"Bitwa Warszawska 1920"
Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki w Teatrze IMKA w Warszawie
16, 17 stycznia 2014
Bitwa Warszawska 1920 Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki - spektakl Narodowego Starego Teatru, zostanie zaprezentowany w dniach 16 i 17 stycznia 2014 r. w ramach Festiwalu "POLSKA W IMCE. NIECODZIENNY FESTIWAL TEATRALNY" – gościnnie w Teatrze Żydowskim w Warszawie.
Bitwa Warszawska 1920 uznana została za NAJLEPSZY i NAJMĄDRZEJSZY SPEKTAKL 2013 ROKU w subiektywnym przeglądzie krakowskich scen DZIENNIKA POLSKIEGO: „Demirski i Strzępka zagęścili fascynujący polski spór o kształt i sens niepodległości. Przez wybór bohaterów - Broniewskiego, Piłsudskiego i Dzierżyńskiego (epokowo i diabelsko granych przez Juliusza Chrząstowskiego, Marcina Czernika i Michała Majnicza) pokazali trzy lewicowe życiorysy, trzy ideowe krachy. Wbrew głosom prawicowych publicystów nie ma tu mowy o rehabilitacji krwawego Feliksa, twórcy spektaklu oddają mu tylko głos, słuchają jego argumentacji." (Łukasz Drewniak). Spektakl otrzymał także wyróżnienie w rankingu GAZETY WYBORCZEJ „Rok 2013 w teatrze - Jedenaście powodów do zadowolenia”: „W brawurowo zagranym spektaklu dostaje się i prawicy, i środowiskom liberalnym. Najważniejszy spektakl Starego Teatru za nowej dyrekcji i jeden z ważniejszych duetu Strzępka/Demirski.” (Witold Mrozek), drugie miejsce w rankingu dziennika RZECZPOSPOLITA "HIT 2013": "Tekst Pawła Demirskiego prowokuje do krytycznej dyskusji o polskich mitach i herosach. Feliks Dzierżyński nie jest bohaterem mojego romansu, ale warto prześledzić wielkie procesy dziejowe i zobaczyć, że w polskich sukcesach nazbyt często czai się przyszła katastrofa" (Jacek Cieślak) oraz trzecie miejsce w rankingu tygodnika POLITYKA "HITY 2013" w kategorii TEATR: "Piłsudski, Broniewski, Dzierżyński i Mama Polka w gorącej dyskusji o jakości polskiej niepodległości" (Aneta Kyzioł)
WIĘCEJ: http://www.teatr-imka.pl/bitwa_warszawska_1920,121695.html
Spektakl duetu Strzępka / Demirski – jak można się domyślić – to nie historyczny fresk analizujący przyczyny, przebieg i następstwa tak zwanego cudu nad Wisłą, dzięki któremu Polacy powstrzymali Armię Czerwoną. To raczej próba szukania odpowiedzi na pytanie: co właściwie oznacza niepodległość, o co toczyła / toczy się gra, co nasz dziadek / pradziadek miał z tego, że w owym czasie bolszewicy nie weszli w głąb Europy?
W przedstawieniu zobaczymy wcielenia znanych postaci historycznych, takich jak Piłsudski, Witos, Broniewski czy Dzierżyński; pojawi się też postać Polskiej Mamy. Twórców bardziej jednak interesuje współczesna Polska oraz świat, który otacza nas tu i teraz. Świat, w którym pewne mechanizmy przestały już działać, pewne rozwiązania przestały się sprawdzać, a nowe – jeszcze nie zostały znalezione. Jak deklarują, ich celem nie jest jednak kolejna łatwa krytyka narodowych cech, przeciwnie – refleksja, że być może właśnie dzięki nim niektóre rzeczy mogły / mogą zdarzyć się „tylko w Rzeczpospolitej”?
Z dzisiejszej perspektywy – w kontekście ofensywy radzieckiej 1920 roku na Polskę oraz wielkiej mobilizacji w walce z „bolszewicką nawałą”, a także tego wszystkiego, co wydarzyło się potem – zaskakująco innych, paradoksalnych, skłaniających do refleksji sensów nabiera cytowana w programie spektaklu wypowiedź Karola Marksa z 1875 roku:
„Partia robotnicza Europy jest jak najżywiej zainteresowana wyzwoleniem Polski, a pierwszy program Międzynarodowego Stowarzyszenia Robotników uznaje odbudowę Polski za jeden z celów polityki robotniczej. Jakież są przyczyny tego szczególnego zainteresowania partii robotniczej losem Polski?
Autorzy spektaklu patrzą na nasze polskie zmitologizowane narracje z zupełnie nowej, nieoczywistej perspektywy.
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach projektu "IV edycja festiwalu re_wizje w Małopolsce" ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013