AKROPOLIS
wg Stanisława Wyspiańskiego
reżyseria ŁUKASZ TWARKOWSKI
dramaturgia ANKA HERBUT
scenografia PIOTR CHOROMAŃSKI
kostiumy MARTA STOCES MIZBEWARE, JULIA PORAŃSKA
muzyka BOGUMIŁ MISALA
światło BARTOSZ NALAZEK
wideo KAROL RAKOWSKI, JAKUB LECH
asystent wideo KONRAD KAROLCZYK
występują:
IWONA BUDNER
MAŁGORZATA GAŁKOWSKA
MAŁGORZATA HAJEWSKA-KRZYSZTOFIK
MARTA OJRZYŃSKA
MAŁGORZATA ZAWADZKA
BOGDAN BRZYSKI
ZBIGNIEW W. KALETA
PAWEŁ KRUSZELNICKI
ZBIGNIEW RUCIŃSKI
inspicjent: Zbigniew S. Kaleta
sufler: Marta Baster-Górecka
premiera: 30 listopada 2013 roku na Dużej Scenie DS#HELENA
„Jeden z najbardziej wieloznacznych tekstów Wyspiańskiego zostaje odczytany jako fragmentaryczny świat danych, w którym granice między rzeczywistym i wirtualnym uległy całkowitemu zatarciu, a kopia nie potrzebuje już oryginału jako punktu referencyjnego – deklarują twórcy spektaklu.
Tę nową rzeczywistość tworzą piksele i krzem, skorupy człowieka, śladowe pierwiastki emocjonalności i obniżone rejestry odczuwania świata. Zaciera się granica między tkanką organiczną i tym, co syntetyczne, a wirus – uniemożliwiający prawidłowy odczyt danych z tekstu Wyspiańskiego – powiela wciąż pytanie o granice i marginesy człowieka”.
Akropolis, jeden z najważniejszych i zarazem najbardziej hermetycznych dramatów Wyspiańskiego, którego akcja rozgrywa się „na Wawelu w noc Wielką Zmartwychwstania”, pojawił się w krakowskich księgarniach w Wielki Piątek 1904 roku, w pięć tygodni po ukończeniu go przez autora. Wyspiański widział w nim domknięcie trylogii, której dwa pierwsze ogniwa stanowiły Wesele oraz Wyzwolenie. Marzył o zobaczeniu Akropolis na scenie, gdzie – jak wierzył – jego sens wybrzmi najpełniej. Wyspiański ożywił w nim wawelskie Anioły i postaci z arrasów – Helenę i Parysa, Priama, Hekubę i Kasandrę, Izaaka i Rebekę, Jakuba i Ezawa. Niestety, śmiertelnie chory poeta nie doczekał inscenizacji dramatu, który spotkał się z niezrozumieniem, a nawet oburzeniem. Zwłaszcza finał,
w którym Harfiarz wieszczy nadejście wolności, słychać głos Salwatora, na rydwanie wjeżdża Apollo, a katedra, symbol tradycji, pada w gruzy…
Twórcy inscenizacji, przygotowywanej w Starym Teatrze w ramach tematycznego sezonu : Swinarski, chcą spojrzeć na słynny dramat Wyspiańskiego jak na rodzaj twardego dysku z danymi z przeszłości, rodzaj skamieliny, w której zapisane są najistotniejsze, fundamentalne dla kultury europejskiej toposy – wątki i motywy mitologiczne i biblijne – które współcześnie poddane zostają swoistemu kulturowemu recyclingowi.
[IP] PIOTR CHOROMAŃSKI (1978) – artysta wizualny, architekt i scenograf. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Autor koncepcji wystawienniczych. Od 2009 roku prowadzi Pracownię Architektoniczną IA. W 2010 roku zadebiutował jako scenograf w Teatrze Polskim we Wrocławiu. W swoich pracach bada przestrzeń architektoniczną w relacji do ruchu, dźwięku i obrazu.
