Premiera Ad Spectatores i jednoaktówki Becketta

Redakcja
Redakcja
Kategoria teatr · 4 lutego 2013

W miniony piątek rozpoczął się we Wrocławiu przegląd teatralny „Monosytuacje”, który potrwa do połowy marca. W ramach cyklu w poniedziałek (11 lutego) odbędzie się premiera najnowszego spektaklu zespołu Ad Spectatores „Egzorcysta”.

„Monosytuacje” to cykl małych form teatralnych organizowany przez Instytut Grotowskiego, który rozpoczął się w ubiegły piątek. Na przestrzeni lutego i marca we Wrocławiu prezentowanych jest 10 spektakli zarówno młodych, jak i doświadczonych twórców. W programie znalazły się klasyczne monodramy oparte na tekście literackim, przedstawienia teatru tańca, a także pokaz multimedialny. Spektakle poruszają rozmaitą tematykę – od dwoistości ludzkiej natury, samotności, przez refleksję na temat wspomnień, po opowieści o życiu i śmierci w czasach rumuńskiego reżimu. Wszystkie jednak zwracają się w stronę człowieka, jego natury, dążeń i pragnień. Cykl otworzyły trzy spektakle solowe w wykonaniu aktorów ze Studia Matejka. Były to dwie prapremiery przedstawień „Charmolypi” i „The Woman Decomposed” oraz polska premiera spektaklu „The Echoes off the Walls Underground Are Louder Than Your Footsteps Above Me” Anthony’ego Nikolcheva, uhonorowanego w 2012 roku nagrodą w kategorii najlepszy aktor na Festiwalu Teatralnym „United Solo” w Nowym Jorku.

 

W najbliższy poniedziałek (11 lutego) odbędzie się kolejna premiera w ramach „Monosytuacji”. Mowa o najnowszej produkcji wrocławskiego zespołu Ad Spectatores – spektaklu multi.mentalnym „Egzorcysta”. Przedstawienie stanowi kolejny etap poszukiwań artystycznych w sferze nowoczesnych technologii multimedialnych. Teatr Ad Spectatores, po realizacji kilku głośnych nowatorskich spektakli, otwiera nowy cykl „Wrocławskie morze opowieści”, rozpoczynając jednocześnie wraz z Fundacją Nowej Sztuki ART:FU cykl „multi.mentalia”. Głównym bohaterem przedstawienia jest pan Henio, elektryk analfabeta, który dostaje pracę w nowopowstającym teatrze we Wrocławiu. Gdy okazuje się, że w miejscu, do którego trafił dzieją się dziwne rzeczy, opowiada o tym księdzu na spowiedzi. Duchowny – były egzorcysta – odkrywa, że w samym sercu miasta, na wrocławskim Rynku, pod fałszywym szyldem Teatru Laboratorium działa sekta czcicieli Szatana.

 

Premierę spektaklu Ad Spectatores poprzedzą pokazy monodramu Krystyny Krotoskiej „no właśnie co”, które odbędą się w piątek i sobotę (8 i 9 lutego). Składają się na niego trzy jednoaktówki Samuela Becketta: „Nie ja”, „Kroki” i „Kołysanka”, a tytuł przedstawienia to jednocześnie tytuł ostatniego wiersza dramaturga. Bohaterkami są kobiety noszące w sobie tajemnicę. W „Nie ja” wśród całkowitej ciemności widzimy tylko usta. Ich właścicielka opowiada historię swojego życia: mechaniczne przeżywane dni, unikanie samej siebie. „Kroki” to opowieść o dziewczynce, która się nie urodziła, lecz „zaczęła”. W tej matematycznej wręcz partyturze to, co z realne przeplata się z tym, co urojone. „Kołysanka” jest wzruszającą historią o starości i samotności. – Te drobne utwory dramatyczne tworzą kanon monodramu – mówi Krystyna Krotoska, aktorka i reżyserka spektaklu. – Daje on aktorowi możliwość sprawdzenia się na wielu płaszczyznach: warsztatu, samodzielnego myślenia, rozszyfrowania Becketta na własny rachunek. Obcując z Beckettem aktor i widz muszą pozbyć się stereotypowego myślenia, czym jest teatr – dodaje.

 

Monodram „no właśnie co” w wykonaniu Krystyny Krotoskiej zostanie zaprezentowany w piątek i sobotę (8 i 9 lutego) o godz. 19.00. Premiera „Egzorcysty” Teatru Ad Spectatores odbędzie się w poniedziałek 11 lutego o godz. 19.00 i 20:30, kolejne pokazy przedstawienia zaplanowano na wtorek (12 lutego) na 19:00 i 20.30. Oba spektakle zobaczymy w Sali Teatru Laboratorium (Rynek-Ratusz 27). Miejsca można rezerwować telefonicznie lub mailowo: sekretariat@grotowski-institute.art.pl, tel. 71 34 45 320; bilety są również dostępne za pośrednictwem sieci Biletin oraz – w miarę dostępności – godzinę przed spektaklem. Więcej informacji na www.grotowski-institute.art.pl.