Jacek Zawadzki opracował „Hantio” na podstawie trzech tekstów: „Zbyt głośnej samotności” Bohumila Hrabala, „Malte” Rainera M. Rilkego i „Księgi niepokoju” Fernando Pessoi. Ich bohaterowie posiadają wiele punktów stycznych zarówno w sensie dosłownym, jak i symbolicznym. Wierzą – zdaniem Zawadzkiego – że za oknem lub włazem, metaforycznym „oknem na świat” (u Hrabala) w tym całym ubóstwie przemijania można znaleźć jeszcze coś własnego. Aktor stara się ukazać wizerunek samotnika, „frasobliwego” bohatera, czyli wnikliwego obserwatora, zadumanego i przejętego światem.
Główną inspirację do stworzenia monodramu „Hantio”, nie tylko ze względów literackich, stanowił utwór Rilkego, „Malte”. Książka, nazywana „matką” egzystencjalizmu, powstała w 1910 roku i ma wymiar autobiograficzny. Rilke był zafascynowany Augustem Rodinem. Jacek Zawadzki chciał, aby aktor stał się w jakimś stopniu rzeźbą Rodina, dlatego spektakl wyróżnia ascetyczna estetyka. W sensie scenicznym przypomina myśliciela – to ktoś, kto odgrywa swoje własne myśli. („Jestem jak dzban pełen żywej wody i wystarczy, abym się lekko nachylił, a cieką ze mnie same pełne myśli” – Hrabal). W sensie archetypicznym pierwowzorem trzech samotników jest Chrystus Frasobliwy – najbardziej zatroskany i najbardziej opuszczony.
Jacek Zawadzki jest absolwentem Państwowego Studium Aktorskiego w Gdańsku (1984). Aktor Teatru Współczesnego (1984–1989) w Szczecinie, członek trupy teatralnej PUR z Londynu (1990–1991), aktor Teatru Kana w Szczecinie (1989–1997), gdzie zrealizował „Moskwę–Pietuszki” i „Noc” według Wieniedikta Jerofiejewa w reżyserii Zygmunta Duczyńskiego. „Noc” otrzymała dwie prestiżowe nagrody na festiwalu Fringe w Edynburgu (1994). W latach 1997–1999 mieszkał w Edynburgu i pracował dla European Art Foundation Richarda Demarco, był też członkiem grupy performerskiej The Elements i zrealizował film science fiction „At the End of On-Line” dla BBC 2. Aktor Teatru Polskiego w Szczecinie (1999–2001). Podczas pobytu w USA (2001–2012) współpracował z University of Illinois w Chicago, prezentując „Moskwę-Pietuszki” i prowadząc warsztaty teatralne. Zrealizował pięć filmów krótkometrażowych z amerykańską reżyserką Rene Kerkman i współzałożył zespół bluesowo-rockowy „Banana Street”. Obecnie jako wolny strzelec współpracuje z Teatrem Kana (Szczecin), Teatrem Szwalnia (Łódź) i Teatrem Biuro Podróży (Poznań), Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (Wrocław) oraz Inkubatorem Kultury (Szczecin), we współpracy z którym powstał monodram Hantio.
Bilety (15 zł) do nabycia na portalu Biletin oraz w sekretariacie Instytutu Grotowskiego (rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.p,l tel. 71 34 45 320).
Więcej: http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1636&lang=pl
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.