Znamy program teatralny tegorocznej edycji festiwalu „Lalka Też Człowiek”

Redakcja
Redakcja
Kategoria teatr · 16 października 2012

 

Już w listopadzie piętnaście zespołów z całego świata, w tym z Holandii, Iranu, Norwegii, Kanady, Kostaryki i Włoch pokaże w Warszawie najlepsze lalkarskie spektakle dla dorosłych. Organizatorzy ujawniają program i uruchamiają bezpłatne zapisy na spektakle.

Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka Też Czlowiek” powstał by zerwać ze stereotypem, że widz dorosły nie ma czego szukać w teatrze lalek. Szczególnie, że „lalką” może stać się każdy przedmiot: zwitek papieru, stara puszka, konewka. To za sprawą aktorów przedmioty ożywają i opowiadają niesamowite, choć zupełnie ludzkie historie. Spektakle, które widzowie będą mogli zobaczyć podczas tegorocznej edycji festiwalu pokazują bogactwo teatru lalek: liryczne monodramy, zwariowane rekwizyty, grę świateł, złożone historie i zupełnie poważne tematy.

Czeski Continuo Theahtre pokaże „Sąsiadów”, czyli spektakl stawiający pytania o przyczyny upadku społeczeństw i relacji międzyludzkich, w szczególności przyglądający się Czechom w latach 1943 – 1953. Teatr Malabar Hotel z Warszawy przedstawi „Głośniej”, luźną adaptację powieści Johnathana Safrana Foera „Strasznie głośno, niesamowicie blisko”, która opowiada o tragedii World Trade Center z perspektywy dziecka. „Bo cię kocham” to z kolei propozycja norweskiego teatru Skromlehjulet Figurteater, która bierze pod lupę kryzys w relacjach miłosnych. Te i pozostałych dwanaście grup teatralnych będzie rywalizować o nagrody, których łączna pula wynosi 40 tysięcy złotych. Szczególnie ceniona nagroda publiczności zapewnia zespołom przyjazd na kolejną edycję festiwalu.

„Lalka Też Człowiek” to jedyny w Polsce i jeden z niewielu na świecie festiwali nieożywionej formy dla dorosłych. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 14-20 listopada. Spektakle i wystawy publiczność będzie mogła oglądać w Instytucie Teatralnym Teatrze Druga Strefa oraz w sali „Laboratorium” Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Projekcje filmów oraz warsztaty będą odbywały się m.in. w Domu Kultury Kadr, klubokawiarni Ukryte Miasto, a także w księgarni Traffic.

Wstęp na festiwalowe wydarzenia jest bezpłatny. Internetowa rezerwacja miejsc startuje 16 listopada.

 

 

PROGRAM

 

 

14XI, Instytut Teatralny

Białoruś

Mohylewski Teatr Lalkowy

„Przygody Panów Kublickiego i Zabłockiego”

reżyseria: Ihor Kozakow

scenografia: Ludmiła Skitowicz

muzyka: Aleksandra Dańszowa i Leonid Paulenka

 

„ To dopiero byli Panowie! Ile guzów ponabijali sobie na głowach, przez fanaberie, zawiść, niedorzeczne dziwactwa! Nic dziwnego, że gospodarstwo obu panów upadło - ni kurczaków, ani świnek, ani zboża, ni sadzonek. Zostały im tylko uboga chatka, grządka rzepy w ogrodzie oraz portrety przodków” Tymi słowami zaczyna się spektakl słynnego białoruskiego pisarza Siergieja Kowaliowa - zbiór anegdot o życiu dwóch szlachciców, którzy zostali zakładnikami swoich ambicji i chciwosci . Żeby nie zginąć z głodu powinni oni zrobić jakiś dobry uczynek. Ale czy honor im na to pozwoli?

