Październikowe spektakle w Instytucie Grotowskiego

Redakcja
Redakcja
Kategoria teatr · 1 października 2014

W najbliższym czasie Instytut Grotowskiego zaprasza na cztery spektakle. 6 października włoski zespół Regula contra Regulam Teatro zaprezentuje „Stand’ al mondo senza ‘l mondo” [Życie na tym świecie bez świata], 10 i 11 Anna Krotoska powróci do Sali Teatru Laboratorium z monodramem „Linatendu”, w dniach 17–19 oraz 21–23 Teatr ZAR zmierzy się z tematem ludobójstwa Ormian w spektaklu „Armine, Sister”, a 25 i 26 Agnieszka Bresler i Diego Pillegi zagrają „The Lover”.

 

W Brzezince Regula contra Regulam Teatro wykona XIII-wieczne pieśni pochodzące z „Laudario di Cortona”, najstarszego zbioru laud zapisanych w średniowiecznej odmianie języka włoskiego. Laudy to pieśni pochwalne powstałe w trzynastowiecznej Italii, sytuujące się na styku modlitwy, narracji dramatycznej, poezji i muzyki, ujmowane zwykle w zbiorylaudari”. Laudy wykonają: Raquel Alarcón, Viviana Bovino, Maria Kapala, Giulia Varotto, Andrea Coppone i Raúl Iaiza. Regula contra Regulam Teatro to laboratorium teatralne prowadzone przez Raúla Iaizę, którego działalność skupia się na podobieństwach i różnicach między treningiem aktorskim a inscenizacją. Instytut Grotowskiego zapewnia bezpłatny przejazd autokarem w obie strony. Spotkanie przy Instytucie Grotowskiego (Przejście Żelaźnicze) 6 października (poniedziałek) o godz. 17:30. Spektakl rozpocznie się o 19:00.

 

O buncie, absurdzie, smutku i codzienności po utracie, o granicznym momencie w życiu opowie Anna Krotoska w spektaklu „Linatendu”. Scenariusz powstał na podstawie „L’inattendu” francuskiego dramatopisarza Fabrice’a Melquiota, który ma w dorobku ponad dwadzieścia sztuk tłumaczonych m.in. języki: niemiecki, hiszpański i włoski. W spektaklu wykorzystano również teksty własne Anny Krotoskiej. Współautorką „Linatendu” jest Alexandra Kazazou ze Studia Matejka. Monodram przygotowano we współpracy z Karolem Jarkiem (scenografia, światła), Nefeli Stamatogiannopoulousem oraz Danielem Hanem (muzyka). Anna Krotoska od premiery, która odbyła się w styczniu tego roku prezentowała spektakl wielokrotnie, m.in. w Grecji i Warszawie. Wystąpiła na XII Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego. Pod koniec października zaprezentuje „Linatendu” na 43. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora w Warszawie. W Sali Teatru Laboratorium wystąpi 10 i 11 października o godz. 19:00.


 

Teatr ZAR zaprezentuje ponownie swój spektakl w Studiu Na Grobli 17 października (godz. 20:00) oraz w dniach 18–19 i 21–23 (godz. 19:00). Spektakl „Armine, Sister” odnosi się do przeszłości narodu ormiańskiego zamieszkującego Anatolię oraz dokonanej na Ormianach na początku XX wieku planowej eksterminacji. Projekt „Armine, Sister” podejmuje kwestie „milczenia Europy”, a zarazem refleksję na temat bycia świadkiem oraz dziedziczenia świadectwa.

 

Do współrealizacji „Armine, Sister” zaproszono muzyków reprezentujących różne tradycje muzyczne Azji Mniejszej, Anatolii oraz Iranu: Dengbesza Kazo (kurdyjskiego śpiewaka urodzonego w Wan), Murata İçlinalçę (mistrza śpiewu w kościele pod wezwaniem św. Grzegorza Oświeciciela w Stambule), Mahsę i Marjan Vahdat (śpiewaczki z Teheranu) oraz Vahana Kerovpyana (kompozytora i perkusistę urodzonego w ormiańskiej rodzinie w Paryżu). Członkowie grupy korzystają również ze wsparcia Virginii Pattie Kerovpyan (śpiewaczki). Najważniejszym współpracownikiem jest Aram Kerovpyan – pochodzący ze Stambułu mistrz śpiewu w katedrze ormiańskiej w Paryżu.

 

W oparciu o budowaną od ponad dziesięciu lat kompetencję wokalną zespołu, opartą na doświadczeniu wykonawczym pieśni polifonicznych (grupa jako jedyna na świecie wykonuje swańskie/gruzińskie pieśni pogrzebowe i hymny sardyńskie), dla projektu „Armine, Sisters” zdecydowano o zgłębieniu anatolijskich tradycji monodycznych.

 

Przestrzeń sceniczną tworzy szesnaście ponadczterometrowych kolumn, które przywołują wnętrze opuszczonego kościoła. Zmiany architektury sceny stanowią jedną z podstawowych linii narracji wizualnej spektaklu, kolejną tworzą działania aktorskie. Intensywna partytura ruchowa dopełnia muzyczną strukturę przedstawienia.


 

Ostatnim spektaklem granym w październiku w Instytucie Grotowskiego będzie „The Lover” na podstawie dramatu Harolda Pintera. Pinter umiejscawia akcję sztuki wewnątrz eleganckiego mieszkania. Za pomocą didaskaliów szczegółowo opisuje wszystkie działania i relacje zachodzące pomiędzy postaciami. Ich język i ton ujawniają coś na kształt gwałtowności, pewien stopień prymitywizmu, który stopniowo rozwija się wraz z akcją, zakłócając codzienną rutynę. Wir zdań, którymi Richard i Sarah rozpoczynają swój dialog, wciągają widzów w labirynt skomplikowanej relacji. Nieustające crescendo kolejnych scen odkrywa siły odśrodkowe i zmienne perspektywy, nieustannie wymuszane przez jedno na drugim. Nieomal naga scena to przestrzeń niezbędna, by przedstawić napięcia, konflikty, zbliżenia, gesty i spojrzenia, pozwalając zbliżyć się odbiorcom do nieuchwytnej, niewidocznej sfery każdego związku.

 

W role uwikłanych w konflikt kochanków 25 i 26 października o godz. 19:00 w Sali Teatru Laboratorium wcielą się Agnieszka Bresler i Diego Pileggi, członkowie grupy Jubilo działającej przy Instytucie Grotowskiego. Spektakl powstał we współpracy z Teatro dell’Albero (Włochy), którego praca skupia się wokół zagadnień rozwoju rzemiosła aktorskiego poprzez konfrontację tradycji wschodu i zachodu, podejmowaną na polach artystycznym i pedagogicznym.

 

Bilety na „Stand’ al mondo senza ‘l mondo”, „Linatendu”, „The Lover”: 15 zł; „Armine, Sister”: 20 zł; rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320; www.biletin.pl