POLITYKA KUCHENNA 28-29 czerwca 2014

Redakcja
Redakcja
Kategoria teatr · 23 czerwca 2014

Cykl wydarzeń łączących sztukę, performans i debatę służący badaniu zagadnień związanych z gastronomią i polityką przy pomocy strategii artystycznych i teatralnych.

 

Inspiracją są rytuały kulinarne i praktyki artystyczne, w których artyści traktują jedzenie i obyczaje kuchenne jako materiał, w szczególności takie, które przekraczają granice między sztuką, a życiem codziennym. Wystarczy przypomnieć "Manifesto of Futurist Cooking" Marinettiego, działalność restauracji "Food" Gordona Matta Clarka, praktykę kulinarną Josepha Beuysa i performansy Rirkrita Tiravaniji z nurtu estetyki relacyjnej.

Sztuka staje się przestrzenią debaty i namysłu nad globalną polityką, etyką związaną z produkcją żywności, dystrybucją i konsumpcją. Chcemy zbadać, jak strategie artystyczne mogą przyczynić się do pogłębienia refleksji na temat kwestii związanych z historycznym i politycznym wymiarem jedzenia, ekonomią, rolnictwem, prawami człowieka i środowiskiem naturalnym.

Zakładamy, że wspólne uczestnictwo w tego rodzaju wydarzeniu będzie służyć rozszerzeniu artystycznego i społecznego zaangażowania i pogłębieniu politycznej świadomości. Powstanie przestrzeń refleksji na temat związków sztuki, polityki i życia codziennego, przestrzeni wspólnej, nowych form politycznego zaangażowania i wielokulturowej różnorodności.

Wydarzenia stanowią platformę porozumienia dla ludzi wywodzących się z różnych środowisk, wyznających odmienne wartości i reprezentujących odmienne style życia.

Przestrzeń kuchni służy komunikacji i porozumieniu, ułatwia rozwiązywanie konfliktów. Wspólne przygotowywanie posiłku i biesiadowanie przy stole sprzyja otwartości, nawiązywaniu dialogu i poznawaniu siebie nawzajem.


 

W programie:

 

- Karolina Brzuzan (Polska) „Ogród Głodowy" 

otwarcie ogrodu w sobotę godz. 14.00 / ogród będzie czynny codziennie do końca sierpnia


 

- Indre Klimaite (Litwa) „O ciągłej i systematycznej poprawie odżywiania" – wystawa i akcja kulinarna. Projekt inspirowany badaniami dotyczącymi polityki żywieniowej w ZSRR. sobota / niedziela od godz. 14.00

 

- Mikołaj Grospierre (Polska/Francja) „Bary mleczne” – cykl fotografii przedstawiający polskie bary mleczne

sobota / niedziela od godz. 14.00


 

- Dagna Jakubowska (Polska) „Kongres Kulinarny" – performans kulinarny z udziałem Natalii Galytskiej, Lesi Kostiny i Jurija Tkaczuka, Ukraińców pracujących i mieszkających w Warszawie. sobota / niedziela od godziny 14.00

- Konrad Pustoła (Polska) „Ein Harod”, „Degania” - wystawa fotografii (w ramach festiwalu Synchronizacja).
sobota / niedziela od godz. 14.00

- Ryan Bromley (Kanada) – wykład poddający krytyce wydarzenia historyczne, politykę i towarzyszące im rytuały kulinarne. Punktem wyjścia rozważań i inspiracją jest konferencja jałtańska z 1945 roku. sobota godz. 16.00


 

- Akcja kulinarna Karoliny Brzuzan „Głód jest najlepszym kucharzem” sobota godz. 18.00


- Center for Political Beauty (Niemcy) film „Schuld" („Dług/ Wina") – projekcja oraz spotkanie z twórcami, prezentacja innych projektów i działań Center for Political Beauty sobota godz. 18.30


 

