowanie w systemie abonamentowym zapewnia agencji SEO stały dopływ środków, które są na bieżąco wydawane na dobrej jakości treści. Dzięki temu Klient nie zyskuje wyłącznie okresowo (np. po wpłacie kolejnej transzy), lecz przez cały czas trwania umowy z pozycjonerem.
5. Przejrzystość oferty
Istotną zaletą pozycjonowania w abonamencie jest przejrzystość oferty agencji SEO. Comiesięczny model wpłat rat abonamentowych daje pełny wgląd w poczynania agencji realizującej wybrane zlecenie. Co więcej - w ten sposób można łatwo nakreślić stawiane jej zadania i (w razie potrzeb) na nowo je zdefiniować.
6. Edukacja Klienta
Model abonamentowy istotnie poprawia komunikację na linii Agencja SEO - Klient. W trakcie trwania współpracy Zleceniodawca będzie informowany nie tylko o postępach prac, ale też o działaniach które warto podjąć i rozwiązaniach, na które stawia nasza konkurencja w internetowym marketingu.
7. Lepsza strategia SEO
Regularna, comiesięczna wpłata środków na konto agencji SEO, umożliwia długotrwałe planowanie poszczególnych działań obejmujących pozycjonowanie witryn Klienta. Dzięki temu możliwe jest nakreślenie długotrwałej strategii, dzięki której w/w działania będą skuteczniejsze.
8. Szerszy marketing słów kluczowych
Powyższy model rozliczeń determinuje agencję do podjęcia działań związanych z poszerzeniem aktualnego marketingu słów kluczowych. Mowa tu zwłaszcza o frazach z tak zwanego "długiego ogona", które gwarantują Klientom agencji ruch na stronie, generujący klientów!
9. Zmiana modelu SEO
Pozycjonowanie w abonamencie daje możliwość wprowadzenia zmian do aktualnych działań realizowanych przez agencję SEO. Mowa tu oczywiście o zmianie bieżącej strategii działań, czy też wprowadzeniu zupełnie innych słów kluczowych, będących oparciem dla realizowanych przez pozycjonera czynności. Jest to atut ukierunkowany zwłaszcza na te podmioty, których oferta ulega bieżącym zmianom.
10. Możliwość pozycjonowania pod wiele słów kluczowych
Korzystanie z modelu abonamentowego pozwala na optymalizację procesu pozycjonowania wybranej strony pod kątem kilkudziesięciu a nawet kilkuset słów kluczowych! Co więcej - lista danych słów może się zmieniać w zależności od oczekiwań i preferencji Klienta.
11. Możliwość nieograniczonej rozbudowy strony
Kolejną zaletą prezentowanego modelu rozliczeń jest możliwość wręcz nieograniczonej rozbudowy strony (tworzenia kolejnych podstron), pod frazy generujące konwersje i Klientów. Uruchomienie nowych podstron będzie możliwe w dowolnym momencie, oczywiście po konsultacji z podmiotem zlecającym usługę. Te podstrony pomogą w odnalezieniu nowych Klientów, którzy zwiększą zainteresowanie wybraną marką / produktem.
12. Analityka i działania SEO
Agencja SEO działająca w oparciu o model abonamentowy, może - równolegle z działaniami SEO - prowadzić zaawansowaną analitykę wybranej strony www. Dzięki niej będzie można skupić się na tych frazach kluczowych, które generują najwyższą liczbę Klientów i - tym samym - przynoszą najwyższe zyski właścicielowi strony internetowej.
13. Bezpieczeństwo pozycjonowania
Pozycjonowanie w abonamencie jest... o wiele bezpieczniejsze dla Klienta, niż analogiczne rozliczenie "za efekt". Dlaczego? Ponieważ miesięczna wpłata stałych rat daje możliwość kontrolowania działań agencji - choćby poprzez comiesięczne raporty SEO. W przypadku rozliczeń "za efekt", może się zdarzyć, że agencja skorzysta z rozwiązań nieuczciwych, pozycjonując stronę Klienta z wykorzystaniem niedozwolonych praktyk. Na marginesie - takie postępowanie może się bardzo źle skończyć dla podmiotu zamawiającego usługę pozycjonowania.
14. Stabilność pozycji w Google
Pozycjonowanie abonamentowe zapewnia właścicielowi witryny wyższą stabilność pozycji na skutek m.in. aktualizacji algorytmu Google. Strona, która jest pozycjonowana w oparciu o treści oraz ich rozbudowę, jest znacznie mniej wrażliwa na zmiany w Google i ewentualne długotrwałe spadki widoczności organicznej.
