Wtorek, 8 listopada, g. 19.00
Komisja Historyczna Teatru Polskiego w Poznaniu
zaprasza na
czwarty odczyt z cyklu:
Poznańskie ekscesy i skandale teatralne
Heleny Modrzejewskiej bitwy artystyczne i skandale towarzyskie (politycznych nie wyłączając)
Odczyt wygłosi prof. Dobrochna Ratajczakowa na Dużej Scenie Teatru Polskiego we wtorek 8 listopada 2016 roku, o g. 7 wieczorem.
Bilet wstępu w cenie 1 zł dostępny w kasie Teatru oraz w serwisie bilety24.
Prosimy o punktualne przybycie.
Komisja Historyczna Teatru Polskiego w Poznaniu została powołana 16 października 2015. W jej skład wchodzą: prof. Dobrochna Ratajczakowa (UAM), prof. Elżbieta Kalemba-Kasprzak (UAM), prof. Ewa Guderian-Czaplińska (UAM), dr hab. Agnieszka Jelewska (UAM), Danuta Balcerek (Oddział Teatraliów Biblioteki Raczyńskich), prof. Krzysztof Kurek (UAM). Celem Komisji Historycznej jest odzyskanie materialnej i ideowej historii Teatru Polskiego w Poznaniu oraz włączenie dziejów Teatru w szerszy kontekst. Dawniej Teatr Polski postrzegany był jako przestrzeń wszystkich Polaków pod zaborem pruskim. Na przełomie XIX i XX wieku wystawiał spektakle poza Poznaniem i jednoczył w ten sposób społeczeństwo.
Działalność Komisji została zainaugurowana 7 grudnia 2015 roku debatą pt.: Co tu się dzieje z historią? z udziałem prof. prof.: Dobrochny Ratajczakowej, Elżbiety Kalemby-Kasprzak, Ewy Guderian-Czaplińskiej, Danuty Balcerek, Krzysztofa Kurka, Krzysztofa Podemskiego, Piotra Bojarskiego. Przed debatą odsłonięto odnalezione i odnowione popiersie Stanisława Hebanowskiego, długoletniego kierownika literackiego Teatru Polskiego.
Komisja Historyczna Teatru Polskiego w Poznaniu do tej pory wygłosiła trzy odczyty z cyklu Poznańskie ekscesy i skandale teatralne:
„O początkach stałej sceny polskiej w Poznaniu, czyli germanizacyjny skandal” – odczyt wygłosił prof. Krzysztof Kurek;
„Dwa pojedynki (w tym jeden z użyciem broni)” – odczyt wygłosiła prof. Ewa Guderian-Czaplińska;
„Naród sobie – a Horzyca sobie” – odczyt wygłosiła prof. Elżbieta Kalemba-Kasprzak.
Czwartek, 10 listopada, g. 19.30
Stań, by przeczytać wiersz!
Zostań, by posłuchać wiersza!
To już! Startujemy z wyjątkowym slamem w Teatrze Polskim w Poznaniu – jeśli scena Cię kręci, publiczność kocha, a z mikrofonem wyglądasz wyjątkowo nęcąco, weź udział w WIERSZOSTANIU!
Czekamy na zgłoszenia poetyckie wszelkiej maści: od poezji konkretu do melorecytacji. Wszystko jest kwestią twórczej wyobraźni i jej wyładowań w czasie do trzech minut. Zgłoszenia zawierające imię, nazwisko i jedno zdanie o sobie wraz z proponowanym utworem w formacie .doc(x) lub .pdf ślijcie na adres: wiersze.w.polskim@gmail.com.
Warunkiem wzięcia udziału w slamie jest stawienie się 10 listopada o 19.30 w Piwnicy pod Sceną w Teatrze Polskim w Poznaniu.
Więcej informacji wkrótce. Miejcie się na baczności.
Wierszu – stań się!
Gościem pierwszego spotkania będzie poetka Magda Gałkowska.
Magda Gałkowska, ur. 1975 r. Publikowała m.in. w "Odrze", "Tyglu Kulturanym", "ProArte", "Czasie Kultury" oraz "Solistkach. Antologii poezji kobiet 1989-2009". Laureatka nagrody głównej XIV OKP im. Jacka Bierezina 2008 oraz XIV Tyskiej Zimy Poetyckiej 2014. Autorka książek poetyckich: "Fabryka tanich butów" (Wydawnictwo Kwadratura, Łódź 2009), "Toca" (Zeszyty Poetyckie, Gniezno 2012) i "Fantom" (Teatr Mały, Tychy 2014). Stypendystka Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury za rok 2015. Współpracuje z pismem INTER, gdzie prowadzi rubrykę "pogotowie poetyckie".
