Od 3 do 5 października w Instytucie Grotowskiego odbędzie się międzynarodowa konferencja „Praktyki teatralne Wsiewołoda Meyerholda”. Towarzyszyć jej będą: instalacja multimedialna, warsztaty, pokazy pracy oraz seanse w ramach Kina Teatralnego.
Wsiewołod Meyerhold jest powszechnie uznawany za jednego z najważniejszych artystów teatru XX wieku. Już na początku października w Instytucie Grotowskiego będzie można dowiedzieć się więcej na jego temat. Na konferencję zaproszono specjalistów z Rosji, Europy Zachodniej, USA i Polski. Dla polskich odbiorców będzie to pierwsza okazja do bezpośredniego spotkania z niemal wszystkimi wybitnymi badaczami spuścizny Meyerholda, takimi jak Nikołaj Piesoczyński, Maria Shevtsova, Nadieżda Tarszis, Wadim Szczerbakow czy Fausto Malcovati.
Konferencji towarzyszą instalacja multimedialna, warsztaty oraz Kino Teatralne. Jak stwierdza koordynatorka projektu i uczestniczka konferencji, Małgorzata Jabłońska: „Z przekonania, że o treningu aktorskim nie można wyłącznie mówić, wyrosła potrzeba zorganizowania warsztatów biomechaniki teatralnej prowadzonych przez dwóch uznanych na świecie mistrzów tej techniki – Aleksieja Lewińskiego i Giennadija Bogdanowa”. Na warsztaty już od dawna nie ma wolnych miejsc. Można natomiast wziąć udział w spotkaniach otwartych z mistrzami biomechaniki oraz zobaczyć pokazy pracy uczestników warsztatów.
Od 25 października prezentowana będzie instalacja multimedialna „Meyerhold – konstruowanie człowieka” autorstwa Pawła Korbusa – scenografa, artysty wideo, aktora. Instalacja Korbusa to autorska reinterpretacja archiwalnych materiałów z Muzeum Teatralnego im. A.A. Bachruszyna w Moskwie związanych z działalnością teatralną Meyerholda, m.in. fotografii ze szczególnie ważnych widowisk („Rogacz wspaniały”, „Pluskwa”, „Śmierć Tariełkina”). Instalacja będzie prezentowana w Centrum Sztuki WRO od 25 września do 14 października. Wernisaż odbędzie się 25 września o godz. 18:00. W Centrum Sztuki WRO 2 października będzie można również wziąć udział w spotkaniu z Natalią Makierową – Dyrektorem Muzeum-Mieszkania W.E. Meyerholda w Moskwie.
Cennym uzupełninie konferencji będzie cykl pokazów w ramach Kina Teatralnego. 9 października wystąpi dr hab. Joanna Wojnicka z prelekcją ilustrowaną materiałem filmowym „Między biomechaniką a srebrnym ekranem”, 16 października pokazana zostanie I część dramatu historycznego „Iwan Groźny” w reżyserii Siergieja Eisensteina, poprzedzona wstępem prof. dr. hab. Tadeusza Szczepańskiego „Meyerhold i Eisenstein – mistrz i uczeń”, a 23 października II część filmu, nosząca podtytuł „Spisek bojarów”.
Meyerhold swobodnie czerpał z jarmarcznych tradycji widowiskowych, z rosyjskiej i światowej klasyki dramatu, jak i z koncepcji europejskiej awangardy. Wprowadzał na deski teatru muzykę jazzową, najnowsze osiągnięcia sztuk wizualnych, elementy estradowe i cyrkowe, film, radio, hasła wieców politycznych i doniesienia prasy codziennej. Wywarł wpływ na teatr XX wieku oraz mistrzów drugiej połowy XX wieku: Jerzego Grotowskiego, Tadeusza Kantora, Eugenia Barbę, Petera Brooka czy Roberta Wilsona, którzy podejmowali i twórczo rozwijali wiele inspiracji płynących z dorobku twórcy biomechaniki. „Praktyki teatralne Wsiewołoda Meyerholda” to projekt, który ma na celu ustalenie stałej obecności Meyerholda w Instytucie Grotowskiego.
Na konferencję, instalację multimedialną oraz Kino Teatralne wstęp wolny.
Więcej informacji: www.grotowski-institute.art.pl
3–5 października 2013
Konferencja międzynarodowa „Praktyki teatralne Wsiewołoda Meyerholda”
Sala Teatru Laboratorium, Rynek-Ratusz 27
25 września – 14 października 2013
Instalacja multimedialna „Meyerhold – konstruowanie człowieka”
Centrum Sztuki WRO, ul. Widok 7
25 września {środa} 18:00
Otwarcie instalacji z udziałem Pawła Korbusa, autora
2 października {środa} 18:00
Spotkanie z Natalią Makierową, dyrektor Muzeum-Mieszkania W.E. Meyerholda w Moskwie
3 października {czwartek} 19:00
Spotkanie z Aleksiejem Lewińskim (prowadzenie: Jonathan Pitches) oraz pokaz pracy uczestników warsztatów
4 października {piątek} 19:00
Spotkanie z Giennadijem Bogdanowem (prowadzenie: Jonathan Pitches) oraz pokaz pracy uczestników warsztatów