Nagroda Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych imienia Tadeusza Żeleńskiego-Boya

Redakcja
Redakcja
Kategoria teatr · 18 czerwca 2015

Nagroda Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych imienia Tadeusza Żeleńskiego-Boya dla Włodzimierza Staniewskiego

W dniu 20 czerwca 2015 r., podczas uroczystości Otwarcia Królewskiej Galerii Rzeźby w Starej Oranżerii, w Łazienkach Królewskich, twórczość Włodzimierza Staniewskiego zostanie uhonorowana doroczną nagrodą im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya.

Nagroda, przyznawana od 1956 roku przez kapitułę Sekcji polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya AICT/IATC, jest wyrazem uznania dla osiągnięć wybitnych twórców teatru.
W gronie jej laureatów znaleźli się dotychczas między innymi: Gustaw Holoubek, Tadeusz Łomnicki, Adam Hanuszkiewicz, Tadeusz Kantor, Andrzej Wajda i Sławomir Mrożek. Nagrodę dla Włodzimierza Staniewskiego przyznano za wybitne osiągnięcia artystyczne, ze szczególnym uwzględnieniem dokonań jako twórcy Europejskiego Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.

Portret Laureata

WŁODZIMIERZ STANIEWSKI jest twórcą idei, spiritus movens, założycielem, reżyserem, i dyrektorem Europejskiego Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice". Instytucja ta, określana przez Staniewskiego jako jego „reżyserskie opus magnum”, jest twórczą enklawą, w której dzięki intensywnemu i rygorystycznemu treningowi aktorskiemu ciała i głosu powstają elektryzujące dzieła takie jak "Gusła" na motywach "Dziadów" Adama Mickiewicza; "Żywot Protopopa Awwakuma" na motywach rosyjskiego eposu z XVII wieku; "Carmina Burana" oparta na antologii poezji i muzyce Średniowiecza; "Metamorfozy" według Lucjusza Apulejusza, z muzyką antycznej Grecji; "Elektra" i "Ifigenia w Aulidzie", "Ifigenia w Taurydzie" – Eurypidesa; oraz "Oratorium Pytyjskie" z sentencjami Siedmiu Mędrców z Delf
i proroctwami Pytii.

Założyciel gardzienickiej Akademii Praktyk Teatralnych, dzięki której od 1997 r. realizowane są warsztaty, prowadzone przez wybitnych teatrologów, antropologów kultury i twórców teatru.

Jego wykłady i klasy mistrzowskie wpisały się w curriculum znakomitych uczelni i instytucji teatralnych za granicą, takich jak Yale, Columbia University, Waseda – Tokio, Tel Aviw University, paryska Akademia Teatralna, Royal Shakespeare Theatre w Stratford, londyńskie National Theatre Studio, czy Centrum Meyerholda w Moskwie.

Włodzimierz Staniewski jest inicjatorem nurtu “ekologii teatru”. „Doktryna teatralna Staniewskiego nazywana "ekologią teatru", wymieniana jest dziś jako jedna z ważniejszych. Liczni artyści i grupy teatralno-animatorskie, w kraju i za granicą, czerpią obficie z eksploracji i osiągnięć Teatru "Gardzienice". Kolejne konstelacje ludzi, których Staniewski wokół siebie gromadził stanowiły - zawsze - międzynarodowe varieté. Eksploracja Antyku i zwrócenie się ku literackim, muzycznym
i mitologicznym wątkom starożytności pozwalało porozumiewać się ponad kulturowymi i stereotypowymi podziałami.” Tadeusz Kornaś „Włodzimierz Staniewski i Ośrodek Praktyk Teatralnych
”, wyd. Homini 2013

Dzięki Profesorowi Jerzemu Axerowi, na wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego powstała Pracownia Ekologii Teatru na czele której stanął Włodzimierz Staniewski i gdzie prowadzi on swój kurs mistrzowski.

„Oratorium Pytyjskie” powraca na scenę Teatru Stanisławowskiego

Podczas uroczystości Otwarcia Królewskiej Galerii Rzeźby w Starej Oranżerii, na scenie Teatru Stanisławowskiego, odbędzie się również pokaz specjalny spektaklu „Oratorium Pytyjskie” autorstwa i w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego. To właśnie tu, w Łazienkach Królewskich, w 2013 roku miała miejsce prapremiera słynnego „Oratorium”.

Po połoninach i perciach, górującego nad Delfami Parnasu, niosły się gromkie apollińskie peany i dionizyjskie dytyramby. Jedne chwaliły rozum, drugie muzykę i intuicję. Mało jest w historii wersów, ujętych w jeden kodeks, tak lapidarnych w formie, głębokich i wzniosłych w treści, tak poetycko uskrzydlonych i tak muzycznych, jak "Przykazania Mędrców z Delf". Nie tracących na aktualności . Idą (a jakże) w poprzek paplaninie naszej postkultury i prania wiary we wszelkie wartości dzisiejszego postświata. Półtorej setki maksym, wskazań, eksklamacji, nawoływań, próśb, przestróg, litanijnych zaklęć i "wniebogłosów"… Ryte w stożkowym kamieniu, omfalosie, ustawionym przed świątynią Apollina, u stóp skały, z której siódmego dnia każdego miesiąca wieszczyła Pytia/Sybilla.” – Komentuje Włodzimierz Staniewski, w „Nocie Reżyserskiej do Oratorium”.

„Oratorium Pytyjskie” to połączenie wersów pochodzących z „Przykazań Mędrców z Delf” (VI wiek p. n. e.) z doskonałością – w ocenie krytyków teatralnych – śpiewnego ruchu i precyzyjnym gestem aktorów. To charakterystyczna dla Teatru Gardzienice, synkretyczna feeria barw, dźwięków i gestów dziesięciu aktorów. Teksty śpiewane i tańczone w "Oratorium" to, uważany za autentyczny, przekaz Siedmiu Mędrców z Delf, Herodota i z zapisów wieszczych Pytii. Muzyka, którą napisał Mikołaj Blajda okraszana jest słynnymi już gardzienickimi brzmieniami antycznymi.

 

O TEATRZE GARDZIENICE

Założony w 1977 roku przez Włodzimierza Staniewskiego, na wschodniej ścianie Polski, tuż przy żelaznej kurtynie, stał się znany na świecie dzięki spektaklom i rygorystycznym praktykom teatralnym. W Ośrodku Praktyk Teatralnych "Gardzienice" pracowało kilkadziesiąt artystów i animatorów kultury z Polski i ze świata. Ich wkład w misję i ślady ich twórczej obecności utrwalone są w literaturze przedmiotu i w annałach opisujących kolejne batalie i stadia ewolucji teatru. Dwóm spośród nich należą się szczególne wyrazy uznania. Są to Mariusz Gołaj i Tomasz Rodowicz. We wrześniu 2013 odbyło się otwarcie nowego kompleksu teatralnego w Gardzienicach. Doprowadzony do kompletnego zniszczenia przez kolejnych włodarzy (w ciągu sześćdziesięciu powojennych lat) - architektoniczny zespół pałacowo-parkowy został teraz podźwignięty z ruin i zgliszczy i cudownie zreanimowany. Staniewski jest inicjatorem tego przedsięwzięcia, autorem koncepcji, fundraiserem i egzekutorem realizacji – w najmniejszych detalach.