„Apokalipsa” w reż. Michała Borczucha w Nowym Teatrze

Redakcja
Redakcja
Kategoria teatr · 18 września 2014

29 września 2014 premiera

Apokalipsa

Reżyseria: Michał Borczuch

Na podstawie tekstu Tomasza Śpiewaka

 

Dobra córka i wyrodny syn starej dobrej Europy. Inspiracje przedstawienia Michała Borczucha tkwią w dwóch radykalnie wyrazistych a jednocześnie przeciwstawnych dyskursach traktujących o cywilizacji Zachodu i jej fantazmatycznym Innym -uosobionym w postaci wyznawcy Islamu, terrorysty, nielegalnego imigranta. Literacką inspirację dla scenariusza stanowią dwie postaci: ikona dwudziestowiecznego dziennikarstwa politycznego, Oriana Fallaci oraz reżyser, dramatopisarz i poeta, Pier Paolo Pasolini.

 

Między wściekłością i dumą Fallaci i uwiedzionym postacią innego kontestatorem Pasolinim rozciąga się przestrzeń przedstawienia Borczucha.

W krajobrazie kulturowej apokalipsy wyłaniającej się z wywiadu Fallaci z Fallaci, Borczuch doprowadza do spotkania umierającej na początku XXI wieku reporterki, „ostatniej Europejki”, i zamordowanego latach 70. w niewyjaśnionych okolicznościach reżysera, „wyrodnego syna Europy”. Trawieni przez obsesje, lęki, pożądania i melancholię, wybitni i jednocześnie małostkowi tworzą diagnozę kultury i społeczeństwa, w którym żyją. I umierają. Borczuch włącza się w tę dyskusję, stawiając pytania o to, w jaki sposób określając naszą europejską tożsamość podążamy w stronę Pasoliniego lub w stronę Fallaci.

 

Europę po dwóch wojnach światowych przenikają wciąż włókna i strzępy ideologii. Pier Paolo Pasolini udziela ostatniego wywiadu i w kilka godzin później ginie. Jego zmasakrowane ciało z plaży w Osti staje się ponurym prognostykiem dla Europy. Następnego dnia Oriana Fallaci pisze do niego list, ujawniając sekrety ich ambiwalentnej przyjaźni. U bram Włoch stoi obcy, by dołączyć do proletariackich mas... Michał Borczuch powołuje do życia bohaterów tamtych wydarzeń, i ówczesne konflikty, które dzisiaj nabierają śmiertelnej wyrazistości. Osobiste przekleństwa Pasoliniego i Fallaci stają się pożywką dla upiornych współczesnych postaci.

 

Michał Borczuch – reżyseria

Tomasz Śpiewak – tekst i dramaturgia

Dorota Nawrot – kostiumy, scenografia

Bartosz Dziadosz „Pleq”– muzyka

Katarzyna Łuszczyk – reżyseria światła

Radosław Mirski – asystent reżysera

 

Występują: Bartosz Gelner, Marek Kalita, Sebastian Łach, Marta Ojrzyńska, Piotr Polak, Jacek Poniedziałek, Halina Rasiakówna, Krzysztof Zarzecki.

 

 

 

29 września 2014 godz. 20:00 PREMIERA

 

Kolejne spektakle:

30 września 2014 20:00
3 października 2014 20:00
4 października 2014 20:00

Nowy Teatr

Madalińskiego 10/16

 

Spektakle w listopadzie:

14-16 listopada 19:00

ATM Studio

Wał Miedzeszyński 384

 

Bilety:

normalny 40 zł
ulgowy 25 zł
wejściówka 20 zł

 

www.nowyteatr.org