Pierwszy pokaz odbędzie się 7 maja, będzie to zapis spektaklu Teatru Arka, „Tańce, których nikt nazwać nie chciał: NO*20”. Przedstawienie powstało na przełomie 2005 i 2006 roku w wyniku przemyśleń i badań Teatru Tańca Arka na gruncie teatru ruchu i jego źródła.
14 maja przedstawiony zostanie zapis spektaklu „Orzech. Wiewiórka” Grupy Artystycznej Koncentrat. Spektakl jest swoistym dialogiem z baletem „Dziadek do orzechów”. Atmosfera świąt, wigilia, bajkowa podróż, taniec i muzyka sprzęgnięte w duet to koncepcje, tematy nad którymi pracowali członkowie Grupy Artystycznej Koncentrat. Tak członkowie zespołu mówią o swoim projekcie: „Proces ten sprowadzał się w dużej mierze do stawiania pytań: jaka atmosfera? jaka wigilia? jaka muzyka, jaki taniec? Wreszcie, kto jest orzechem, a kto wiewiórką? (Co jest próbą odniesienia się do siły płci kulturowej określanej przez kostium baletowy.) W efekcie otrzymaliśmy taniec, obraz świąt i świętujących inne od klasycznych, ale może za to bliższe doświadczeniom widza”.
21 maja w Sali Kinowej pokazany zostanie film taneczny w reżyserii Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk „Stand by”. Inspirację do filmu stanowi spektakl „Gracerunners” autorstwa norweskiej choreografki, Karen Foss. Wypowiadane na przemian przez tancerzy w spektaklu zdania: „Jestem zmęczony”, „Jestem gotowy” odnoszą się do życia każdego człowieka. Główne elementy występujące w filmie to bieg, nagłe zatrzymania i spowolnienia, ukazujące zmaganie się człowieka ze swoimi ograniczeniami, również fizycznymi, a także zmaganie się tancerza z choreografią, z przestrzenią, z ciałem, ze zmęczeniem. W filmie występują tancerze Lubelskiego Teatru Tańca: Beata Mysiak, Anna Żak, Ryszard Kalinowski i Wojciech Kaproń, we współpracy z zespołami Karen Foss Quiet Works i Nanohach.
Czerwcowe Kino Teatralne rozpocznie się od drogi na Daleki Wschód. Teatr Chorea i Teatr Limen w zapisie spektaklu „Taniec Lasu” ukazują połączenie wywodzącego się z Japonii tańca butō oraz tańca współczesnego. „Taniec Lasu” łączy doświadczenia i metody pracy wybitnych twórców, badaczy i artystów, Kana Katsury i Tomasza Rodowicza. Obydwaj są prawdziwymi mistrzami – magikami ruchu i dźwięku. Mają na swoim koncie liczne zrealizowane projekty, wielokrotnie byli nagradzani za swoje osiągnięcia.
11 czerwca w programie „Bóg Niżyński” – spektakl inspirowany wstrząsającymi „Dziennikami” Niżyńskiego spisanymi w ciągu sześciu tygodni dzielących ostatni występ publiczny tancerza od zamknięcia go w szpitalu psychiatrycznym. Wacław Niżyński odprawia nabożeństwo żałobne za swojego kochanka i promotora, słynnego twórcę Baletów Rosyjskich, Siergieja Diagilewa. Jest to zarówno akt spowiedzi wybitnego tancerza, jak i obraz pogrążania się w obłędzie. „Bóg Niżyński” to zapis spektaklu Teatru Wierszalin, reżyseria i scenariusz: Piotr Tomaszuk.
Zapisem pokazu pracy Teatru Chorea pt. „Koguty, borsuki i inne kozły” zakończy się cykl „Ciało tańczące”. 18 czerwca będzie można zobaczyć podsumowanie kolejnego etapu pracy nad ruchem antycznej Grecji prowadzonej przez tancerzy i aktorów Teatru Chorea. To swoista praktyczna antropologia tańca, w której kontekst badań teoretycznych staje się elementem pracy artystycznej w obrębie praktyk tanecznych. Obszarem poszukiwań stanowi dziedzictwo kulturowe starożytnej Grecji, a właściwie zamknięte w owym dziedzictwie – ciało w ruchu.
Więcej: http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1678&lang=pl
Wstęp wolny na wszystkie pokazy.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.