Kontakt: Joanna Żabnicka wiersze.w.polskim@gmail.com
lub Paulina Skorupska: paulina.skorupska@teatr-polski.pl
Piątek, 11 listopada, g. 18.00 i 20:30
W listopadowe wieczory w Poznaniu, już po raz szósty, rozbrzmiewać będzie muzyka barokowa. Tegoroczny festiwal Poznań Baroque to 20 koncertów oraz blisko 50 artystów i artystek z całej Europy, którzy podczas 9 wieczorów zaprezentują muzykę dawną w różnorodnych odsłonach, również w TEATRZE POLSKIM W POZNANIU.
DUŻA SCENA, g. 18:00 Koncert XV
„Sen nocy letniej – angielska baśń”
Muzyka teatralna XVII-wiecznego Londynu (Dowland, Locke, Purcell…)
Wchodzimy w świat muzyki angielskiej. Wchodzimy także, dosłownie i w przenośni, do teatru, bowiem ułożony przez Corinę Marti program, wykonany na scenie Teatru Polskiego, można określić jako małą operę, czy mówiąc z angielska, „maskę”.
Wykonawcy:
La Morra:
Anna Miklashevich, Ivo Haun de Oliveira – śpiew
Corina Marti – flet prosty
Natalie Carducci, Plamena Nikitassova– skrzypce
VivaBiancaLuna Biffi – violetta bastarda
Soma Salat-Zakariás – viola da gamba
Ziv Braha, Michał Gondko – teorba, lutnia
Ralph Stelzenmüller – klawesyn
DUŻA SCENA, g. 20:30 Koncert XVI
„Nocne improwizacje Jana Sebastiana Bacha”
Wariacje Goldbergowskie
Jedna z najsłynniejszych kolekcji utworów klawesynowych, którą słyszeliśmy już tyle razy i w tylu wykonaniach, że wydaje się niemal niemożliwe, że można w nich odkryć jeszcze coś nowego. Allan Rasmussen jest przykładem, że w tej tak doskonale znanej partyturze wciąż można odnaleźć inspirację do nowych pomysłów interpretacyjnych.
Wykonawca:
Allan Rasmussen – klawesyn
Szczegółowe informacje są dostępne na stronie organizatora: www.poznanbaroque.com
Bilety dostępne są do 10 października w kasach:
- Estrady Poznańskiej oraz bilety24.pl – bilety na wszystkie koncerty;
- CK Zamek – bilety na koncerty odbywające się w CK Zamek;
- Teatru Polskiego – bilety na koncerty odbywające się w Teatrze Polskim.
Niedziela, 13 listopada, g. 18.00
Jeszcze nie odetchnęliśmy po koncercie październikowym, w ramach IX Metafor Rzeczywistości 2016, a już chcielibyśmy zaprosić Państwa na kolejny koncert Orkiestry Antraktowej Teatru Polskiego w Poznaniu!
Już 13 listopada, o g. 18.00 na Dużej Scenie Teatru Polskiego w Poznaniu, zabierzemy Państwa w muzyczną podróż po patriotycznych, sentymentalnych dźwiękach. Listopadowy wieczór rozpoczniemy od powtórzenia, specjalnie na Państwa prośbę, „Preludiów” Franciszka Liszta. Tym razem jednak przeniosą nas one w zupełnie inny świat, albowiem w drugiej części usłyszymy Koncert Fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina – jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów muzyki polskiej.
Partię solową wykona znakomity poznański pianista– Paweł Kasperkowiak – student Akademii Muzycznej.
dyryguje: Adam Domurat
Bilety w cenie 10 zł do nabycia w kasie teatru.
Kontakt
- Tel 61 852 05 41; 61 852 56 28;
- E-mail rezerwacja@teatr-polski.pl
Poniedziałek, 14 listopada, g. 18.00
Ruszamy na nowo! Z nową energią i w nowym miejscu! Na najbliższym spotkaniu:
PAWEŁ OPYDO - pozwoli nam poznać design
HYDEPARK - pozwoli nam poznać nowych blogerów
AFTER - pozwoli nam poznać całą resztą
Zapamiętajcie ten adres ➡ http://blogtej.evenea.pl/
W środę, 2 listopada, o godz. 20.00, ruszają tutaj zapisy.
