To pierwsza okazja w Polsce, by wziąć udział w tym unikatowym wydarzeniu i zarazem pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie na dworcu kolejowym.
Uczestnikiem-aktorem może zostać każdy. „Domena publiczna” jest niczym ożywiona gra planszowa, w której udział widza nie ogranicza się do roli pionka. Jej uczestnicy poruszają się ze słuchawkami na uszach, w których słyszą pytania i polecenia. Kim są? Skąd pochodzą? Jakie łączą ich relacje? W wyniku odpowiedzi na pytania formują się niewielkie grupy. Powstałe mikrospołeczności ujawniają ukryte wzorce społeczne i opowiadają historię, skrupulatnie zaaranżowaną przez Bernata. „Domena publiczna” rozpoczyna się jako ożywiona, trójwymiarowa ankieta, przekształcając się następnie w osobliwą fikcję. O swoim spektaklu-grze Bernat opowiada w następujący sposób: „Widzowie wchodzą w sytuację, która ich zachęca do posłuszeństwa lub zawiązania spisku i, w każdym przypadku, do zapłaty własnym ciałem i zaangażowania się całym sercem”.
Główna część wydarzenia rozgrywa się w przestrzeni publicznej. Natomiast ostatnia scena, w której pojawiają się projekcja i makieta odbywa się w specjalnie przystosowanym do tego celu pomieszczeniu.
W spektaklu-grze będzie można wziąć udział 31 marca o godz. 15:00 oraz 17:00 na placu przed dworcem Wrocław Główny (na prawo od wejścia głównego, przed tarasem) lub dzień wcześniej w tym samych godzinach w Instytucie Grotowskiego (początek przy wejściu do Przejścia Żelaźniczego).
Spektakl zostanie zrealizowany w dwóch wersjach językowych – po polsku i angielsku. Wstęp wolny. Zainteresowani mogą zgłaszać chęć udziału do 28 marca pod adresem: sekretariat@grotowski-institute.art.pl.
Roger Bernat jest laureatem Nagrody Nadzwyczajnej przyznawanej przez Institut del Teatre w Hiszpanii (1996). W 2008 roku zaczął tworzyć spektakle-gry, w których kontrolę przejmują widzowie, stając się ich głównymi aktorami. „Domena publiczna” była pierwszym spektaklem-grą zaaranżowanym przez Bernata w 2008 roku. Następnie powstały: „Purely Coincidental” (2009), „The Rite of Spring” (2010), „Please Continue: Hamlet” (2011), „Pending Vote” (2012), „RE-presentation” (2013) oraz „Desplazamiento del Palacio de La Moneda” (2014). W 2009 roku, wraz z Ignasi Duarte, opublikował ksiażkę „Querido Público, El espectador ante la participación: jugadores, usuarios, prosumers y fans”.
Bernat przyjeżdża do Polski na zaproszenie Instytutu Grotowskiego. Jego spektakl-gra wiąże się z projektem Teatru ZAR „Armine, Sister”.
Polskie Koleje Państwowe S.A. są partnerem wydarzenia.