15. Comiesięczne raporty
Agencja współpracująca z Klientem na podstawie modelu abonamentowego, przekazuje Klientowi comiesięczne raporty, w których zdefiniowane są bieżące działania dotyczące pozycjonowania wybranej witryny. Rozwiązanie to jest wygodne dla Klienta, który w ten sposób nie tylko kontroluje pracę agencji, ale też wie, na co przekazywane są wpłacane przez niego środki.
Pozycjonowanie w abonamencie - wady rozwiązania
Model abonamentowy ma też swoje wady, które związane są bezpośrednio ze specyfiką rozliczeń z Klientem.
1. Brak zaufania do agencji SEO
Większość Klientów korzystających ze wsparcia agencji SEO, przyzwyczajona jest do tradycyjnego modelu zapłaty za efekt. Abonament opiera się na zaufaniu wobec działań agencji, która to - na podstawie comiesięcznych raportów - przekazuje informacje dotyczące postępów w pozycjonowaniu strony. Przełamanie wspomnianych obaw jest kluczowe, by móc podjąć efektywną współpracę między stronami.
2. Obawa Klienta przed spadkiem efektywności
W modelu abonamentowym efekty podejmowanych działań nie są widoczne na początku współpracy. Wielu Klientów obawia się, że agencja nie będzie skuteczna, zaś inwestycja w pozycjonowanie strony internetowej okaże się "wtopą".
3. Ponoszone koszty w czasie
Kolejną wadą modelu jest konieczność zainwestowania konkretnych środków już na samym początku współpracy, gdy efekty pozycjonowania są znikome lub też nie ma ich wcale. Wielu Klientów obawia się, że stan ten będzie się utrzymywał bardzo długo.
4. Presja i konflikt z agencją SEO
Pozycjonowanie w abonamencie rodzi swoistą presję wyników, którą nakłada Klient inwestujący na bieżąco swoje środki. W efekcie dane przedstawione przez pozycjonera nie zawsze przekonują Klienta, który oczekiwałby lepszych efektów pracy (zwłaszcza na samym początku współpracy). Tymczasem uczciwe generowanie ruchu organicznego jest procesem rozciągniętym w czasie, a jego pierwsze efekty widać dopiero po ok 3-6 miesiącach współpracy.
5. Brak uczciwości ze strony agencji
Niektóre agencje SEO nie działają uczciwie, podejmując określone działania tylko w momencie rozpoczęcia współpracy opartej na modelu abonamentowym. Wykorzystują one zaufanie swoich Klientów, którzy oczekują stałych działań a nie jedynie realizacji poszczególnych usług na samym początku współpracy. Oczywiście nie przeszkadza im to w późniejszym pobieraniu marż abonamentowych.
Model abonamentowy - kilka niezbędnych porad
Pozycjonowanie w abonamencie jest o wiele korzystniejsze dla Klienta, aniżeli tradycyjny model rozliczeń "za efekt". Mimo to warto - przed rozpoczęciem takiej współpracy - zapoznać się z poniższymi poradami. Dzięki nim realizacja usługi będzie efektywna dla obydwu stron.
Wybór modelu abonamentowego nie oznacza, że z automatu trafimy na uczciwą firmę pozycjonerską.
Warto poszukać takiej, która rzetelnie realizuje powierzone jej zadania. Jedną z nich można znaleźć pod adresem https://projektmarketing.pl/oferta/pozycjonowanie-stron-www/
Umowę abonamentową warto podpisać na krótki okres, np. na 6 miesięcy lub 1 rok.
Abonament krótkoterminowy działa mobilizująco na agencję SEO i jednocześnie pozwala łatwo ocenić efektywność jej pracy w krótkoterminowym przedziale czasu.
Wybierając firmę działającą w oparciu o model abonamentowy, warto poszukać podmiotu, który nie nalicza kar za wcześniejsze zakończenie współpracy.
Takie zachowanie agencji jest nieprofesjonalne i wynika raczej z chęci długoterminowego związania się z Klientem.
Raporty przesyłane przez agencję SEO powinny - oprócz wykazu pozycji słów kluczowych - zawierać również informację dotyczącą pozyskanych przez nią linków.
Mocne linki kosztują, dlatego ich raportowanie dla klienta świadczy o uczciwości danej agencji SEO.
Podsumowanie
Pozycjonowanie w abonamencie to wygodna forma współpracy z agencją SEO, gdyż umożliwia ona efektywną kontrolę jej poczynań. Zastosowanie tego rozwiązania przyniesie korzyści również i właścicielowi witryny, gdyż pozwoli optymalizować koszty SEO i cieszyć się efektami pozycjonowania.