Teatr Poza Ciszą i Ciemnością
„Pan Tadeusz czyli Ostatni Zajazd na Litwie”
z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących
11 maja 2013 r., godz. 18:00
Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą” i Fundacja Kultury bez Barier zapraszają widzów z niepełnosprawnością wzroku i słuchu do Narodowego Starego Teatru na dostosowany do ich potrzeb spektakl „Pan Tadeusz czyli Ostatni Zajazd na Litwie” Adama Mickiewicza w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Opatrzone audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących przedstawienie zostanie zaprezentowane 11 maja 2013 r. (sobota) o godz. 18:00 na Dużej Scenie przy ulicy Jagiellońskiej 1.
Zgłoszenia przyjmuje Anna Żórawska z Fundacji Kultury bez Barier: tel.: 22 486 96 42 wew. 4, e-mail: ania@kulturabezbarier.org
Mikołaj Grabowski, reżyser
Projekt „Poza Ciszą i Ciemnością” został zainaugurowany przez Fundację Dzieciom „Zdążyć z Pomocą” w 2008 roku. W jego ramach udało się do tej pory: udostępnić 49 spektakli w szesnastu polskich teatrach, przygotować audiodeskrypcje i napisy do 26 filmów, dostosować do potrzeb osób z niepełnosprawnością sensoryczną znaczną część ekspozycji Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Fryderyka Chopina i cztery sale Zamku Królewskiego w Warszawie, a także wydać z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących osiem filmów, dostępnych w ogólnej sprzedaży na DVD, m.in. „Pokłosie” Władysława Pasikowskiego. W 2012 roku z projektu „Poza Ciszą i Ciemnością” wyrosła Fundacja Kultury bez Barier.
Adam Mickiewicz
Pan Tadeusz czyli Ostatni Zajazd na Litwie
reżyseria: Mikołaj Grabowski
scenografia: Jacek Ukleja
muzyka: Zygmunt Konieczny
adaptacja: Mikołaj Grabowski, Tadeusz Nyczek
reżyseria świateł: Michał Grabowski
kierownictwo muzyczne: Mieczysław Mejza
korepetycje wokalne: Barbara Siklucka
asystent reżysera: Zbigniew S. Kaleta
asystent scenografa: Katarzyna Kowalczyk
OBSADA:
UCZESTNICY PIELGRZYMKI wcielają się w następujące postaci:
SĘDZIA - Krzysztof Globisz
PODKOMORZY - Zbigniew Kosowski
ROBAK - Roman Gancarczyk
WOJSKI / MACIEK - Jan Peszek
GERWAZY - Tadeusz Huk
PROTAZY - Jerzy Święch
TELIMENA - Katarzyna Krzanowska
ZOSIA - Magda Grąziowska
TADEUSZ - Krzysztof Wieszczek
HRABIA - Krzysztof Zawadzki
PODKOMORZYNA - Aldona Grochal
WOJSZCZANKA - Monika Jakowczuk
RÓŻA - Paulina Puślednik
JANKIEL - Zbigniew W. Kaleta / Arkadiusz Brykalski
RYKOW / SKOŁUBA - Bogdan Słomiński
PŁUT - Marcin Kalisz
CHRZCICIEL - Juliusz Chrząstowski
KONEWKA - Andrzej Rozmus
SAK - Grzegorz Grabowski
BRZYTEWKA - Wojciech Trela
EKONOM - Łukasz Byczek (gościnnie)
Zespół muzyczny w składzie:
Tomasz Góra, Mieczysław Mejza – skrzypce, Jacek Kociuban – wiolonczela, Wacław Mulak – trąbka, Marek Pawlik – puzon, Jacek Wać – perkusja
Premiera: 2011-12-09 duża scena
Czas trwania: 3 godz. 15 min. (1 przerwa)
Produkcja: Narodowy Stary Teatr, Teatr Łaźnia Nowa, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia - Purgatorio: pomniki polskie
„Myślenie o wystawieniu Panu Tadeusza było naturalną konsekwencją takich moich spektakli jak Pamiątki Soplicy według Rzewuskiego czy Opisy obyczajów według księdza Kitowicza. Z tym zamiarem nosiłem się dosyć długo i w końcu zdecydowałem się go zrealizować” – mówi Mikołaj Grabowski. „Przygotowując wraz z Tadeuszem Nyczkiem sceniczną adaptację epopei wyszedłem z założenia, które wynika z samej istoty utworu Mickiewicza. Zarówno w poszczególnych księgach, jak i w Epilogu znajdujemy bowiem liczne fragmenty na temat bolesnego poszukiwania utraconej ojczyzny. Zrozumiałe z emigracyjnej perspektywy zawołania: O Matko Polsko! Ty tak świeżo w grobie / Złożona – nie ma sił mówić o Tobie! czy też: Jedna już tylko jest kraina taka, / W której jest trochę szczęścia dla Polaka: / Kraj lat dziecinnych! On zawsze zostanie / Święty i czysty, jak pierwsze kochanie – zamieniają Polskę w obiekt nieustającego, quasi-religijnego kultu. W tym znaczeniu Pan Tadeusz jest dla Polaków swego rodzaju Biblią. ”I tak był przez lata, nie tylko w dobie zaborów, postrzegany: „W najgłębszej istocie swej jest Pan Tadeusz poematem religijnym, jest kantykiem wiary w zwycięstwo nad złem, w zwycięstwo zarówno jednostkowe, jak zbiorowe, człowieka, jak narodu. (...) Naród polski nie ulegnie zatracie, zrzuci schorzałe narośle przeszłości, spełni swą misję, co więcej: ustrojem swym posłuży za wzór nadchodzącej epoce rozkwitu wolności i religii” – pisał w 1934 profesor Stanisław Pigoń.
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
31-010 Kraków, ul. Jagiellońska 5
tel. 12 422 40 40, 501 675 022