Kolejne premiery w Instytucie Grotowskiego

Redakcja
Redakcja
Kategoria teatr · 11 lutego 2013

W Instytucie Grotowskiego od początku lutego trwa przegląd małych form teatralnych „Monosytuacje”. W ramach cyklu publiczność ma okazję zobaczyć zarówno docenione już spektakle, jak i premiery. W czwartek (14 lutego) czeka nas kolejny premierowy pokaz.

1 lutego rozpoczął się we Wrocławiu cykl małych form teatralnych „Monosytuacje”, podczas którego w Instytucie Grotowskiego prezentowane są krótkie formy z pogranicza różnych gatunków teatralnych w wykonaniu zarówno młodychno młodziaczyć"zostaną, to oczywiście opis Mateja, ale dla mnie nie jest to do konca , jak i doświadczonych twórców. W ramach przeglądu wrocławska publiczność ma okazję zobaczyć nie tylko spektakle znane i doceniane przez międzynarodową publiczność, ale i premiery. W miniony poniedziałek (11 lutego) odbyła się premiera najnowszego przedstawienia wrocławskiej grupy Ad Spectatores „Egzorcysta”. Spektakl multi.mentalny, stanowiący kolejny etap poszukiwań artystycznych w sferze nowoczesnych technologii multimedialnych, otworzył nowy cykl – „Wrocławskie morze opowieści”. Tydzień wcześniej Anthony Nikolchev ze Studia Matejka pokazał „The Echoes of the Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me”. Była to polska premiera monodramu nagrodzonego na Festiwalu Teatralnym „United Solo” w Nowym Jorku.

 

Jednak to nie koniec premierowych emocji, bowiem już w najbliższy czwartek (14 lutego) odbędzie się premierowy pokaz spektaklu Studia Matejka „Awkward Happiness Or Everything I Don’t Remember About Meeting You” (Niezręczne szczęście lub wszystko, czego nie pamiętam z naszych spotkań). Zalążkiem projektu były badania Studia Matejka nad ludzkim ciałem we współczesnej praktyce performansu. Podczas 18-miesięcznych badań w Instytucie Grotowskiego członkowie Studia prowadzili poszukiwania w zakresie treningu i ćwiczeń fizycznych, opierając się na obrazach, które ich zainspirowały. Dwie pary wyruszają w niełatwą życiową podróż w poszukiwaniu szczęścia. Jesteśmy świadkami konfrontacji, w których ścierają się cztery punkty widzenia na to, czym jest szczęście i jak je osiągnąć. Spektakl jest refleksją na temat daremności poszukiwań szczęścia inspirowaną książkami „Nieznośna lekkość bytu” Milana Kundery i „L’Euphorie perpétuelle” (Wieczna euforia) Pascala Brucknera.

 

Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego kierowane przez Mateja Matejkę, dwukrotnego laureata nagrody Total Theatre na festiwalu w Edynburgu za spektakle „Sclavi” zespołu Farma w jeskyni oraz „Cesarskie cięcie” Teatru ZAR. Międzynarodowa grupa aktorów bada różne techniki ekspresji ciała. Artyści skupiają się przede wszystkim nad technikami treningowymi, funkcjonując między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. Aktorzy w swych spektaklach starają „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli i obrazy. Za cel nie stawiają sobie odcięcia się od istniejących praktyk performatywnych czy systemów treningowych. Traktują oni istniejące metody jedynie jako punkt wyjścia do własnych poszukiwań. Studio Matejka współpracuje z wybitnymi specjalistami z zakresu treningów fizycznych oraz wokalnych. Przy pracy nad spektaklem „Awkward Happiness” konsultacji muzycznej udzielała Ditte Berkeleyz Teatru ZAR.

 

Premiera spektaklu „Awkward Happiness Or Everything I Don’t Remember About Meeting You” odbędzie się w czwartek (14 lutego) o godz. 19.00 w Studiu Na Grobli (ul. Na Grobli 30/32). Kolejne pokazy zaprezentowane zostaną 15 i 16 lutego (piątek i sobota). Miejsca można rezerwować telefonicznie lub mailowo: sekretariat@grotowski-institute.art.pl, tel. 71 34 45 320; bilety do nabycia za pośrednictwem sieci Biletin oraz – w miarę dostępności – godzinę przed spektaklem. Więcej informacji na www.grotowski-institute.art.pl.