Warsztaty teatralne z Włochami
Od 11 do 17 maja członkowie włoskiego laboratorium teatralnego Regula contra Regulam zapraszają do leśnej bazy Instytutu Grotowskiego na XVI otwartą sesję pracy.
Zespół Regula contra Regulam Teatro wraz z zaproszonymi gościnnie mistrzami prowadzi warsztaty dla aktorów i reżyserów, odbywające się regularnie w Brzezince, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego. Jest to miejsce sprzyjające pracy twórczej i odpoczynkowi po całodziennym wysiłku. Każda sesja gromadzi praktyków, adeptów i uczonych z różnych kultur, stając się okazją zarówno do wspólnej pracy, jak i do prezentacji prac, konferencji czy pokazów wideo. XVI sesję otwartą Regula contra Regulam poprowadzą: Raúl Iaiza, założyciel zespołu Regula contra Regulam Teatro, oraz reżyser i dramaturg, Gabriele Vacis. Praca twórcza skupi się na dramacie „Krwawe gody” („Bodas de Sangre”) Federica Garcíi Lorki. Podczas sesji zaplanowano zajęcia grupowe oraz indywidualne, a dodatkowo prezentacje pracy, pokazy filmów i wykłady stanowiące uzupełnienie zajęć.
Program sesji, prowadzonej w językach angielskim i włoskim, przewiduje poranną pracę treningową oraz popołudniową twórczą. Codzienny trening będzie się składał z treningu fizycznego (ćwiczenia plastyczne, relacja dynamika–impuls, „rytmiczne ciało”, akrobatyka aktora, improwizacja w tańcu afrykańskim), treningu wokalnego (techniki oddychania i emisji głosu, rezonatory fizyczne, ćwiczenia wokalne, dynamiczne i agogiczne) oraz śpiewu (śpiew jednogłosowy i chóralny, chironomia, techniki intonacji i modulacji dźwięku, relacja głos–ruch–przestrzeń). Część treningową dopełnią: improwizacja oraz praca nad dynamicznym wykorzystaniem przestrzeni, ćwiczenia kompozycyjne, kompozycja i dramaturgia aktora, ścieżka kreacji, techniki montażu. Przed wzięciem udziału w sesji uczestnicy powinni zapoznać się z dramatem „Krwawe gody” („Bodas de Sangre”) Federica Garcíi Lorki i, jeśli to możliwe, przynieść ze sobą tekst w języku ojczystym.
W ramach sesji odbędą się pokazy spektakli: Fugue on Training w wykonaniu Raúla Iaizy, a także Come un Orologio con Rabbia i Stand’al Mondo senza ’l Mondo w wykonaniu Regula contra Regulam Teatro. Dodatkowo, 18 maja Gabriele Vacis, autor książki „Awareness. Dieci giorni con Jerzy Grotowski” wygłosi wykład mistrzowski w Sali Teatru Laboratorium.
Zgłoszenia należy wysyłać na adres Giulii Varotto: giulia@regulacontraregulam.eu do 5 kwietnia 2015. Karta zgłoszenia dostępna jest na stronie Instytutu Grotowskiego (http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1818). Koszt uczestnictwa w warsztatach: 330 EUR (250 EUR dla uczestników z Europy Środkowej i Wschodniej). Cena obejmuje wyżywienie oraz zakwaterowanie, ale nie obejmuje kosztów podróży do/z Wrocławia.
Regula contra Regulam (RcR) to laboratorium teatralne prowadzone przez Raúla Iaizę, którego działalność skupia się na podobieństwach i różnicach między treningiem a inscenizacją. Laboratorium działa na dwóch płaszczyznach – edukacji oraz badań. XVI sesja otwarta odbywać się będzie w ramach działalności edukacyjnej Regula contra Regulam.
„Regula contra Regulam” to sprzeczne wyrażenie. Przywołuje odwieczną sprzeczność między koniecznością przestrzegania reguł i jednocześnie chęcią odstąpienia od nich. Formuła ta charakteryzuje także istotę teatru, w którym spotkają się dyscyplina i inwencja twórcza.
Raúl Iaiza w taki sposób mówi o idei pracy zespołu: „Wierzę, że związek – czy też most – łączący ramy treningu z jednej strony z inscenizacją i pracą twórczą z drugiej można właściwie wykorzystać jedynie poprzez akceptację paradoksu polegającego na tym, że musimy tworzyć reguły z góry skazane na łamanie, przy czym łamanie reguł nieuchronnie staje się też regułą. Mamy tu więc stale osuwające się nadbrzeża i walące się mosty, które odradzają się w coraz to nowej formie”.
Raúl Alejandro Iaiza urodził się w 1964 roku w Argentynie. Reżyser teatralny i pedagog, z wykształcenia muzyk, założyciel i dyrektor Teatru Regula contra Regulam w Mediolanie (Włochy) – laboratorium teatralnego działającego w obszarach edukacji, inscenizacji i badań, ze szczególnym naciskiem na „badania teatralne” i muzykę. W latach 2000–2011 był asystentem Eugenio Barby w Odin Teatret w Holstebro (Dania), pracował nad spektaklami: „Sól” Robery Carreri oraz „Sen Andersena”, „Don Juan w piekle” i „Chroniczne życie”. Od 2007 roku prowadzi w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego projekt edukacyjny Regula contra Regulam. Jako reżyser i pedagog regularnie współpracuje z wieloma instytucjami na świecie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Korei Południowej, Argentynie, Hiszpanii i Francji.
Więcej:
www.regulacontraregulam.eu,
www.grotowski-institute.art.pl