„Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” na Dworcu Świebodzkim

Justyna Elżbieta Barańska
Justyna Elżbieta Barańska
Kategoria teatr · 20 stycznia 2016

Teatr ZAR zaprezentuje tym razem spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” w przestrzeni Dworca Świebodzkiego. „Cesarskie cięcie” to nie tylko ruch sceniczny lecz rozbudowana linia muzyczna przekazująca rozterki, impulsy kierujące w stronę rozpaczy.

 

Od 27 do 30 stycznia o godz. 19:30 na Dworcu Świebodzkim będzie można zobaczyć spektakl Teatru ZAR „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie”. Tytuł przedstawienia jest metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego – siły fatalnej, siły zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele zawdzięcza Erikowi Satie i jego rozpoznaniu siły, jaką niesie każda kropla dźwięku. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową.

 

W czasie pracy nad spektaklem członkowie Teatru ZAR wyprawiali się kilkakrotnie na Korsykę w poszukiwaniu materiału muzycznego, który stałby się podstawą powstającej partytury muzycznej. Szczególnie ważnym momentem było czynne uczestnictwo w liturgii paschalnej w Tox koło Bastii, dlatego też muzyka liturgiczna korsykańskich konfraterni buduje kulminantę spektaklu. Na jej „tektonikę” nałożone zostały linie bułgarskie stanowiące z kolei jeden z najważniejszych wątków muzycznej dramaturgii.

 

Pierwsze, specjalne pokazy „Cesarskiego cięcia” odbyły się w maju 2007 roku we Florencji w ramach festiwalu Fabbrica Europa, gdzie zespół Teatru ZAR gościł na zaproszenie Roberta Bacciego. Premiera odbyła się w grudniu 2007 roku we Wrocławiu, w siedzibie Instytutu Grotowskiego. Spektakl prezentowany podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w sierpniu 2012 zdobył prestiżowe nagrody Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award.

 

Twórca spektaklu, Jarosław Fret, w październiku 2010 roku uhonorowany został Wrocławską Nagrodą Teatralną. Jej kapituła uznała, że w tryptyku Ewangelie dzieciństwa twórczo rozwinął formułę teatru antropologicznego, czerpiącego inspirację z muzyki źródeł. Teatr ZAR zaś w idealny sposób harmonizuje z programem badawczym Instytutu Grotowskiego ciekawie łącząc pracę naukową z praktyką teatralną.

 

Kobiety: Ditte Berkeley/Kamila Klamut

Mężczyzna: Matej Matejka

Oraz Nini Julia Bang, Alessandro Curti, Aleksandra Kotecka, Ewa Pasikowska, Orest Sharak, Tomasz Wierzbowski

Prowadzenie projektu: Jarosław Fret

Współpraca muzyczna: Mariana Sadovska

Współpraca nad partyturą ruchową: Vivien Wood

Realizacja świateł: Jarosław Fret

 

Więcej informacji: www.teatrzar.art.pl

 

Bilety do nabycia w Sekretariacie Instytutu Grotowskiego oraz na portalu biletin.pl (http://www.biletin.pl/pl/lista/bilety-na-wydarzenia-kulturalne.html). Rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320. Prosimy o odbiór biletów w Sekretariacie (Przejście Żelaźnicze) w terminie uzgodnionym podczas dokonywania rezerwacji.