 

 

14 XI, Laboratorium przy CSW Zamek Ujazdowski

Iran

Yas-e-Tamam Theater Group

„Ziemia i wszechświat”

reżyseria: Zahra Khyali Sabri

asystent reżysera: Zohreh Baratloo

występują: Roxana Bahram, Mona Sarbandi, Fatemeh Abbasi

Muzyka: Babak Nasiri Khah

Producent: Khalil Habiby

 

Adaptacja siedmiu pochodzących z Masnavi-ye Manavi opowieści o życiu, wierze, wolności, cudach, postaciach biblijnych i nie tylko. Masnavi-ye Manavi to opus magnum irańskiego poety i mistyka sufiego Maulany Dżalal ad-Din Rumiego. W „A Small Green” spotykamy się z krową o niezwykłym darze wymowy, w „Umar & The Harpist” stary harfista otrzymuje drugą szansę. Bohaterką „The Parrot and the Merchant” jest sprytna, uwięziona papuga, która udaje własną śmierć, aby zyskać wolność. W ostatniej opowieści „Moses & The Shepherd” prorok Mojżesz uczy się na własnych błędach i przeprasza pasterza. Każda historia zawiera ważny, boski przekaz dla oczarowanej widowni.

 

15 XI, Laboratorium przy CSW Zamek Ujazdowski

Polska

Teatr Sztuk Wrocław

„maria s.”

monodram Ewelina Ciszewska

obsada: Ewelina Ciszewska
głosu matce użyczyła: Mirosława Lombardo
scenariusz i reżyseria: Ewelina Ciszewska
muzyka: Włodzimierz Kinior Kniorski
reżyseria świateł: Robert Baliński
animacje: Jakub Lech
scenografia: Ewelina Ciszewska
wykonanie sukni: Teresa Mak, Ilona Szurkowska, Jerzy Makowski, Leszek Nowak

 

Historia trzech kobiet: pracującej w muzeum Marysi, matki, która ją kontroluje i Marii Stuart, przy której ludzie robią sobie zdjęcia. Ich losy się przenikają i uzupełniają jednocześnie. (…) Jedna istnieje dzięki drugiej, bo ta relacja istnieje bez względu na wiek i okoliczności (...) To opowieść o  kobiecości i wzajemnym uzależnieniu.

 

15 XI, Instytut Teatralny

Polska

Teatr Pleciuga

Molier „Don Juan czyli…” na podstawie przekładu Tadeusza Boya-Żeleńskiego

reżyseria: Aleksiej Leliavski

scenografia: Aleksander Wochromiejew

muzyka: Jacek Wierzchowski

asystent reżysera: Marzena Heropolitańska

występują: Katarzyna Klimek, Marta Łągiewka, Rafał Hajdukiewicz, Mirosław Kucharski

 

Twórcy spektaklu próbują odpowiedzieć na pytanie, kim jest w dzisiejszym świecie Don Juan. W opowieści o jego brawurowych przygodach miłosnych, zdradach i pojedynkach szukają czegoś więcej ponad zajmującą historię z przewidywalnym morałem. Zastanawiają się, czy właśnie dziś, kiedy stare wartości nikną pośród nowych zasad zagadka Don Juana nie dotyczy nas szczególnie. W przedstawieniu Teatru Lalek „Pleciuga” Don Juan jest lalką. Czy ten mały człowieczek może siebie – i nas – postawić wobec wielkich pytań? I kto pociąga za sznurki, które wprawiają go w ruch?

 

 

16 XI, Instytut Teatralny  (spektakl także 17 XI)

Kanada

Magali Chouinard

“Biała Kobieta”

reżyseria: Magali Chouinard

asystenci: Marthe Adam, Emmanuelle Calvé, Richard Morin, Jean Cummings

 

Magali Chouinard stworzyła spektakl bez słów z użyciem masek i lalek, który śmiało można nazywać wizualną poezją. Jej performance „Biała kobieta” wyraża szczególnie wrażliwy wewnętrzny stan. Jest zarówno postacią dorosłą, jak i dziecięcą, wilkiem i krukiem. Powolnością swoich gestów i biało-czarnymi kolorami ujawnia część cienia i światła, które żyją w jej wnętrzu. Spotkanym ludziom ofiarowuje ptaki z origami. Krótkie poetyckie teksty, które skrywają otwierają  drzwi pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem.