[IP] ANKA HERBUT (1983) – dramaturg i krytyk sztuki, recenzentka teatralna. Absolwentka dramatologii UJ i dramaturgii IT, doktorantka w Instytucie Europeistyki UJ. Radykalna bajkopisarka i słowotwórczyni w zakresie copyleftu. Główny obszar jej badań to performatyka, polityka tożsamości i dramaturgia ciała. O sztuce i teatrze pisze dla „Dwutygodnika”, "Art&Business", „Didaskaliów”, „Notatnika Teatralnego” i „Chimery”.
[IP] JAKUB LECH (1978) – operator filmowy, vj, twórca animacji, krótkich form filmowych i instalacji interaktywnych. Absolwent Wydziału Grafiki ASP we Wrocławiu. Dyplom uzyskał w 2003 roku w pracowni Grafiki Artystycznej i Rysunku Zawodowego oraz w pracowni Grafiki Intermedialnej. Wykładowca w Dolnośląskiej Szkole Wyższej.
[IP] BOGUMIŁ MISALA (1980) – producent i kompozytor, autor aranżacji dźwiękowych do performansów, spektakli teatralnych, filmów i instalacji multimedialnych. Soundscape designer. Freelancer związany z polską sceną muzyki elektronicznej i eksperymentalnej. Absolwent Filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim.
[IP] ŁUKASZ TWARKOWSKI (1983) – reżyser teatralny i filmowy, scenograf i artysta wizualny. Studiował reżyserię w Państwowej Akademii Sztuki Teatralnej w Sankt Petersburgu i filologię rosyjską na Uniwersytecie Wrocławskim. Działając w rejonach performansu, filmu, teatru i site-specific, swoje projekty sytuuje w kontekście multimedialnego poszerzania realności.
KAROL RAKOWSKI (1983) – artysta multimedialny, reżyser, producent i muzyk. Z wykształcenia filozof. Realizuje projekty wideo angażujące nowoczesne technologie, w których
demontuje granice między mediami i formami artystycznej wypowiedzi. Zajmuje go w szczególności zagadnienie światła i jego rola w dramaturgii przedstawienia. Współtworzy kolektyw muzyczny 2MUCH.
MARTA STOCES MizBeware (1984) – absolwentka Architektury Wnętrz wrocławskiej ASP, stypendystka Central St. Martin’s College of Art & Design oraz London College of Fashion. Tworzy kostiumy, scenografię, grafikę i wideo do spektakli teatralnych. Współpracowała m.in. z Łukaszem Twarkowskim, Eweliną Marciniak i Radkiem Rychcikiem. Czaruje z Jaśminą Polak w duecie psychomagicznym Fantasma y Gloria. Emituje fale z Tomkiem Wódkiewiczem w projekcie ह्रीःTitanus & Lady Hriह्रीः. Matka akcji Love.Revolution i agencji House of Love.
JULIA PORAŃSKA (1980) – graficzka, scenografka, projektantka kostiumów teatralnych i tanecznych. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej. Tworzy projekty interdyscyplinarne z pogranicza mody, kultury popularnej i sztuki. Prowadzi autorską pracownię projektowania ubioru Manual.
Najbliższe spektakle:
30.11.2013 (premiera)
01.12.2013
03.12.2013
04.12.2013
05.12.2013
Ceny biletów:
50 zł (normalny), 30 zł (ulgowy)
Biuro Obsługi Widzów:
Pl. Szczepański 1, tel. 12 422 40 40, fax 12 292 75 12, rezerwacja@stary.pl
Godziny otwarcia biura: pn.-pt. w godz. 9:00-17:00, sb. w godz. 9:00-13:00
Kasy biletowe:
ul. Jagiellońska 1, tel. 12 422 90 80
ul. Starowiślna 21, tel. 12 428 47 00
Godziny otwarcia kas: wt.-sb. w godz. 10.00-13.00, 17.00-19.00
oraz dwie godziny przed przedstawieniem; w poniedziałki kasy nieczynne