Semestr autorski dr hab. Agnieszki Jelewskiej w Instytucie Grotowskiego

Justyna Elżbieta Barańska
Justyna Elżbieta Barańska
Kategoria teatr · 9 lutego 2015

Trwają zapisy na semestr autorski dr hab. Agnieszki Jelewskiej „Żyjąc w globalnym laboratorium. Sztuka i nauka w czasach technokultury”. Celem cyklu seminariów będzie próba zmapowania najważniejszych obszarów zmian w sztuce współczesnej i badaniach humanistycznych dokonujących się w ramach modelu poznawczego, jakim jest projekt „świata jako laboratorium”.

 

Instytut Grotowskiego zaprasza na bezpłatne zajęcia skierowane do teoretyków i praktyków: badaczy, studentów studiów magisterskich i doktoranckich, artystów, kuratorów, wszystkich, którzy chcą się zagłębić w skomplikowane sieci technokulturowych powiązań między sztuką, nauką a technologią. Zgłoszenia do grupy konwersacyjnej można przesyłać do 5 marca 2015 na adres Karoliny Wycisk: karolina@grotowski-institute.art.pl. Karta zgłoszeń, dostępna na stronie internetowej Instytutu Grotowskiego w zakładce Semestr autorski OUP.

 

Jerzy Grotowski powoływał się niejednokrotnie na badania laboratoryjne jako przykład eksperymentów dokonujących się w zamkniętej grupie osób, „poza światem zewnętrznym”. Ich celem miało być wypracowanie określonych zasad działania przynoszących oczekiwane efekty, które dopiero w fazie ostatniej mogły być konfrontowane z widzami/odbiorcami. Grotowski wierzył w oddalenie od świata, w potrzebę pracy studyjnej, laboratoryjnej – to te czynniki miały okazać się miarą skuteczności jego metody.


W 2003 roku, w katalogu wystawy prac Olafura Eliassona „The Weather Project” w muzeum Tate Modern w Londynie Bruno Latour analizował koncepcję badań laboratoryjnych w wymiarze przede wszystkim społecznym i kulturowym, a nie tylko naukowym. Eliasson stwierdził, że granice laboratoriów zostały poszerzone do wymiarów planetarnych, okazało się, że żyjemy w świecie ciągłego eksperymentu i nieustających praktyk badawczych. Dokonują się one w bardzo różnych sferach jednocześnie, nie tylko w zamkniętych i odosobnionych miejscach.

 

Dr hab. Agnieszka Jelewska odniesie się m.in. do koncepcji Eliassona. Proponując wiosenny semestr autorski 2014/2015, prowadząca wychodzi z założenia, że zagadnienie badań laboratoryjnych domaga się nowego namysłu, który zmienia w sposób istotny kształt badań humanistycznych, społecznych i kulturowych.


Spotkania odbywać się będą w poniedziałki o godz. 18:00 w Sali Kinowej Instytutu Grotowskiego i zostaną podzielone na trzy moduły: „Sztuka w czasach technokultury”, „Nowy enwiromentalizm” oraz „Somatechnologie”. 16 marca omówione zostaną rozwiązania technologiczne wprowadzane w obręb sztuk performatywnych, m.in. tańca współczesnego, działań parateatralnych, oraz nowe praktyki artystyczne, takie jak: bio art, nano art, media taktyczne, haktywizm. Podczas drugiego seminarium, 13 kwietnia, uczestnicy zastanowią się nad siłą sprawczą nowych dyskursów inspirujących współczesne badania humanistyczne i praktyki artystyczne, m.in. nowy enwiromentalizm. Omówione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu dyskursów anty- i posthumanistycznych, koncepcja Anthropocenu opisana przez Paula Crutzena i Eugene’a Stoermera, definiującą nową erę geologiczną, a także dyskursy skupione wokół zagadnień „life resilience” (wytrzymałości i elastyczności życia). 18 maja rozważaniu poddane zostaną zagadnienia związane z szeroko definiowanymi praktykami bio artu, sztuk performatywnych, omówione zostaną także dyskursy i praktyki tworzące się wokół biopolityki, różnych definicji „życia” czy możliwej performatywności i sprawczości współczesnych wymiarów podmiotu w tym obszarze.

 

Dr hab. Agnieszka Jelewska jest adiunktem w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, założycielką i dyrektorką Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanistyka/Sztuka/Technologia (HAT Center, UAM). Brała udział w wielu międzynarodowych projektach badawczych i artystycznych (między innymi w Anglii, Danii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Izraelu), kuratorka w obszarze „Art & Science”. Zajmuje się badaniami interdyscyplinarnymi dotyczącymi przede wszystkim: psychosomatycznych modeli percepcji realizowanych we współczesnej sztuce, wzajemnych relacji między nowoczesną nauką, technologią a kulturą, a także performatywnych aspektów przestrzeni artystycznych i społecznych. Stypendystka Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2005). Autorka książek: „Craig. Mit sztuki teatru” (2007), „Sensorium. Eseje o sztuce i technologii” (2012) oraz „Ekotopie. Ekspansja technokultury” (2013).

 

Więcej informacji:

http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1799&lang=pl