 

16 XI, Laboratorium przy CSW Zamek Ujazdowski

Białoruś

Obwodowy Teatr Lalek w Grodnie

„Polowanie na Żubra”

Inscenizacja i reżyseria: Oleg Żugżda

Lalki i scenografia: Larysa Mikina-Prabadziak

Muzyka: Witali Liawonow

Przygotowanie wokalne: Ala Argetkina

Grafika i animacje komputerowe: Danił Żugżda

Asystent reżysera: Ludmiła Pawłowska

 

„Polowanie na Żubra” według poematu Mikołaja Gusowskiego„Pieśń o żubrze” to opowieść o wydarzeniach, które miały miejsce na ziemi białoruskiej w okresie renesansu. Pojawiają się w nim tak znaczące postacie historyczne, jak Wielki Książę Litewski Witold czy Królowa Polski Bona Sforza, a nawet sam autora Mikołaj Gusov. Jest to głęboka i gorzka refleksja o wojnie i pokoju, życiu i śmierci, karze i miłosierdziu, opowieść o tragicznym losie ziemi białoruskiej i jej mieszkańców. Pod zewnętrzną warstwą sztuki kryje się refleksja nad współczesną rzeczywistością i rozumienie proroczej mocy poetyckiego słowa. W spektaklu oprócz tekstu poematu Mikołaja Gusowskiego wykorzystano także słowa ludowych pieśni i klechd białoruskich.

 

 

16 XI, Instytut Teatralny (spektakl także 17 XI)

Norwegia

Skromlehjulet Figurteater

„Bo Cię kocham”

Reżyseria: Liv Kjersti Iversen i Roque Jimenez Palacios

Scenografia: Liv Kjersti Iversen

Światło: Roque Jimenez Palacios

Występują: Liv Kjersti Iversen, Roque Jimenez Palacios

 


Opowieść o Alfredzie, który został porzucony przez swoją dziewczynę, Rose. Alfred nie może pogodzić się zakończeniem związku i analizuje, co mogło do tego doprowadzić. Zastanawia się, czy zbyt rzadko mówił Rose, że ją kocha, czy może powinien więcej trenować, żeby jej zaimponować, albo używać lepszych perfum… Miłość pozostaje dla niego zagadką. Jednak, jak to zwykle bywa, w najmniej spodziewanym momencie, może zdarzyć się coś, co odmieni miłosne kryzysy.

 

 

 

17 XI, Instytut Teatralny

Polska

Scena Szczyty (Białystok)

„Ja j u poli verbu rosła (W polu wierzbą rosłam)”

Adaptacja i opieka artystyczna: Bohdan Głuszczak

Przekład: Jan Maksymiuk

Muzyka: Marzena Rusaczyk

Występuje: Joanna Stelmaszuk

 

Monodram powstał z inspiracji tradycyjną kulturą Białorusinów z Podlasia. Za kanwę spektaklu posłużyła „Bajka o kalinowej fujarce” Oksany Zabużko będąca reinterpretacją motywu Kaina i Abla w kulturze ludycznej. Pomysłodawczynią i aktorką spektaklu jest Joanna Stelmaszuk,  absolwentka Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku Warszawskiej Akademii Teatralnej. Jej monodram sygnowany tytułem zaczerpniętym ze starej podlaskiej pieśni „Ja j u poli verbu rosła” jest pierwszą na świecie sztuką wynoszącą gwarę podlaską na deski profesjonalnego teatru.

 

 

17 XI, Laboratorium przy CSW Zamek Ujazdowski (dwa spektakle)

Włochy

Scarlattino Teatro

„24583 trochę przerażające cudeńka”

Reżyseria: Anna Fascendini

Muzyka: Adalberto Ferrari, Andrea Ferrari

Choreografia: Marta Bevilacqua od Arearea i Janet Smith ze Szkockiego Teatru Tańca

Światło: Andrea Violato

Scenografia: Francesco Panzeri

Animacja: Marco Martis, Stefania Gallo

Kostiumy: Agnese Bocchi, Lorella Bellelli

Koncepcja: Michele Losi

 

 

Spektakl zainspirowany dziełami Tima Burtona, Roalda Dahla i poety Cesare Vivianiego. Jego atmosfera zmienia się od mrocznej, przez czułą po senną. Pasquale jest dzieckiem takim samym jak inne. Ale jest straszny, tak jak każdy uznawany za innego czy dziwnego mógłby wydawać się straszny. Dorastający Pasquale spotyka mamę i tatę, przyjaciół i nieprzyjaciół oraz postacie z jego własnego świata. Kołysanki i wiersze ożywiają ich głosy. Janet Smith ze Szkockiego Teatru Tańca opracowała choreografię wzmacniającą przekaz i fizyczną siłę teatru.

