Program
Książki.............................. Mihai Eminescu
Być albo nie być ....................... Geo Bogza
Hamlet ........................................... Hamlet
Jakub .......................... Jak wam się podoba
Puck ................................. Sen nocy letniej
Merkucjo ............................... Romeo i Julia
Iago .................................................. Otello
Shylock ............................. Kupiec Wenecki
Brutus ................................... Juliusz Cezar
Hamlet ............................................ Hamlet
Ryszard II .................................... Ryszard II
Henryk V ...................................... Henryk V
Henryk VI .................................... Henryk VI
Gloucester .................................. Ryszard III
Jakub ........................... Jak wam się podoba
Błazen .......................................... Król Lear
Feste .......................... Wieczór Trzech Króli
Sonet 66 ......................................... Sonety
Prospero ........................................... Burza
Recenzja
Pusta, cicha przestrzeń, pomieszczenie z czarnymi ścianami; ubrany na czarno człowiek wkracza niosąc w dłoniach świętą księgę. Nie jest już młodzieńcem, lecz posiwiałe, świecące włosy przydają mu blasku. Aktor stający twarzą w twarz ze swoimi widzami? Nie. Raczej człowiek recytujący Szekspira dla przyjaciół. Od czasu do czasu słychać jedynie jego głos niczym zjawę, jakby z oddali, w dialogu z samym sobą. Niczym w dźwiękowym lustrze. Dialog przepełniony teatralnością. Godzina emocji w skoncentrowanych dawkach.
Maria Zărnescu – Festiwal Szekspirowski
„Critical Stages”, grudzień 2012, nr 7
Recenzja
Szekspir pozostaje jedynym biografem Szeskspira; jednak i on nie może przekazać nam więcej niż ów Szekspir, który znajduje się w nas, innymi słowy ten, który jest z nami w chwilach naszych największych zwątpień i największego współczucia.
W przypadku Szekspira biografa posiadamy naprawdę istotną informację – informację opisującą jego charakter i los, taką, która – gdybyśmy poznali tego człowieka i mielibyśmy z nim do czynienia – miałaby dla nas największą wartość.
Jego dramaty ukazują człowieka w najpełniejszej perspektywie historycznej.
Oto mamy przed sobą, spisane, jego poglądy dotyczące wszystkich problemów, które pukają do bram każdego serca i domagają się odpowiedzi: życie i śmierć, miłość, dostatek i bieda, szczęśliwe życie i droga, która do niego wiedzie; ludzkie charaktery i wpływy, tajemne i jawne, którym podlegają i które kształtują ich życia; a także owe tajemne, demoniczne siły, które rzucają wyzwanie nauce i ciągle złowieszczo kładą się cieniem na najszczęśliwsze chwile naszego życia.
Szekspir napisał melodię dla całej naszej współczesnej muzyki; napisał teksty współczesnego życia; naszkicował człowieka Anglii i Europy; „ojca ludzi” Ameryki; naszkicował człowieka, opisał jego dzień i to, co się w nim wydarza. Wczytał się w serca mężczyzn i kobiet, rozpoznał ich przyzwoitość, ich skryte myśli, ich przebiegłość; podstępy niewinności oraz przeżycia, dzięki którym cnoty i wady zmieniają się we własne przeciwieństwa; potrafił czynić subtelne rozgraniczenie między wolnością i losem; poznał prawa opresji, które wytyczają bieg natury; a także wszelkie uciechy oraz wszelkie przekleństwa ludzkiego losu.
Jego imię wywołuje w ludzkich sercach uczucia radości i emancypacji. Wszechobecna ludzkość organizuje jego zdolności.
To właśnie przenosi go w krainę historii naturalnej niczym znaną markę globalną, zwiastującą nową erę i kolejne udoskonalenia.
Emerson