II Sezon Mistrzów: Świat miejscem prawdy w Instytucie Grotowskiego

Justyna Elżbieta Barańska
Justyna Elżbieta Barańska
Kategoria teatr · 29 września 2015

II Sezon Mistrzów: Świat miejscem prawdy

 

Instytut Grotowskiego zaprasza na II Sezon Mistrzów odbywający się pod hasłem „Świat miejscem prawdy”. W programie m.in. spektakle w reżyserii Roberta Bacciego, Lecha Raczaka i Theodorosa Terzopoulosa, a także spektakle Teatru ZAR.

 

Jerzy Grotowski w 1976 roku stwierdził: „Świat to teatr – tak mówił Shakespeare, i Calderón. Ale można różnie to rozumieć. Na przykład, że kiedy ktoś robi teatr, jest w tym cały świat. Ale jest także inne znaczenie i ono jest mi bliższe. Wchodzimy w świat, aby przezeń przejść. Przechodzimy próbę świata, a świat jest miejscem prawdy. W każdym razie – świat powinien być miejscem prawdy. Jest jakoś oczywiste, że obowiązkiem nas wszystkich jest, aby był takim miejscem, na ile to dotyczy świata ludzi”. W tym roku Instytut Grotowskiego odnosząc się do słów swojego patrona, organizuje II Sezon Mistrzów pod hasłem „Świat miejscem prawdy”, podczas którego będzie można zobaczyć 8 spektakli oraz 3 pokazy filmowe w ramach Kina Teatralnego. Będą one prezentowane nie tylko w Instytucie Grotowskiego, ale także we Wrocławskim Teatrze Współczesnym i na Dworcu Świebodzkim.

 

II Sezon Mistrzów rozpocznie spektakl Teatru ZAR. Od 8 do 10 października o godz. 19:00 na Dworcu Świebodzkim będzie prezentowany „Anhelli. Wołanie / Breslau 1945”. Twórcy dedykują spektakl Wrocławiowi oraz tym jego mieszkańcom, którzy do niego przybyli po drugiej wojnie światowej. Stąd w tytule nowy człon – „Breslau 1945”. Miejsce prezentacji zostało wybrane nieprzypadkowo. Spektakl będzie można zobaczyć na Dworcu Świebodzkim, gdzie siedemdziesiąt lat temu ludzie z Ziem Wschodnich, zmuszeni do opuszczenia domów, wysiadali z pociągów, by zamieszkać w obcym, zniszczonym mieście, które z czasem uczynili swoim.

 

Kolejne prezentacje odbędą się w Studiu Na Grobli, gdzie Teatr ZAR pokaże w dniach 16–18 oraz 20–21 października o godz. 19:00 „Armine, Sister”. Spektakl jest osią projektu Teatru ZAR poświęconego historii i kulturze Ormian. Odnosi się do przeszłości narodu ormiańskiego zamieszkującego Anatolię oraz dokonanej na Ormianach na początku XX wieku planowej eksterminacji. Projekt „Armine, Sister” podejmuje kwestie „milczenia Europy”, a zarazem refleksję na temat bycia świadkiem oraz dziedziczenia świadectwa. W oparciu o budowaną od ponad dziesięciu lat kompetencję wokalną zespołu, opartą na doświadczeniu wykonawczym pieśni polifonicznych (grupa jako jedyna na świecie wykonuje swańskie/gruzińskie pieśni pogrzebowe i hymny sardyńskie), dla projektu „Armine, Sisters” zdecydowano o zgłębieniu anatolijskich tradycji monodycznych.

 

Od 23 do 25 października w Sali Teatru Laboratorium odbędzie się pokaz studyjny „W świetle. Wariacje” włoskiego Teatru Era w reżyserii Roberta Bacciego. Dwie pary niewidomych przybywają do miejsca, w którym toczy się gra o możliwość odzyskania wzroku. Zasady opisane są w książce zatytułowanej „W świetle”. Aby wygrać, należy przejść siedem prób: rywalizacji, zdrady, okrucieństwa, pogardy, przemocy, krętactwa, strachu przed śmiercią. Na ten pokaz wstęp jest wolny.

 

W ramach II Sezonu Mistrzów zaprezentowane zostaną trzy spektakle w reżyserii Lecha Raczaka.

6 listopada organizatorzy II Sezonu Mistrzów zapraszają na „Spisek smoleński” , który zostanie zaprezentowany w Sali Teatru Laboratorium o godz. 19:00. Reżyser tak mówi o swym dziele: „Nie mity smoleńskie są treścią spektaklu (choć muszą się w nim pojawić), ale ludzkie postawy, uczucia, poglądy i ich źródła. Trzeba spróbować gorzkich wód tych źródeł, by bez złości, wręcz wyrozumiale, pojąć i ocenić. Powtórzmy: litość i trwoga splecione w nierozerwalny węzeł są istotą teatralnych przeżyć”.

