Nabór do Studia Teatralnego, Teatr BAZA

Robert Stawski
Robert Stawski
Kategoria teatr · 23 września 2015

Studio trwa 2 lub 3 lata – w zależności od indywidualnej decyzji ucznia – a zajęcia odbywają się wieczorami i w wolnym czasie. Nie ma więc potrzeby rezygnowania z pracy, studiów, szkoły, czy życia prywatnego, by się rozwijać. Jest to więc dobra alternatywa dla państwowych szkół teatralnych.

 

"Dzięki zajęciom w Studiu inaczej spojrzałam na teatr. Podoba mi się ta perspektywa i prawdopodobnie do końca życia prawdziwy teatr będzie dla mnie właśnie taki, zbudowany z ciężkiej pracy artystów, ich konsekwencji, determinacji, obserwacji prawdziwego życia i pokazywania prawdy na scenicznych deskach. " - Marzena, absolwentka.

 

 

Studio Teatralne powstało niespełna 10 lat temu, a swoje początki miało w DK Dorożkarnia. Po 6. latach działalności, Studio mogło przenieść się do własnej siedziby i dać początek nowej instytucji – Teatrowi BAZA.  

 

 

To wszystko to zainicjował reżyser, aktor, pedagog – Tomasz Zadróżny. W 2001 roku ukończył Akademię Teatralną w Warszawie. Był asystentem reżysera Piotra Cieplaka przy pracy nad adaptacją „Dwóch panów z Werony” oraz Krystiana Lupy reżyserującego „Powrót Odysa”. Założył autorski Teatr 108. W międzyczasie ukończył Akademię Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, odbył staż aktorski w Odin Teatret, staż aktorsko-reżyserski w Centrum Jerzego Grotowskiego i Thomasa Richardsa z Pontedery. Uzyskał stypendium Ministra Kultury i wyjechał na studia do Rosji, gdzie w Petersburskiej Akademii Teatralnej studiował aktorstwo i reżyserię. Jak sam mówi, wybrał ten kierunek, ponieważ chciał "uzyskać coś innego niż oferowano w polskich szkołach teatralnych".

 

Z Petersburga powrócił z myślą o stworzeniu czegoś nowego, swojego na gruncie polskim. Jak mówił: "Marzy mi się teatr niezależny. Koleżanka zapytała mnie, czy nie myślałem o pracy w teatrze repertuarowym. A po co? – odpowiedziałem. Chciałbym tworzyć teatr na własnych zasadach. Są to zasady zaczerpnięte z etyki pracy twórców rosyjskich. Wtedy nie ważny był budynek, ale zespół ludzi. Chciałbym aby aktorzy pracowali nad sobą. Poznawali siebie i otaczający ich świat, a także inne kultury, poprzez projekty zagraniczne. O tym w szkołach teatralnych obecnie się zapomina."

 

Wymiany międzynorodowe to jeden z elementów nauki w Studiu Teatralnym. Projekty objęły już takie kraje jak Kazachstan, Gruzja, Rosja, a ostatnio także Węgry. Oprócz wymiany doświadczeń z mistrzami zza granicy, na warsztaty przyjeżdżają tu twórcy teatru polskiego, tacy jak Beata Fudalej, Wojciech Urbański, Marcin Hycnar czy Krzysztof Ogłoza. Studenci zaczynają od pracy nad sobą - nad wyobraźnią, uwagą, pamięcią, spostrzegawczością, umiejętnością obserwacji, świadomością swojego ciała i głosu. Przechodzą przez proste formy teatralne z uwzględnieniem tzw. „działań psychofizycznych” Stanisławskiego, a kończą na budowaniu postaci scenicznej. Absolwenci zdobywają solidne podstawy do późniejszej pracy twórczej, a oprócz tego po prostu poznania siebie. W pracy studyjnej niezwykle ważne miejsce zajmuje etyka. Ważna jest cisza i koncentracja. W czasie trwania treningu nie ma miejsca na prywatne rozmowy. Nieuwaga nawet jednej osoby może wytrącić pozostałych z toku pracy. Przestrzeń utrzymywana jest w czystości. Studenci zobowiązani są do pracy w dyscyplinie, lojalności, dyskrecji, koleżeństwie i zaangażowaniu.

 

Studio Teatralne to po pierwsze, wyjątkowość w podejściu do sztuki. Tomasz Zadróżny jest zdania, że „z prądem płyną słabe ryby. Staram się robić to, co na ten czas mnie jako człowieka obchodzi. Jeśli aktorów i mnie coś interesuje, jeśli jest to aktualne, to robimy projekt. Jeśli zainspirowały nas pieśni ludowe i brakowało nam obrzędu, to zrobiliśmy drugą część „Dziadów”. Nie wszystko co modne jest dobre. Czasami warto przyjąć postawę <<kontra>>, a nie prześcigać się we wciąż nowych pomysłach jak urozmaicić sztukę teatralną.“

 

Po drugie Studio Teatralne to wyjątkowy sposób edukacji, rozumianej jako wychowywanie i poznawanie zarówno siebie jak i otoczenia. Studio trwa 2 lub 3 lata – w zależności od indywidualnej decyzji ucznia – a zajęcia odbywają się wieczorami i w wolnym czasie. Nie ma więc potrzeby rezygnowania z pracy, studiów, szkoły, czy życia prywatnego, by się rozwijać. Jest to więc dobra alternatywa dla państwowych szkół teatralnych.

Po trzecie wyjątkowość wspólnoty i poczucie tworzenia organizacji na każdym jej szczeblu. Widać tutaj, że młodzi ludzie zainteresowani teatrem potrzebują miejsca rozwoju. Potrzebują poczucia odpowiedzialności za to co tworzą. Potrzebują wreszcie zespołu i dobrych, zdrowych relacji.

 

Wszystko to jest wspaniałe, można pomyśleć, ale co po tych dwóch czy trzech latach? Otóż co 4. absolwent zostaje studentem publicznych szkół teatralnych. Niektórzy zdają egzaminy eksternistyczne. Część podąża drogą teatru, inni z niej schodzą. Ale jedno jest pewne, wszyscy mają za sobą owocny czas rozwoju osobistego.

 

Przekonajcie się sami i dołączcie do zespołu Teatru BAZA!

 

Nabór do Studia Teatralnego odbywa się 3 i 4 października.

Rejestracja: biuro@teatrbaza.pl

Szczegóły: www.teatrbaza.pl oraz na naszym profilu na Facebooku www.facebook.com/teatrbaza