Premiera na zakończenie „Monosytuacji”

Redakcja
Redakcja
Kategoria teatr · 22 marca 2014

Premierą spektaklu „The Lover” zakończy się druga edycja cyklu „Monosytuacje”. Spektakl został przygotowany przez Agnieszkę Bresler i Diego Pileggiego, członków Jubilo, zespołu współpracującego z Instytututem Grotowskiego. Przedstawienie na podstawie sztuki Harolda Pintera wyreżyserował Mario Barzaghi z Teatro dell’Albero.

 

29 i 30 marca o godz. 19:00 w Sali Teatru Laboratorium odbędą się pokazy spektaklu „The Lover” na podstawie sztuki Harolda Pintera. Pinter umiejscawia akcję sztuki wewnątrz eleganckiego mieszkania. Za pomocą didaskaliów szczegółowo opisuje wszystkie działania i relacje zachodzące pomiędzy postaciami. Ich język i ton ujawniają coś na kształt gwałtowności, pewien stopień prymitywizmu, który stopniowo rozwija się wraz z akcją, zakłócając codzienną rutynę. Wir zdań, którymi Richard i Sarah rozpoczynają swój dialog, wciągają widzów w labirynt skomplikowanej relacji. Nieustające crescendo kolejnych scen odkrywa siły odśrodkowe i zmienne perspektywy, nieustannie wymuszane przez jedno na drugim. Nieomal naga scena to przestrzeń niezbędna, by przedstawić napięcia, konflikty, zbliżenia, gesty i spojrzenia, pozwalając zbliżyć się odbiorcom do nieuchwytnej, niewidocznej sfery każdego związku. „Zmieniając nieustannie punkt odniesienia, pragniemy przekroczyć typową dla widza perspektywę – mówią aktorzy – i pozwolić mu spoglądać z samego szczytu psychologicznej góry. W tak intymnej bliskości widz będzie świadkiem wszystkich przemian jednej (nie)typowej pary”.

 

W role uwikłanych w konflikt kochanków wcielą się Agnieszka Bresler i Diego Pileggi. Agnieszka Bresler współpracowała z teatrami w Wielkiej Brytanii, Polsce i we Włoszech, m.in. z National Theatre of Scotland (Rupture, Edynburg 2007), Teatro La Madrugada (A Piedi Asciutti, Mediolan 2009) czy Romany Theatre Company (Our Big Land, Londyn 2013). W 2006 roku założyła w Glasgow polski zespół teatralny, Gappad Theatre, którym kierowała do 2011 roku. Swój autorski monodram „The Old Lady”, przygotowany w koprodukcji Gappad i Teatro La Madrugada, prezentowała w latach 2010–20011 w Szkocji, Polsce, Włoszech i Danii. W 2012 roku kierowała projektem teatralnym „Spotkania/Muzykowania” organizowanym przez Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Od 2012 jest członkiem zespołu artystycznego Jubilo, projektu teatralnego skierowanego do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, prowadzonego we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. W 2013 zrealizowała autorski projekt „Siła głosu – Siła kobiety” we współpracy z Teatrem Pieśń Kozła.

 

Diego Pileggi jest założycielem włoskiej grupy teatralnej Il Giardino delle Ore; przez kilka lat pracował również jako lalkarz w teatrze Teatro dei Burattini w Como. Lider projektu „Oistros”, poświęconego zjawisku tarantyzmu (poszukiwania teatralne prowadzone latem 2009 roku w Salento oraz praca nad pieśniami liturgicznymi, pieśniami pracy oraz walką na noże). Pileggi jest jednym z aktorów i współzałożycieli zespołu teatralnego Odra Ensemble, powstałego przy współpracy z Teatrem Pieśń Kozła. Od początku 2013 roku współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego jako współzałożyciel i kierownik artystyczny Jubilo, projektu teatralnego adresowanego do mniejszości kulturowych we Wrocławiu i za granicą. Obecnie rozwija własną pracę pedagogiczną i artystyczną, prowadząc warsztaty oraz sesje pracy we współpracy z innymi artystami w Polsce i za granicą.

 

Spektakl powstał we współpracy z Teatro dell’Albero (Włochy), którego praca skupia się wokół zagadnień rozwoju rzemiosła aktorskiego poprzez konfrontację tradycji wschodu i zachodu, podejmowaną na polach artystycznym i pedagogicznym. Teatro dell’Albero współpracuje z wieloma teatrami, artystami oraz teatrologami na całym świecie.


W ostatnich latach artyści Teatro dell’Albero współpracowali z Teatro Due Mondi nad spektaklem „Oriente” oraz z Teatro dei Venti nad „Se ci fosse luce e il Draago”. Mario Barzaghi, współzałożyciel Teatro dell’Albero, był wielokrotnie zapraszany jako pedagog podczas otwartych sesji Regula contra Regulam, projektu badawczego kierowanego przez Raúla Iaizę we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego.


Więcej: www.tealbero.it

 

Bilety (15 zł) do nabycia na portalu Biletin oraz w sekretariacie Instytutu Grotowskiego (rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.p,l tel. 71 34 45 320).

Więcej: http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1636&lang=pl

 

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.