Claudio Santana Bórquez – warsztaty i wykład

Justyna Elżbieta Barańska
Justyna Elżbieta Barańska
Kategoria teatr · 3 lutego 2016

W lutym Claudio Santana Bórquez poprowadzi w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu warsztaty „W głąb procesu aktorskiego” oraz wykład „Persona:  przejrzystość ścieżki aktora” na temat wpływu praktyki na życie aktora.

 

22 lutego w Sali Teatru Laboratorium odbędą się warsztaty prowadzone przez Claudia Santanę Bórqueza. Zajęcia skupiają się na ciele, dźwięku, rytmie i akcji pojmowanych jako obiektywne narzędzia rzemiosła aktorskiego. Działanie z ich pomocą umożliwia ustanowienie odmiennego rodzaju porozumienia między ludźmi i stworzenie obszaru artystycznych i osobistych poszukiwań, co prowadzić może ku istocie prostych zdarzeń i radości wspólnego przebywania.

 

Uczestnicy zajęć powinni nauczyć się na pamięć krótkiego tekstu lub pieśni w wybranym przez siebie języku.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia (www.grotowski-institute.art.pl/images/2015/formularze/atis_karta%20zgloszenia.doc) należy przesłać do 15 lutego 2016 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl.

 

23 lutego o godz. 20:00 w Sali Teatru Laboratorium Claudio Santana Bórquez poprowadzi wykład performatywny na temat wpływu praktyki na życie aktora. Jak podkreśla prowadzący: „Osoba uprawiająca aktorstwo może być postrzegana jako swoiste źródło wiedzy antropologicznej. Takie podejście otwiera nas na pojmowanie praktyki teatralnej jako konkretnego medium umożliwiającego realną zmianę siebie i innych. Praktyka ta obejmuje proste ludzkie istnienie podczas działania, nadawanie struktury akcjom, ciszę samoświadomości”.
 

Wstęp na wykład jest wolny.

 

Claudio Santana Bórquez – absolwent studiów aktorskich i reżyserskich, pracuje jako profesor teatrologii uniwersytetu Playa Ancha w Valparaiso (Chile). Od 2010 dyrektor artystyczny Performer Persona Project, badającego ciało, dźwięk, rytm i żywe działanie człowieka. Jego prace teatralne obejmują następujące spektakle: „Niczego nie grając” (2011), „Wigilia” (2012), „Julia” (2013), „Jak pies w słońcu” (2013), „Przegrana bitwa pijanego” (2014), „Wykład performatywny: praktyka teatru” (2015). Ostatnio opublikował artykuł „O praktyce i przejrzystości aktora” w czasopiśmie „Gestos. Revista de Teoría y Práctica del Teatro Hispánico” (listopad 2015). W 2013 kierował Lab Performer Studies. W latach 2008–2010 pracował jako aktor w Laboratorio Permanente di Ricerca sull’Arte dell’Attore (Turyn, Włochy). W 2008 uczestniczył w cyklu warsztatów „Atelier” Instytutu Grotowskiego oraz projekcie „Horyzonty” Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards. Jako reżyser Teatro de la Peste w latach 2002–2006 wystawił: „Yard Gal”, „Pincho Disney”, „Orwell 1984”, Silence of God, Normal.

 

W ramach poszukiwania teatralnego Pracowni || ROSA „Wsłuchanie w PULS″ realizowanego podczas rezydencji w Instytucie Grotowskiego
 

Więcej informacji: http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1950, www.performerpersonaproject.cl