Meital Raz z Izraela zdobyła Grand Prix festiwalu Lalka Też Człowiek, a serca publiczności drugi raz z rzędu podbił neapolitański mistrz lalkarstwa Gaspare Nasuto. Znamy już wszystkich zwycięzców zakończonej właśnie IX edycji festiwalu.
– Za każdym razem jurorzy naszego festiwalu poszukują nowych propozycji, innowacyjnego spojrzenia na teatr lalki. I to właśnie zaproponowała pochodząca z Izraela Meital Raz – mówi Marek Żurawski, dyrektor organizacyjny wydarzenia. – Nagrodzona Grand Prix za „Wyrażenie Teatru Lalką” artystka zaprezentowała dwie miniatury stolikowe – „Zebrę” i „Podróż na Księżyc”. Te bezpretensjonalne opowieści były zachwycającym połączeniem aktorstwa i animacji. Docenił to prezes Unii Teatr Niemożliwy i dyrektor artystyczny festiwalu Marek b. Chodaczyński przyznając jej dodatkowo nagrodę „Cudnej Chwili za Piękny Moment Animacji”, która jest wyrazem wyjątkowych przeżyć, których spektakl dostarcza widzom.
Nagrodę za „Wyrażenie Lalką Teatru” (za kreatywność) otrzymała Nicola Unger, której propozycja znacznie wybiegała poza ramy tradycyjnego teatru lalek. Jej „Audience of One” to performance z udziałem ochotników z widowni. Artystka przeprowadza „eksperyment”, podczas którego człowiek staje się lalką, którą ona może w dowolny sposób manipulować. Mimo kontrowersji, jakie wzbudził spektakl, jury doceniło jego nowatorstwo. Dwie nagrody zdobył włoski lalkarz i rzeźbiarz, Gaspare Nasuto. Jury uznało go za najlepszego aktora wręczając mu nagrodę za „Wyrażenie Życia Lalką”, a publiczność zdecydowała o zaproszeniu go na festiwal za rok. Artysta tworzy tradycyjne w formie spektakle z niezwykłą świadomością używając rekwizytów. Dodatkowo neapolitański mistrz nawiązuje wyjątkową relację z publicznością. Nic dziwnego, że widzowie już drugi raz z rzędu postanowili go nagrodzić „Zaproszeniem w Ciemno na Najbliższą Edycję Festiwalu” – artysta zdobył nagrodę publiczności również w ubiegłym roku.
Tadeusz Wierzbicki, który premierowo zaprezentował spektakl „Tra” został nagrodzony Dyplomem Honorowym Polskiego Ośrodka Lalkarskiego POLUNIMA. Ta plastyczna impresja z towarzyszącymi jej kompozycjami muzycznymi Tadeusza Wieleckiego zyskała uznanie ze względu na „permanentne rozkalibrowywanie pojęcia: lalkarstwo”. Nagroda studentów Akademii Teatralnej w Białymstoku „Stówa za Puentę” powędrowała do Teatru Lalki i Ludzie. Zaprezentowana przez nich „Podróż” to sekwencja kilku opowieści z zaskakującym wykorzystaniem jednej postaci.
Pula wszystkich nagród wyniosła w tym roku 20 tys. złotych.
Na festiwalu można było także obejrzeć groteskę polityczną „Dramat Niemożliwy” w wykonaniu Obwodowego Teatru Lalek Mohylew z Białorusi. Tradycyjna w formie sztuka nawiązująca do eposu rycerskiego to fantazja na temat tego, co stałoby się gdyby komunistyczna międzynarodówka została zawiązana w średniowieczu. Z kolei Scarlattine Teatro i David Zuazola Puppets Company zaprezentowali rozgrywającą się w wielu przestrzeniach komedię „Cupido es una Broma”. Publiczność mogła śledzić męki trawionego przez miłość Nula, który postanawia pojmać i zniszczyć Kupidyna, gdyż ten jest przyczyną wszystkich jego nieszczęść. Poza konkursem zostały zaprezentowane trzy spektakle jednego z najważniejszych polskich teatrów alternatywnych Unia Teatr Niemożliwy: „Opcje życia wg prof. Leszka Kołakowskiego”, „Drugi pokój”, „Toporland”. Wszystkie spektakle były na żywo dokumentowane przez rysowniczkę Joannę Bielińską.
Strona festiwalu: www.lalkatezczlowiek.eu
Festiwal na Facebooku: www.facebook.com/lalkatezczlowiek