Spektakl przygotowała włoska grupa Regula contra Regulam Teatro, wykonująca pieśni pochodzące z „Laudario di Cortona”, najstarszego zbioru laud zapisanych w średniowiecznej odmianie języka włoskiego. Raúl Iaiza, założyciel zespołu, stwierdza: „Wykonując niektóre kompozycje z „Laudario di Cortona”, możemy połączyć wszystkie warstwy, z których złożone są pieśni. Poszukiwanie takiego połączenia jest celem naszej pracy w „Stand’ al mondo senza ’l mondo”.
Laudy to pieśni pochwalne powstałe w trzynastowiecznej Italii, sytuujące się na styku modlitwy, narracji dramatycznej, poezji i muzyki, ujmowane były zwykle w zbiory „laudari”. W niedzielę 4 maja laudy wykonają: Raquel Alarcón, Viviana Bovino, Maria Kapala, Giulia Varotto, Andrea Coppone i Raúl Iaiza.
Instytut Grotowskiego zapewnia bezpłatny przejazd autokarem w obie strony. Spotkanie przy Instytucie Grotowskiego o godz. 18:30, wyjazd z Wrocławia o godz. 18:45. Spektakl rozpocznie się o godz. 20:00. Wymagana rezerwacja miejsc (do 29 kwietnia) mailowo: sekretariat@grotowski-institute.art.pl lub telefoniecznie: 71 34 45 320.
Przedstawienie powstało w ramach międzynarodowego programu badawczego „Regola dei Laudesi”, zajmującego się teatralnym potencjałem drzemiącym w muzycznym i dramaturgicznym repertuarze włoskich religijnych pieśni pochwalnych z XII i XII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem manuskryptu „Laudario di Cortona” (Cortona Ms. 91, ok. 1270–1297).
Regula contra Regulam Teatro to laboratorium teatralne prowadzone przez Raúla Iaizę, którego działalność skupia się na podobieństwach i różnicach między treningiem a inscenizacją. Laboratorium działa na dwóch płaszczyznach – edukacji oraz badań. W ramach działalności edukacyjnej zespół organizuje regularnie w Brzezince sesje otwarte – profesjonalne warsztaty dla aktorów i reżyserów. Każda sesja gromadzi praktyków, adeptów i uczonych z różnych kultur.
Raúl Alejandro Iaiza, założyciel i dyrektor Teatru Regula contra Regulam działającego w Mediolanie, urodził się w 1964 roku w Argentynie. Reżyser teatralny i pedagog, z wykształcenia muzyk. W latach 2000–2011 był asystentem Eugenia Barby w Odin Teatret, pracował nad spektaklami: Sól, Sen Andersena i Chroniczne życie.
Więcej: http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1682&lang=pl