Teoria i praktyka w treningu aktora – kwietniowe seminarium BodyConstitution

Redakcja
Redakcja
Kategoria teatr · 29 marca 2014

W dniach 10-13 kwietnia Instytut Grotowskiego zaprasza na treningi oraz warsztaty w ramach seminarium praktycznego BodyConstitution. W programie m.in. aikido, capoeira i kalarippajattu, a także warsztaty prowadzone przez Mateja Matejkę oraz Przemysława Błaszczaka i Jakuba Gontarskiego. Oprócz zajęć praktycznych odbędą się: pokazy pracy i filmu, wykłady, spotkania oraz prezentacja spektaklu „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” Teatru ZAR. „Trening aktora” to temat przewodni kwietniowej edycji.

 

Trzon BodyConstitution tworzą grupy działające przy Instytucie Grotowskiego. Zespoły te zajmują się wybranymi technikami/tradycjami ruchu bądź na bazie źródłowych technik ruchowych stworzyły swoje własne metody treningu aktora. W kwietniowym seminarium udział wezmą: Studio Kalari (liderzy Sankar Lal Sivasankaran Nair i Justyna Rodzińska-Nair), Studio Dwóch Ścieżek (liderzy Przemysław Błaszczak i Jakub Gontarski), Teatr ZAR (lider Jarosław Fret), Studio Matejka (lider Matej Matejka). Dzięki zaangażowaniu tych grup będzie można wziąć udział w treningach aikido, capoeiry oraz kalarippajattu, a także w „Spotkaniach przeciwstawień” i „Spotkaniach Dwóch Ścieżek” trzydniowych autorskich warsztatach. Kartę zgłoszenia na warsztaty można przesłać do 1 kwietnia 2014 na adres Izabeli Młynarz: iza@grotowski-institute.art.pl. Chęć uczestnictwa w treningach można zgłosić w ten sam sposób do 7 kwietnia.

 

Jedną z najważniejszych idei BodyConstitution jest wskazanie różnorodności w praktykowaniu ciała i jego wielobiegunowości od instrumentalnego użycia do podmiotyzacji ciała. Więcej na temat idei będzie można usłyszeć podczas spotkania otwierającego, 10 kwietnia o godz. 18:00 w Studiu Na Grobli. Mimo, że program BodyConstitution bazuje na doświadczeniach i praktyce studiów działających przy Instytucie Grotowskiego, pod opieką fizjoterapeuty Piotra Bursiewicza, do udziału w seminarium zapraszani są pedagodzy, teoretycy oraz wybitni artyści i mistrzowie technik ruchowych reprezentujących odmienne tradycje i metody pracy z ciałem (sztuki walki, techniki z pogranicza teatru, tańca oraz kontakt improwizacji). W tegorocznej edycji udział wezmą: Maestre Marinaldo Martins Pereira (11 kwietnia, godz. 16:30, pokaz połączony z wykładem „Ekspresja – ruch – relacja. Capoeira między historią a współczesnością”), Daniel Brunner Shihan (12 kwietnia, godz. 16:30, pokaz pracy z mieczem „Wykorzystanie kodów ciała w praktyce i nauce sztuk walki), Jozef Frucek (13 kwietnia, godz. 16:30, pokaz pracy „Fighting Monkey – praktyka”), Piotr Bursiewicz (11 kwietnia, godz. 18:00, wykład „Autodiagnoza w treningu aktora”), Lilianna Bieszczad (12 kwietnia, godz. 18:00, wykład „Somaestetyka – między teorią a praktyką”), Jean-Marie Pradier (13 kwietnia, godz. 18:00, spotkanie „Techniki źródłowe w treningu aktora”). Organizatorzy przewidują również pokaz filmu „Alfabet ciała” (11 kwietnie, godz. 19:30), będący rejestracją zestawu ćwiczeń Zygmunta Molika w wykonaniu Jorge Parente. Wszystkie te wydarzenia odbywać się będą w Studiu Na Grobli od 10 do 13 kwietnia. Jedynie spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” Teatru ZAR prezentowany będzie w Sali Teatru Laboratorium (godz. 21:00).

 

BodyConstitution to program realizowany przez Instytut Grotowskiego w domenie research in practice; to całoroczna działalność studiów i zespołów artystycznych, których celem jest analiza w praktyce wybranych tradycji ruchowych i przeniesienie ich pryncypiów na potrzeby treningu aktora/performera; to cykl treningów, warsztatów, seminariów praktycznych i akademii; to platforma umożliwiająca świadomą, spójną i odpowiedzialną pracę z ciałem poprzez stworzenie „słownika” analizy i opisu technik i praktyki ruchu; to nowoczesne połączenie działania i refleksji w celu budowania głębokiej kultury ciała.

 

Seminarium jest częścią projektu „BodyConstitution: międzykulturowy dialog o treningu aktora – cykl sesji warsztatowych, akademii i seminariów z udziałem studentów szkół teatralnych z Polski i Norwegii”, realizowanego w ramach programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach dziedzictwa kulturowego Europy w ramach Mechanizmu Finansowania EOG 2009–2014”.

 

Więcej: www.bodyconstitution.art.pl/

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.