Wszystko po to, abyśmy mogli oszacować, ile przygotować niespodzianek.
Zapraszamy!
Wtorek, 15 listopada, g. 19.00
Zapraszamy na pierwszą w nowym sezonie debatę z cyklu narodsobie.pl z udziałem: Aleksandry Jakubczak (reżyserki teatralnej), Jakuba Szczęsnego (architekta, twórcy Domu Kereta), Kuby Szredera (autora książki „ABC Projektariatu. O nędzy projektowego życia”, kuratora, inicjatora Wolnego Uniwersytetu Warszawy)
Prowadzenie: prof. Waldemar Kuligowski
Po co nam pojęcie klasy?
Co nas dzieli, co nas łączy?
Od kiedy jesteśmy społeczeństwem klasowym?
Klasa średnia, czyli normalność?
Jak mieszkają polskie klasy?
Myślenie w kategoriach społeczeństwa klasowego długo uchodziło w Polsce za nadużycie. W PRL trafiało na mur argumentu o powszechnej równości, po 1989 roku pachniało z kolei staroświeckim marksizmem. Po półwieczu życia w iluzji bezklasowości, stanęliśmy jednak w obliczu zjawisk, które każą nam zrewidować to stanowisko. Różnice w dochodach, wykształceniu i posiadanym majątku to najbardziej widoczne dzisiaj oblicze klasowości. Inne wyraża się w odmiennych stylach życia, gustach, projektowaniu swoich domów i mieszkań, a nawet marzeń. Przynależność do klasy określa nasze kapitały oraz kompetencje, wyznaczając miejsce w społecznej hierarchii. Fakty te sprawiają, że nie widzimy już powodu, dla którego o klasie należałoby milczeć. Co więcej, jesteśmy zdania, że to jeden z najważniejszych i najbardziej palących problemów do rozpoznania.
Kuba Szreder - po ukończeniu socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim pracował jako niezależny kurator interdyscyplinarnych projektów z pogranicza sztuki, działań publicznych, krytycznej refleksji i społecznych eksperymentów. Jest redaktorem wielu książek i katalogów oraz autorem tekstów z zakresu socjologii i teorii sztuki publikowanych w Polsce i poza jej granicami. Jego pierwsza autorska książka ABC Projektariatu została wydana w 2015 roku przez Bęc Zmianę. W 2009 roku zainicjował Wolny Uniwersytet Warszawy, z którym przeprowadził szereg programów badawczych dotyczących współczesnych systemów produkcji kulturowej. W swojej pracy teoretycznej analizuje obecne formy produkcji kulturowej w kontekście późnego kapitalizmu. W 2015 roku obronił doktorat na Loughborough University School of the Arts o politycznych i ekonomicznych aspektach niezależnych projektów kuratorskich.
Jakub Szczęsny - działa na granicy architektury, dizajnu i sztuki. W latach dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych pracował jako ilustrator prasowy (Playboy, Fluid, Fantastyka) i reklamowy oraz dyrektor artystyczny ( Upstairs, Young & Rubicam ). Od 2001 roku współtworzy Grupę Projektową Centrala, z którą we wrześniu 2016 roku zdobył pierwszą nagrodę na plan rewitalizacji terenów Klubu Sportowego Warszawianka. Od marca 2016 roku prowadzi równolegle pracownię SZCZ działającą na polu architektury oraz tworzenia marek i produktów, min. dla Simple House, La Boba i Aura. Jako projektant współpracował między innymi z BMW Polska i General Electric Appliances. Jego zainteresowania oscylują wokół takich tematów, jak ograniczenia wpływające na sposób zamieszkiwania, w tym kwestia tzw. minimalnego habitatu, interpretowanie historii i współczesnych uwarunkowań społecznych poprzez działanie w przestrzeniach publicznych, jak również możliwość manipulowania narracjami narzuconymi przez siły oddziaływujące na zbiorowości i przestrzenie miejskie. Od 2013 roku współpracuje z brazylijskimi organizacjami zajmującymi się projektami społeczno- kulturalnymi, min. Lanchonete.org ( w tzw. Okupacji Sao Joao ) i Casa do Povo w Sao Paulo, gdzie powstała jego najnowsza instalacja pt. Polish Refuge. Jest pierwszym polskim architektem, którego projekt, Dom Kereta, znalazł się w stałej kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku w 2014 roku. Więcej informacji na stronie www.szcz.com.pl
Wejściówka w cenie 1 zł do odbioru w kasie teatru.