- Kolektyw Bouillon Group (Gruzja) „Supra" – performans inspirowany tradycyjną gruzińską ucztą. sobota godz. 20.30

wstęp 15zł


 

- Kamil Antosiewicz set dj’ski – tematem przewodnim jest jedzenie, picie, produkty spożywcze oraz proces produkcji żywności                                                     sobota od godz. 20.30


 

Kuratorka: Dagna Jakubowska
Współpraca: Joanna Nuckowska


 

Indre Klimaite (Litwa)
Wystawa i akcja kulinarna „O ciągłej i systematycznej poprawie odżywiania"

Projekt inspirowany badaniami dotyczącymi polityki żywieniowej w ZSRR. Odsłania mechanizmy ideologii, zabiegi propagandowe i ówczesną praktykę kulinarną. Obejmuje historię, krytycznie odczytuje teraźniejszość i staje się planem na jutro. Badania opierają się na archiwach, materiałach wizualnych i tekstowych zebranych z radzieckich książek gastronomicznych wydanych między 1935 a 1990 rokiem. Materiał obejmuje szeroki zakres dokumentów – od oficjalnego memorandum sanitarnego, po archeologiczne zdjęcia, plany techniczne, klasyfikację ziemniaków, projekty jadłodajni, radzieckie przepisy, normy sanitarne i wykaz środków do walki z gryzoniami i mikrobami.

Indre Klimaite to litewska badaczka i dizajnerka mieszkająca obecnie w Berlinie. Autorka wielu projektów artystycznych i publikacji. 


 

Karolina Brzuzan 

 

„Ogród Głodowy” to kompozycja kilku gatunków chwastów, które ratowały od głodowej śmierci. Jako pożywienia używali ich m.in. mieszkańcy Europy w czasie II wojny światowej. „Ogród Głodowy” zaprojektowany jest tak, by pokazać, jak dziś niesprawiedliwie dzielimy się głodem.

Brzuzan odnajduje receptury potraw przyrządzanych w czasie braków żywnościowych i uczy się je przyrządzać. Wynikiem tej praktyki jest m.in. rzeźba performatywna zatytuowana: „Głód jest najlepszym kucharzem”.

konsultacja naukowa: dr Wojciech Maksymilian Szymański

Karolina Brzuzan – autorka obiektów, filmów i instalacji. Jej hybrydowe prace można określić mianem rzeźby z udziałem żywych istot.  Jej poszukiwania pozostają zawsze w strefie styku sztuki i nauki. Łączy pogłębioną, rzeczową wiedzę z intuicyjnymi procedurami poznawczymi. Od 2009 do 2011 roku pracowała z Piotrem Adamskim jako duet artystyczny Adamski / Brzuzan. W roku 2011 tymczasowo zawiesiła upublicznianie swoich prac, aby skupić się na indywidualnych studiach w ramach projektu „Głodowa Książka Kucharska”.


Center for Political Beauty Pokaz filmu „Dług" ("Schuld") / spotkanie z artystami

„Dług" to fikcyjny dokument demaskujący związane z żywnością praktyki spekulacyjne funduszy inwestycyjnych i ich wpływ na skalę głodu w Afryce. Film zainicjował ogólnokrajową polityczną debatę w Niemczech. Otrzymał prestiżową nagrodę Deutscher Webvideo Preis '2012.

Center for Political Beauty jest artystycznym think tankiem rezydującym w Niemczech, który łączy sztukę interwencyjną, politykę, sferę praw człowieka i strategie pozyskiwania uwagi mediów cyfrowych w celu ochrony życia ludzkiego. Media, które wykorzystuje to sztuki teatralne, inicjatywy społeczne, wystawy, instalacje, filmy, interwencje w przestrzeni publicznej w formie dni upamiętnienia. W czasie działań w przestrzeni publicznej członkowie kolektywu mogą zostać rozpoznani dzięki charakteryzacji – używają węgla i sadzy na twarzach. Ich motto: "The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing" (Edmund Burke).


