„Mizantrop” Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego w Poznaniu

Redakcja
Redakcja
Kategoria teatr · 12 lutego 2014

Mizantrop

Julia Holewińska, Kuba Kowalski

 

Reżyseria: Kuba Kowalski

 

Dramaturgia: Julia Holewińska

Scenografia i kostiumy: Katarzyna Stochalska

Reżyseria świateł: Damian Pawella

Muzyka: Radek Duda

Ruch sceniczny: Katarzyna Chmielewska

Asystent reżysera: Ewa Szumska

Inspicjent: Elżbieta Bednarczyk

Projekt plakatu i programu: Piotr Depta

 

Prapremiera: 14-02-2014, Duża Scena

 

Obsada: Piotr Kaźmierczak (Alcest), Michał Kaleta (Filint), Barbara Prokopowicz (Celimena), Przemysław Chojęta (Oront), Ewa Szumska (Klitandra), Piotr B. Dąbrowski (Akast), Barbara Krasińska (Arsena), Weronika Nockowska (Elianta), Wiesław Zanowicz (Wielki Minister Kultury), Radek Duda (muzyka na żywo)

 

„Choćby mnie mieli krajać żywcem, nie zmienię zdania. Nepotyzm, fałszywa poprawność polityczna, bezmyślna komercjalizacja, tania sensacja, oportunizm i konformizm. Tym jest wasza kultura? A teraz chcecie jeszcze z myślącego człowieka zrobić bezrozumne zwierzę. I co wam zostanie? Stado baranów na scenie i na widowni. Jedni zrobią, co im każecie, a drudzy będą ich bezmyślnie oklaskiwać. Możecie być z siebie dumni”.

„Mizantrop”

Julia Holewińska, Kuba Kowalski

 

 

Zdaniem wielu badaczy „Mizantrop” jest najlepszym i najbardziej niejednoznacznym dramatem Moliera. Punktem wyjścia stał się dla autora tzw. salon powstały przy dworze Ludwika XIV. Środowisko skupione wokół salonu to dla Moliera metafora całego ówczesnego społeczeństwa – przepełnionego pustymi formami, konwenansami, obłudą i oportunizmem.

 

Drugim przedmiotem satyry jest zaś tytułowy bohater – mizantrop – Alcest, żywiący głęboką niechęć do całego gatunku ludzkiego. Jego szczerość, uczciwość i nieprzejednanie w sądach nie znajduje miejsca w tym targowisku próżności, fałszu i obłudy.

 

Twórcy spektaklu przenieśli akcję utworu w środowisko współczesnego teatru. Alcest jest teatrologiem, moralnym i intelektualnym autorytetem. Jego postawa i poglądy nie mogą znaleźć zrozumienia u przepełnionych blichtrem, snobizmem, zblazowaniem i manierą „artystów”. Alcest, szaleńczo kochający Celimenę – aktorkę, gwiazdę, ikonę – zmuszony jest znosić towarzystwo ludzi, którymi dogłębnie gardzi. Na jego drodze staje m.in. domagający się pochwał dramatopisarz grafoman, tancerz o rozbuchanym libido, obłudna projektantka mody, dyrektor teatru, którego główną cechą jest konformizm etc. Splot wydarzeń sprawia, że Alcest staje się coraz bardziej socjopatyczny, obraża wszystkich na około, by ostatecznie odejść i zrezygnować z miłości.

 

Mizantrop Kuby Kowalskiego i Julii Holewińskiej to opowieść o świecie współczesnego teatru, która stawiając pytania o granice wolności artystycznej, zaprzedawanie siebie, mechanizmy pozyskiwania wpływów staje się uniwersalną opowieścią o prawdzie i zakłamaniu.