Sobota, 22 listopada
OPOWIADANIE ŚWIATA
Teatr Polski w Poznaniu zaprasza dzieci i dorosłych na widowisko narracyjne z cyklu "Opowiadanie świata"
g. 17.30 (dla dzieci i dorosłych)
Szlak moich opowieści
opowiada: Janet Pankowsky (Meksyk)
Opowieści, inaczej niż ludzie, nie znają granic. W najodleglejszych i najmniej oczekiwanych miejscach, odnaleźć można przeróżne wersje tej samej historii.
Człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo historii, które opowiada. A może odwrotnie...
Mam francuskie imię, polskie nazwisko i meksykańską duszę. Abym mogła istnieć, ci, którzy żyli przede mną, musieli wyruszyć w drogę, emigrować.
Opowiem historie, które – jak my wszyscy – mają swoje korzenie w Afryce. Opowiem też historie z Bliskiego Wschodu, skąd pochodzą moi przodkowie, i z Europy Wschodniej, gdzie mieszkali moi dziadkowie i gdzie urodził się mój ojciec. I opowiem też historie z Meksyku – tam jest księżyc, który co noc kołysze mnie do snu.
Spektakl w języku hiszpańskim (na język polski tłumaczy Aneta Cruz-Kąciak).
g. 19.00 (dla dorosłych)
Opowieści ze sznurka na pranie
opowiadają: Janet Pankowsky (Meksyk) i Aneta Cruz-Kąciak
To spotkanie z opowieściami kobiet, które piorąc w rzece albo we wspólnej pralni, wypełniają przestrzeń słowami. W ich historiach odnaleźć można wolność i uzdrowienie, ból i śmierć, współczucie i życie, godność i fantazję.
Opowieść za opowieścią, koszula za koszulą, na sznurku na pranie pojawiają się idee, obrazy, przedmioty i metafory, które towarzyszą praczkom.
Wieszamy opowieści na sznurku na pranie, a rozwieszając je – rozumiemy.
„Opowieści ze sznurka na pranie” to tradycyjne meksykańskie pieśni i historie oraz utwory Violety Parry, Eleny Poniatowskiej i Isaaca Singera.
Spektakl powstał w ramach meksykańskiego stypendium FONCA 2016. Będzie opowiadany w języku hiszpańskim z tłumaczeniem na język polski.
Bilet wstępu w cenie 10 zł do odbioru w kasie Teatru.
Wtorek, 29 listopada, g. 19.00
NIE-BOSKIE NARRACJE. O LĘKU I GNIEWIE ROZMOWY Z PISARZAMI
Serdecznie zapraszamy na spotkanie z cyklu: Nie-boskie narracje. O lęku i gniewie rozmowy z pisarzami. Marcin Zaremba w rozmowie z prof. Przemysławem Czaplińskim
Marcin Zaremba zabiera czytelnika w szokującą podróż po czasie, który zniknął z pamięci Polaków. Po spustoszonym przez wojnę państwie strachu, biedy i niepewności. „Wielka Trwoga” to odarta z mitów i komunistycznych naleciałości historia pierwszych lat po II wojnie światowej. Autor pokazuje rozbite społeczeństwo, w którym na porządku dziennym były gwałty i grabieże, a niepewność jutra spędzała sen z powiek ludziom udręczonym przez pięcioletnią okupację. Czy wybuchnie kolejna wojna? Czy zdołam przetrwać głód i epidemie? Czy znajdę dom i jakiekolwiek zajęcie w kraju, który nawet nie ma ustalonych granic? Takie pytania zadawały sobie miliony Polaków.
[fragm. ze strony Wydawnictwa Znak]
Marcin Zaremba – historyk i socjolog, adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu Warszawskiego. Autor wielu artykułów poświęconych najnowszej historii Polski, publikowanych przed wszystkim na łamach „Gazety Wyborczej” i „Polityki” oraz książek poświęconych najnowszej historii Polski. Laureat Nagrody im. Jerzego Turowicza oraz Nagrody Historycznej im. Kazimierza Moczarskiego za książkę „Wielka trwoga: Polska 1944–1947: ludowa reakcja na kryzys”. Obecnie pracują nad książką o genezie Rewolucji Solidarności.
Zobacz: https://www.youtube.com/watch?v=rfWcf1ChmZI
Wejściówki w cenie 5 zł dostępne w kasie teatru.
Kontakt:
tel. 61 852 05 41; 61 852 56 28;
e-mail rezerwacja@teatr-polski.pl