 

Dagna Jakubowska

Instalacja, performans, cykl akcji kulinarnych „Kongres Kulinarny"

Uczestnikami i współtwórcami performansu kulinarnego i cyklu akcji w ramach Kongresu Kulinarnego są Ukraińcy mieszkający w Warszawie (między innymi Lesia Kostina, Nataliya Galtyska i Jurij Tkaczuk) – migranci, próbujący układać sobie życie w nowej rzeczywistości, w oderwaniu od miejsca urodzenia.

Istotnym elementem scenariusza są doświadczenia i wspomnienia bohaterów wydarzenia, zebrane w procesie indywidualnych spotkań. Na kształt projektu mają wpływ biografie i decyzje uczestników. Bohaterowie są przewodnikami po Warszawie, współczesnej Ukrainie, interpretatorami obecnych wydarzeń politycznych, biorą udział w rozpoczynającej się debacie na temat skomplikowanych i często ztabuizowanych relacji polsko-ukraińskich.

Kuchnia jest tu potraktowana jako nieoficjalna przestrzeń domowa, przestrzeń komunikacji, a także jako przejaw kultury narodowej. Analiza kuchni odsłania skomplikowane relacje polityczne, historyczne i ekonomiczne, ujawnia polską nostalgię postkolonialną, a także mechanizmy konstruowania tożsamości narodowej.


Dagna Jakubowska – absolwentka Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Reżyserii na Akademii Teatralnej w Warszawie. Studiowała na Wydziale Scenography/Theatre Design w Wimbledon School of Art w Londynie i na Wydziale Gender Studies ISNS UW. Artystka wizualna, reżyserka teatralna, pomysłodawczyni i realizatorka projektów artystycznych dla dzieci.


 

Konrad Pustoła
Wystawa zdjęć „Ein Harod”, „Degania” – zdjęcia kibuców w Izraelu

Fotografie są częścią projektu „Razem w przyszłość. Architektura i społeczeństwo" powstającego w ramach tegorocznej edycji festiwalu Synchronizacja, który podejmuje temat projektowania miejsc wspólnych oraz projektowania dla wspólnoty i koegzystencji różnorodnych grup społecznych w przestrzeni współczesnych miast. (SYNCHRONICITY – PROJEKTY DLA PRZYSZŁOŚCI Synchronizacja to realizowane od 2008 roku przedsięwzięcie, w którym głos mają artyści, architekci i badacze poszukujący rozwiązań problemów manifestowanych w przestrzeni współczesnych miast: projektowych, społeczno-politycznych, ekonomicznych, estetycznych i emocjonalnych  www.synchronicity.pl
Konrad Pustoła – (1976) ukończył studia ekonomiczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz artystyczne w londyńskim Royal College of Art. W swoich projektach zajmuje się badaniem wizualnych aspektów relacji społecznych i ekonomicznych. Laureat konkursu Polskiej Fotografii Prasowej za cykl Sanna (2001). Uczestnik wielu wystaw m. in. Nowi Dokumentaliści (2005) CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Bloomberg New Contemporaries (2008) w Londynie; Storia, memoria, identitia (2009) w Modenie, PhotoEspania (2010) w Madrycie. W 2010 roku wydał album Dark Rooms nagrodzony w ogólnopolskim konkursie katalogów i albumów o sztuce Reminiscencje.             

BOUILLON GROUP

Performans „SUPRA"

Performans inspirowany Suprą, tradycyjną gruzińską ucztą, z udziałem Tamady, mistrza toastów.

Tamada jako niekwestionowany autorytet, którego słowa są niepisanym prawem dba o przebieg pół-prywatnej, pół-publicznej kolacji. Opowiada historie, nazywa najskrytsze pragnienia przybyłych, dodaje filozoficzne i polityczne komentarze.

W ramach wydarzenia artyści wspólnie z uczestnikami testują moc głosu, siłę sprawczą wypowiedzi i performansu, strategie manipulacji, a także siłę sprzeciwu i wywrotowy potencjał tkwiący w każdej sytuacji społecznej.

