Na przełomie listopada i grudnia Instytut Grotowskiego organizuje warsztaty w ramach seminarium praktycznego VoicEncounters „Odzyskiwanie głosu”. W programie nauka śpiewu perskiego, polifonicznego z rejonu Swanetii oraz Korsyki, modalnego oraz ormiańskich kołysanek.
Trzon jesiennej edycji seminarium praktycznego VoicEncounters stanowią warsztaty oparte na różnych sposobach posługiwania się głosem/pracy z głosem, które mogą być wykorzystane w procesie twórczym, wzbogacając warsztat aktora. Seminarium praktyczne VoicEncounters łączące się z dziesięcioleciem Teatru ZAR będzie okazją nie tylko do przedstawienia konstelacji artystów współtworzących nowy spektakl Teatru ZAR: muzyków reprezentujących różne tradycje Azji Mniejszej, Anatolii oraz Iranu, ale i przypomnienia artystów, z którymi zespół współpracował nad projektem „Ewangelie dzieciństwa”.
Od 23 do 24 listopada warsztaty poprowadzą siostry Mahsa i Marjan Vahdat, które uczyły się klasycznego śpiewu perskiego od nauczycieli muzyki w Iranie, jak i regionalnej oraz tradycyjnej muzyki irańskiej. Warsztaty będą poświęcone nauce techniki śpiewu perskiego, szczególnie wykonywaniu „tahrir”, czyli ornamentu wokalnego, który może być wykorzystany w pieśniach również z innych tradycji muzycznych. Poznając perskie skale muzyczne („modi”), uczestnicy przekonają się, jak poszczególne skale mogą oddziaływać na emocje. Usłyszą także o historii i teorii muzyki perskiej oraz wpływie kultury, historii i religii na muzykę, przekonają się o znaczeniu relacji między poezją a muzyką.
Od 30 listopada do 3 grudnia tajniki ormiańskich pieśni liturgicznych przybliżą Aram i Virginia Kerovpyanowie w asyście Murata İçlinalçy, natomiast Virginia Kerovpyan będzie nauczać ormiańskich kołysanek.
Na początku grudnia odbędą się warsztaty, które zakończy wspólny pokaz pracy (8 grudnia o 19:00) będący częścią koncertu z okazji dziesięciolecia Teatru ZAR. Pieśni polifonicznych z rejonu Swanetii w północnej Gruzji w dniach od 5 do 8 grudnia uczyć będą Vakhtang Pilpani oraz Nana Pilpani, Gioprgi Lipani i Manoni Khergiani z towarzyszeniem aktorów Teatru ZAR. Spotkanie z rodziną Pilpanich w 2002 roku odegrało ważną rolę w formowaniu się zespołu. „Zar”, od którego grupa wzięła nazwę to nazwa pieśni pogrzebowych wykonywanych przez Swanów. Swańskie polifonie należą do najstarszych form muzyki religijnej chrześcijańskich kościołów wschodnich, których rdzeń stanowią pieśni o wielowiekowej tradycji, korzeniami sięgające początków naszej ery i będące prawdopodobnie najstarszymi formami polifonii.
Od 5 do 8 grudnia z liturgicznymi korsykańskimi pieśniami polifonicznymi, w tym pieśniami pochodzącymi z regionu Nebbiu, zapoznają uczestników warsztatów Patrick Vignoli z zespołu Tempvs Fvgit oraz aktorzy Teatru ZAR. Pierwsze spotkanie z Tempvs Fvgit odbyło się w roku 2006, w trakcie wyprawy na Korsykę, gdzie zespół poszukiwał materiału muzycznego do spektaklu Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie.
VoicEncounters to również koncerty i Kino Teatralne. W drugiej połowie listopada w Synagodze pod Białym Bocianem rozbrzmiewać będą pieśni kurdyjskie w wykonaniu Dengbesza Kazo oraz pieśni perskie w wykonaniu Vahdat Ensemble. W ramach seminarium będzie można również obejrzeć filmy dotyczące ludobójstwa Ormian: film animowany „Szczekająca wyspa”, a także dokumenty „Nienawidzę psów!” i „Aghet”. Pokaz filmu „Tatuaże babci” uzupełni spotkanie z reżyserką Suzanne Khardalian.
Warsztaty prowadzone będą w języku angielskim.
Zgłoszenia przyjmuje Justyna Rodzińska-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl.
Terminy zgłoszeń :
„Niebieskie pola” – warsztaty prowadzone przez Mahsę i Marjan Vahdat (do 19 listopada 2013);
„Śpiew modalny. Podróż w dźwięku” – warsztaty prowadzone przez Arama i Virginię Kerovpyanów w asyście Murata İçlinalçy, „Ormiańskie kołysanki” – warsztaty prowadzone Virginię Kerovpyan (do 26 listopada 2013);
„Tradycyjne polifonie swańskie” – warsztaty prowadzone przez Vakhtanga Pilpaniego oraz Nanę Pilpani, Gioprgi Lipaniego i Manoni Khergiani z towarzyszeniem aktorów Teatru ZAR,
„Polifonie z Korsyki” – warsztaty prowadzone przez Patricka Vignoli z zespołu Tempvs Fvgit
z towarzyszeniem aktorów Teatru ZAR (do 29 listopada).
Więcej informacji: http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1582&lang=pl