Miniony weekend w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego upłynął pod znakiem mistrzowskich pokazów. Od piątku do niedzieli legendarny Odin Teatret prezentował spektakl „Chroniczne życie”. W sobotę natomiast Anatolij Wasiljew wraz z międzynarodową grupą aktorów odbył otwarte zajęcia laboratoryjne „Pirandello. Szczepienie. Praktyka etiudy”. Przed nami ostatnie pokazy włoskiej grupy Sineglossa.
Festiwal teatralny „Świat miejscem prawdy” rozpoczął się niemal miesiąc temu i potrwa do 19 grudnia. Każdego miesiąca we Wrocławiu odbywają się pokazy mistrzów teatru. W miniony weekend mieliśmy okazję obejrzeć prace aż dwóch z nich – Eugenia Barby oraz Anatolija Wasiljewa. W dniach 26–28 października w Studiu Na Grobli prezentowany był spektakl Odin Teatret „Chroniczne życie”. Przedstawienie twórcy zadedykowali Annie Politkowskiej i Natalii Estemirowej, rosyjskim działaczkom na rzecz praw człowieka, zamordowanym przez nieznanych sprawców za sprzeciw wobec konfliktu w Czeczenii. Akcja toczy się w 2031 roku po wojnie domowej. Na scenie pojawiają się liczne postaci opowiadające swoje historie, ich losy przeplatają się wzajemnie, tworząc rodzaj mozaiki. Spektakl urzeka bogactwem, choć nie dla wszystkich jest zrozumiały. Wybrane znaczenia tłumaczył podczas spotkania z publicznością Eugenio Barba. Aktorzy Odin Teatret natomiast zaprezentowali, w jaki sposób powstały
wybrane sceny.
W sobotę (27 października) w historycznej Sali Teatru Laboratorium rosyjski mistrzAnatolij Wasiljew przeprowadził otwarte zajęcia laboratoryjne „Pirandello. Szczepienie. Praktyka etiudy”. Rosyjski pedagog, reżyser i założyciel moskiewskiej Szkoły Sztuki Dramatycznej pracuje obecnie nad precyzyjnymi strukturami działania za pomocą narzędzi improwizacyjnych. Jest to kontynuacja seminarium badawczego technik aktorskich Anatolija Wasiljewa zainaugurowanego w 2011 roku. Początkowo aktorzy przygotowywali etiudy na podstawie dramatów i opowiadań Antoniego Czechowa, następnie reżyser skupił się z grupą na pracy laboratoryjnej, bazującej na dramatach Luigiego Pirandella. W sobotę dziesięciu aktorów zaprezentowało sześć etiud opartych na dramacie „Szczepienie”. W trakcie pracy mistrz udzielał wskazówek swoim uczniom. W pokazie mogło uczestniczyć jedynie 23 widzów. Kolejne zajęcia zaplanowano na grudzień.
Przed nami ostatnie pokazy włoskiej grupy Sineglossa, która dwa tygodnie temu na placu Solnym zaprezentowała intrygujący performans „Herezja [Biała]. Czystość”. Włosi wzbudzili ogromne zainteresowanie wrocławian, którzy przystawali na chwilę lub też przyglądali się działaniom przed dłuższy moment, zajmując miejsca siedzące i częstując się herbatą przygotowaną przez artystów. Perfomans miał charakter otwarty – grupa zapraszała losowo wybrane osoby do namiotu i zachęcała, by wniosły swój wkład do akcji. W działaniu pojawiły się też akcenty polityczne i historyczne – aktorka wyświetlała na ekranach wizerunek Adolfa Hitlera oraz zapisywała na przezroczystych ścianach namiotu sentencję „Nie istnieje zmiana, której nie poprzedzałaby zapowiadająca ją wizja”.
Już w najbliższy weekend Compagnia Sineglossa zaprezentuje kolejną część sagi zatytułowaną„Herezja [Czarna]. Wiedza”. To projekt poświęcony postaci Joanny d’Arc, realizowany na styku wielu dziedzin sztuki: teatru, performansu, muzyki i instalacji. Źródłem wizji w tej części jest teologia. Między Joanną a jej hagiografką, jak też między aktorką a reżyserką, która jest jedną i tą samą osobą, toczy się pełen sprzeczności dialog obrazów i dźwięków. Joanna uczy się, naśladuje, przekształcając to, czego się nauczyła, we własny język: aktualny, żywy i oryginalny. To jej prawdziwe zbawienie, a zarazem potępienie.
Pokazy „Herezji [Czarnej]. Wiedzy” odbędą się w piątek i sobotę (2 i 3 listopada) w Studiu Na Grobli. Bilety kosztują 10 złotych i można je kupić za pośrednictwem sieci Biletin oraz w miarę dostępności – godzinę przed spektaklem. Więcej informacji nawww.swiatmiejscemprawdy.pl.