Bouillon Group to kolektyw artystyczny założony w Tbilisi w 2008 roku. Jego specjalnością są strategie artystyczne i działania w przestrzeni publicznej eksplorujące sytuacje społeczne.
Grupa zajmuje się tym, co prywatne i publiczne; bada, jak struktury władzy i hierarchia kształtują przestrzeń publiczną. Ich działania często przybierają formę subtelnej krytyki sytuacji w postsowieckiej Gruzji. Bouillon Group do tej pory był obecny w Polsce w ramach wystaw w MOCAK-u w Krakowie i Arsenale w Białymstoku w 2011 roku. Przygotował projekt w ramach Kamikaze Loggia, Pawilonu Gruzji na Biennale w Wenecji w 2013.
Bouillon Group (Teimuraz Kartlelishvili, Vladimer Khartishvili, Ekaterina Ketsbaia, Konstantine Kitiashvili, Zurab Kikvadze, Natalia Vatsadze)

Wstęp 15 zł


 

Mikołaj Grospierre

Wystawa zdjęć „Bary mleczne”

Sieć tanich barów należących do Spółdzielni Społem powstała w Polsce w końcu lat 50. XX wielu. Sprywatyzowane po 1989 roku, pozostały tylko nieliczne, kontynuując tradycję jadłodajni dla mniej zamożnych klientów (studentów, emerytów, bezdomnych), w których można dobrze zjeść za niewielkie pieniądze. ich nazwa wiąże się z zasadą niesprzedawania alkoholu, a początkowo także mięsa. XXI wiek przyniósł barom mlecznym potężną konkurencję w postaci zachodnich fast-foodów. Dzisiaj pozostały już tylko nieliczne.

Nicolas Grospierre – fotograf. Interesuje go architektura, szczególnie estetyka późnego modernizmu i brutalizmu. Reprezentował Polskę na 11. Międzynarodowym Biennale Architektury w Wenecji w 2008 roku, gdzie zdobył główną nagrodę. Uczestnik licznych wystaw w kraju i za granicą, między innymi w takich instytucjach jak Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Location 1 w Nowym Jorku. Jest związany z  BWA Warszawa.

 

Kamil Antosiewicz

Posiłek jest aktywnością, która inspiruje nie tylko filmowców i pisarzy. Wątek jedzenia i picia, produktów spożywczych czy procesu produkcji żywności będzie tematem autorskiego DJ-setu przygotowanego przez Kamila Antosiewicza, wydawcę Magazynu Smak - kwartalnika o kulturze jedzenia.


 

***


 

W ramach kontynuacji „Polityki Kuchennej" / „Kongresu Kulinarnego" Dagny Jakubowskiej na Placu Budowy będzie działać punkt żywieniowy – jadłodajnia serwująca potrawy szeroko rozumianej kuchni ukraińskiej.

Na wybór potraw będą miały wpływ poszukiwania dotyczące relacji kulturowych, ekonomicznych i politycznych w Europie Wschodniej. Jak wiadomo, analiza kuchni często odsłania skomplikowane zależności polityczne i historyczne.

Menu będzie się zmieniać. Powstanie również biograficzna kompozycja potraw autorstwa Ukrainek mieszkających i pracujących w Warszawie, między innymi Natalii Galytskiej i Lesi Kostiny z Klubu Ukraińskich Kobiet.

W programie są również wydarzenia artystyczne, spotkania i warsztaty kulinarne.

 

 

 

Koprodukcja: Dagna Jakubowska

Współpraca: Goethe Instiut

 

Nowy Teatr

Madalińskiego 10/16

Wstęp bezpłatny na wszystkie wydarzenia poza „Suprą"

Na „Suprę” bilety w cenie 15 zł

 

 

 

Patronat medialny: Trójka, Gazeta Wyborcza, Co Jest Grane, Aktivist, Usta, TVP Kultura

 

www.nowyteatr.org