W listopadzie w Instytucie Grotowskiego najważniejszym wydarzeniem będzie premiera spektaklu Teatru ZAR, „Armine, Sister”, dedykowanego historii, kulturze i ludobójstwu Ormian. Tego tematu dotyczyć też będą wystawa „Być świadkiem świadków” oraz akcja „Świadek” w wykonaniu Daisuke Yoshimoto. W ramach seminarium praktycznego VoicEncounters „Odzyskiwanie głosu” zaplanowano warsztaty, koncerty i pokazy filmowe.
Premiera spektaklu „Armine, Sister” odbędzie się dopiero 28 listopada, jednak wszystkie poprzedzające ją wydarzenia nawiązują do historii, którą chce przedstawić Teatr ZAR. Jak twierdzi Jarosław Fret, lider Teatru ZAR: „W pierwotnym zamierzeniu spektakl miał być seansem, w którym to nie my wołamy tych, którzy odeszli, lecz duchy zmarłych wołają o unaocznienie, uczynienie widocznym, odczytanie śladu. (...) Mając na uwadze perspektywę, jaką nakreślił dla poezji, sztuki, a nawet edukacji po Auschwitz Theodor W. Adorno, chcielibyśmy zadać pytanie: Czy XXI wiek ma szansę nie stać się wiekiem ignorancji?”. Poprzez nowe przedstawienie zespół próbuje zapytać o Europę, działając w przekonaniu, iż Europa jest pytaniem – o historię, tożsamość, godność. Jedną z podstawowych idei „Armine, Sister” jest podjęcie kwestii tabuizacji i zakłamania historii skonfrontowanej z powinnością dania świadectwa.
Własne świadectwo Teatr ZAR dawał między innymi poprzez wyprawy. 12 listopada o godz. 13:30 przy ul. Świdnickiej 24 zaprezentowane zostaną historyczne oraz współczesne zdjęcia i materiały zebrane przez członków Teatru ZAR podczas wypraw do Armenii, Izraela i Turcji. Osią wystawy „Być świadkiem świadków”, która potrwa do 2 grudnia, jest historia eksterminacji Ormian w roku 1915.
Premierę „Armine, Sister” poprzedzi akcja Daisuke Yoshimoto. Od 13 do 17 listopada o godz. 18:00 na placu Solnym będzie można śledzić poczynania mistrza tańca butō, który bezpośrednio nawiąże do konceptu scenograficznego nowego spektaklu Teatru ZAR. Jej najważniejszy element stanowi instalacja złożona z 16 kolumn ustawionych jako model świątyni ormiańskiej. „Świadek” to jednak dzieło niezależne, choć powstałe na tych samych artystycznych założeniach co przedstawienie ZARu. Akcja, wpisując się w tematykę poświęconą historii Ormian, jednocześnie ją przekracza – dotyczy problemu zachowywania i niesienia pamięci.
Teatr ZAR podjął współpracę z Daisuke Yoshimoto w 2003 roku, przygotowując w ramach projektu „Ewangelie dzieciństwa” spektakl „Łazarz”. Twórcze spotkanie z japońskim tancerzem stanowiło bardzo ważny moment formujący zespół.
W listopadzie rozpocznie się seminarium praktyczne VoicEncounters, które łączy się z dziesięcioleciem Teatru ZAR. Będzie ono okazją nie tylko do przedstawienia konstelacji artystów współtworzących nowy spektakl: muzyków reprezentujących różne tradycje Azji Mniejszej, Anatolii oraz Iranu, ale i przypomnienia artystów, z którymi zespół współpracował nad projektem „Ewangelie dzieciństwa”. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. śpiewacy z rodziny Pilpanich, Patrick Vignoli z zespołu Tempvs Fvgit czy Natalka Połowynka z ośrodka „Słowo i głos”. VoicEncounters to przede wszystkim warsztaty i koncerty oparte na różnych sposobach posługiwania się głosem/pracy z głosem, które mogą być wykorzystane w procesie twórczym, wzbogacając warsztat aktora. W drugiej połowie listopada w Synagodze pod Białym Bocianem rozbrzmiewać będą pieśni kurdyjskie w wykonaniu Dengbesza Kazo oraz pieśni perskie w wykonaniu Vahdat Ensemble. W ramach seminarium będzie można również obejrzeć filmy dotyczące ludobójstwa Ormian: film animowany „Szczekająca wyspa”, a także dokumenty „Nienawidzę psów!” i „Aghet”. Pokaz filmu „Tatuaże babci” uzupełni spotkanie z reżyserką Suzanne Khardalian.
W listopadowym programie Instytutu nie zabraknie też wydarzeń związanych z działalnością naukową i edukacyjną. 25 listopada odbędzie się spotkanie z prof. Grzegorzem Niziołkiem poświęcone jego książce „Polski teatr Zagłady” (Instytut im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013). 29 listopada natomiast o godz. 19:00 kurs wiodący Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań w roku akademickim 2013/2014 rozpocznie Dariusz Kosiński wykładem: „Piękne i prawdziwe. Sztuka aktorska „wieku pary, elektryczności i teatru” na przykładzie polskiej „epoki gwiazd””.
Wstęp na większość listopadowych wydarzeń (poza warsztatami) jest wolny.
Więcej: www.grotowski-institutute.art.pl