Balet ŚWIĘTO WIOSNY / KRZESANY w Teatrze Wielkim w Łodzi

Anonimowy Użytkownik
Anonimowy Użytkownik
Kategoria teatr · 24 kwietnia 2017

Śmiałe i udane wprowadzenie do repertuaru polskiego baletu choreografii Marthy Graham w połączeniu z choreografią Henryka Konwińskiego w spektaklu ŚWIĘTO WIOSNY/ KRZESANY Igora Strawińskiego/Wojciecha Kilara zapisało się w historii teatru polskiego oraz w dziejach tańca mocą kreską.

 

Kwietniowe spektakle są wpisane w obchody 100-lecia Awangardy w Polsce.

 

28 kwietnia 2017, godz. 18:30

29 kwietnia 2017, godz. 18:30

 

W Międzynarodowy Dzień Tańca Teatr Wielki w Łodzi (29 kwietnia) zaprasza na:

- balet ŚWIĘTO WIOSNY/ KRZESANY o godz. 18:30,

- wernisaż Ewy Kutylak w przerwie spektaklu,

- projekcję filmu oraz spotkanie z Henrykiem Konwińskim po spektaklu.

 

 

Zestawienie ŚWIĘTA WIOSNY Igora Strawińskiego z KRZESANYM Wojciecha Kilara wbrew pozorom jest trafne i wyjątkowe. Przede wszystkim prezentuje najwybitniejsze osiągnięcia kompozytorskie, zarówno z repertuaru światowego, jak i polskiego, spójne w swym wyrazie i emocjonalnie zrównoważone, które ze sobą korespondują a nie konkurują. Bez wątpienia taki właśnie dialog wywiązuje się pomiędzy utworami dwóch znakomitych kompozytorów, którzy zainspirowani: wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi – ŚWIĘTO WIOSNY i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego – KRZESANY (poprzedzony SIWĄ MGŁĄ), stworzyli dwa jakże różne stylistycznie, a zarazem spójne klimatycznie dzieła muzyczne. To właśnie dlatego w naszej mentalności kompozycja Kilara określana jest jako polski odpowiednik dzieła Strawińskiego.

Nie mniej ważne w tym spektaklu jest zestawienie choreografów. Martha Graham – jedna z najważniejszych postaci światowego baletu, której nazwisko po raz pierwszy pojawia się w repertuarze zespołu baletowego w tej części Europy i Henryk Konwiński – kontynuator baletowych tradycji polskiego tańca, kreują uniwersalne, niezależne od siebie dwie wizje choreograficzne, których połączenie wyzwala u widzów eksplozję emocji. Zderzenie tak silnych osobowości obojga choreografów jest istotne także ze względu na dopełnianie się obu realizacji, bez dominacji żadnej ze stron.

 

***

LEGENDY ŚWIATOWEGO I POLSKIEGO BALETU RAZEM NA ŁÓDZKIEJ SCENIE

W ŚWIĘCIE WIOSNY IGORA STRAWIŃSKIEGO I KRZESANYM WOJCIECHA KILARA

 

Martha Graham jest uznawana za jedną z najważniejszych osobowości świata sztuki i stawiana w towarzystwie takich znakomitości jak Picasso, James Joyce, Strawiński i Frank Lloyd Wright. W roku 1998 magazyn „Time” uznał Marthę Graham za „tancerkę stulecia”, natomiast magazyn „People” umieścił ja w gronie kobiecych „ikon stulecia”. Martha Graham stworzyła nowatorski styl polegający na naprzemiennym działaniu dwóch czynników – contraction – skurczu oraz realise – uwolnieniu. Skupiając się na podstawowych ruchach lidzkiego ciała, ożywiła je surowymi, pelnymi napięcia emocjami. Ostre, kanciaste i bezpośrednie ruchy stanowiące element jej techniki były dynamicznym odejściem od stylu dominującego w tamtym czasie. Święto wiosny będące jednym z jej ostatnich arcydzieł zawiera wiele teatralnych innowacji wprowadzonych przez tę wielką artystkę.

 

Henryk Konwiński jest zaliczany do grona najbardziej znanych i cenionych tancerzy, choreografów i reżyserów. Na swoim artystycznym koncie ma ponad sześćdziesięcioletnią obecność na scenach teatralnych. Bez wątpienia jest krajowym rekordzistą w ilości przygotowanych opracowań choreograficznych i wyreżyserowanych przedstawień operowych i operetkowych oraz w teatrach dramatycznych. Jego bogaty dorobek choreograficzny obejmuje niemal wszystkie pozycje baletu klasycznego oraz wiele opracowań do muzyki współczesnej, realizowanych na wszystkich bez wyjątku krajowych scenach muzycznych.

 

 

Bilety w zależności strefy:

27 zł / 40 zł / 45 zł            ulgowe

32 zł / 45 zł / 55 zł            normalne

 

Bilety do nabycia:

na stronie: http://www.operalodz.com/ lub www.bilety24.pl

dzięki aplikacjom mobilnym do pobrania ze strony www.operalodz.com

w kasie Teatru - tel. 42 633 77 77.