TEATROMANIA 2016 - „Szepty/Narodziny zjaw”

ikonas
ikonas
Kategoria teatr · 4 maja 2016

 

Zespół Mossoux-Bonté znany Państwu z prezentacji, w których badał różne formy działania i interakcji z marionetkami, cieniami, animacji przedmiotem, w spektaklu „Szepty” buduje historię igrając ze światem dźwięków, znajdujących odbicie w ruchach Nicole Mossoux. Konfrontuje teraźniejszość i przeszłość.

 

Na scenie kobieta. Czy jednak rzeczywiście tylko ona? Przestrzeń sceny wydaje się być pełna czyjejś jeszcze obecności. Postać kobiety jakby zapożyczona z jednego z obrazów Vermeera, nieprzerwanie powraca do tego samego miejsca, przywołując animowane postaci, które zdają się wyłaniać z jej własnego ciała. 
Tajemnicze, stłumione dźwięki, przypominające zjawy sylwetki pojawiają się nagle, coraz bardziej zagarniając dla siebie to miejsce, szepcząc nam coś do ucha. Czy to błąkające się bez ustanku zagubione dusze zakłócające naszą teraźniejszość wspomnieniami nienaprawialnej i nieodwracalnej przeszłości?
Kobieta nie wie, do kogo należy odzywający się w niej głos – czy to jej własne doświadczenia czy też doświadczenia jej przodków. Próbuje rozszyfrować szepty, które zdają się grozić zmową przeciwko żyjącym. Jak wyrwać się z łańcucha pokoleń, gdzie znaleźć wyjście?
 
Compagnie Mossoux-Bonté została założona w 1995 roku przez Nicole Mossoux oraz Patricka Bonté. Spektakle zespołu zacierają granice między teatrem i tańcem, łącząc te dwa sposoby wypowiedzi w jeden wspólny język. Pełne emocji, nasycone przejmującą atmosferą koncentrują się na poszukiwaniu ekspresji poprzez ruch, budowaniu niezwykłych scenicznych obrazów. Cechuje je charakterystyczny styl, niezależnie od tego, czy są to prace kameralne czy spektakle wieloobsadowe. Compagnie Mossoux-Bonté uznawana jest dziś za jeden z czołowych europejskich teatrów wizji i ruchu, jej przedstawienia pokazywane były w ponad czterdziestu krajach świata. W poprzednich spektaklach Nicole Mossoux badała różne formy działania i interakcji z marionetkami, cieniami, animacji przedmiotem. W przedstawieniu „Szepty” jej działania dotyczą świata dźwięku znajdującego odbicie w jej udręczonych ruchach.