 

Dzień później, o godz. 18:00 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym (Scena Na Strychu) zaprezentowany zostanie „Misterium buffo”. To najgłośniejsze i najbardziej emblematyczne, sztandarowe przedstawieniem Daria Fo, człowieka teatru, aktora, reżysera i dramaturga, laureata literackiego Nobla (1997). Kilka komedii Fo wystawiono w ostatnich latach w Polsce (nawet w Teatrze Telewizji). Największym i niezwykłym walorem tekstu i przedstawienia, które można na jego podstawie zrobić, jest niezwykły splot komizmu i wzruszenia, przyziemnej ludzkiej miary i nadludzkiej siły świętości, sacrum i profanum: poruszający i ludzki wymiar transcendencji.

 

8 listopada o godz. 19:00 Teatr Trzeci Lecha Raczaka zaprezentuje w Sali Teatru Laboratorium „Ach... Żyliśmy”. Stefan Drajewski w 2014 roku w następujący sposób opisywał spektakl: „To esej Raczaka na temat ulotności i pamięci, przeszłości i teraźniejszości teatralnej alternatywy, uwikłania artysty w politykę. To przypomnienie, że teatr «robi się» z niczego. Wystarczy trójka aktorów, dwa stoły, wiadro, kilka par nożyczek... I idea, którą artyści pragną zarazić publiczność. Esej ma to do siebie, że jest fragmentaryczny, że musi uwieść czytelnika a w tym przypadku widza. Raczak uwodzi minimalizmem, ściszeniem, swoim charakterystycznym «stylem pisma», stylem teatru, który znamy i który wcale się nie zestarzał, wręcz odwrotnie”.

 

Od 4 do 6 grudnia o godz. 19:00 grecki mistrz Theodoros Terzopoulos wraca do Wrocławia ze spektaklem „Mauzer”. „Mauzer”, sztuka polityczna uważana za kluczowe dzieło Müllera, zajmuje istotne miejsce na mapie współczesnego dramatu. Biorąc za punkt wyjścia historyczny kontekst wojny domowej między bolszewikami a zwolennikami władzy cara, Müller snuje rozważania na temat etyki rewolucji, dogmatyzmu ideologii, upadku znaczenia życia ludzkiego i porażki komunizmu. Postacie dostają się w tryby machiny produkującej katów i stanąć muszą twarzą w twarz z przemocą, która prędzej czy później okazuje się owocem każdej rewolucji. Tytułowy mauzer jest bronią, za pomocą której tak buntownicy, jak zwycięzcy wykonują egzekucje. Jednocześnie symbolizuje on koniec zbrodni, śmierć i machinę wojenną. Jak stwierdza Terzopoulos: „Idąc w ślad za Müllerem, chcieliśmy w naszym przedstawieniu pokazać moment utraty przyjętej miary, który może zrodzić zarówno bohaterów, jak zbrodniarzy. Tekst Müllera w dzisiejszej epoce upadku wszelkich wartości etycznych i powszechnej komercjalizacji może ujawnić swoje zbawcze działanie, jeśli tylko dotrze się do jego samego sedna. Wymaga to dogłębnej analizy i ciężkiej pracy na próbach, wielu pomysłów i inspiracji, bowiem «Mauzer» to coś więcej niż tylko dramat polityczny o radzieckiej wojnie ojczyźnianej. Owszem, w jego centrum znajduje się rewolucja październikowa i wywołana przez nią wojna domowa, ale obejmuje on także wszystkie wojny domowe, nawet tę między instynktem i racjonalnością, obrazującą elementarny konflikt między Apollem a Dionizosem”.

 

II Sezon Mistrzów zakończy się 11 i 12 grudnia o godz. 19:00 ponownie w Sali Teatru Laboratorium spektaklem „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie”. Tytuł przedstawienia jest metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego – siły fatalnej, siły zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele zawdzięcza Erikowi Satie i jego rozpoznaniu siły, jaką niesie każda kropla dźwięku. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową.

 

Prezentacjom teatralnym towarzyszyć będą pokazy filmowe:15 października film dokumentalny „Pieśń pamięci” poświęcony projektowi „Armine, Sister” Teatru ZAR, 29 października zapis spektaklu „Alarm” Teatru Attis w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa, a 5 listopada zapis spektaklu „Plac Wolności” w reżyserii Lecha Raczaka, zrealizowany w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Wszystkie pokazy odbędą się o godz. 19:00 w Sali Kinowej Instytutu Grotowskiego. Wstęp wolny.

 

Rezerwacja miejsc i sprzedaż biletów: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320. Odbiór biletów w Sekretariacie Instytutu Grotowskiego (Rynek-Ratusz 27) najpóźniej dzień przed spektaklem.

 

Więcej informacji: http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1899