 

18 XI, Instytut Teatralny

Hiszpania

Winged Cranes

„Kulisy Bernardy”

Reżyseria: Alejandra Prieto

Występują: Mari Cruz Planchuelo, Alejandra Prieto

Choreografia: Mari Cruz Planchuelo

Scenografia i lalki: Ruth Garcia, Maria Torano, Alejandra Prieto, Jose Antonio Sánchez

Światło: Felype de Lima

Projekcje video: Ana Ugarte, Paloma Bielicka

Kostiumy: Felype de Lima

Muzyka: Eduardo Ros, Michael Costagliola, Raul Orte

Produkcja: Manuel Fernández-Arango

 

„Kulisy Bernardy” to niema wersja tragedii Lorki. Spektakl unaocznia to, co w oryginalnej wersji dramatu jest niewidoczne: hołd dla wiecznie zagrożonej wolności i odwagi. W tym spektaklu spotykają się różne artystyczne drogi i języki: sztuka lalkowa, problem aktora jako animatora i animatora jako aktora, taniec, światło i cień, video i muzyka. Wszystkie te środki mają służyć podkreśleniu tematu spektaklu.

 

 

18 XI, Laboratorium przy CSW Zamek Ujazdowski dwa spektakle

 

Holandia

Nicola Unger

„Upiorna Opowieść”

 

Jednoosobowy spektakl o grozie i przeznaczeniu opowiadający historię opartą na faktach. Zostaje ona odegrana ponownie na miniaturowej scenie w pięknej kombinacji wycinanek, animacji sylwetkowej i teatru cieni.

 

 

19 XI, Instytut Teatralny

 

Polska

Teatr Malabar Hotel, Figurentheater Wilde & Vogel

„Głośniej!”

Reżyseria: Michael Vogel

Muzyka: Charlotte Wilde

Lalki: Marcin Bikowski

Występują: Marcin Bartnikowski, Marcin Bikowski

 

     

Najnowsza koprodukcja Teatru Malabar Hotel i Figurentheater Wilde&Vogel została zainspirowana prozą współczesnego amerykańskiego pisarza, Jonathana Safrona Foera. Podobnie, jak w tekstach służących jako źródło inspiracji, rzeczywistość została tu przedstawiona z perspektywy dziecka. To ono opowie o miłości, samotności a przede wszystkim o pamięci.

 

 

 

19 XI, Laboratorium przy CSW Zamek Ujazdowski

Czechy

Continuo Theatre

„Sąsiedzi”

Scenariusz: Pavel Štourač

Scenografia: Helena Štouračová
Muzyka: Alessandro La Rocca and Continuo, Lianca Pandolfini
Występują: Kateřina Šobáňová, Zuzana Smolová, Martin Janda, Ivo Jurečka, Michal Puhač, Alessandro La Rocca
Światło: Christoph Siegenthaler
 

Twórcy spektaklu stawiają pytania o przyczyny destrukcji społeczeństw, relacji międzyludzkich i wszelkich wartości. Przyglądają się w szczególności Czechom w latach 1943-1953. Zniszczenie, które dostrzegają, tym razem nie było spowodowane okupacją, ale wykiełkowało i głęboko wrosło w zagrody i ogrody czeskich gospodarstw. Jest to opowieść o konkretnym miejscu w naszym sąsiedztwie, ale mogłaby się zdarzyć wszędzie w Europie.

 

 

20 XI, Instytut Teatralny

Kostaryka

Divano Occidentale Orientale

„Panienka w Kostaryce”

Reżyseria: Giuseppe L. Bonifati

Występują: Alberto Martinez Guinaldo, Paula Sancho Fernandez

Światło i dźwięk: Giuseppe L. Bonifati

Produkcja: Marielos Fonseca (TPMS) & Divano Occidentale Orientale

 

W kraju, w którym od ponad pięćdziesięciu lat nie ma armii, Greta ma marzenie, którego trzyma się jak swojego dziewictwa: zostać kobietą – żołnierzem. Podejmuje tajną i desperacką próbę dostania się do „Straży Cywilnej”. Zostaje wysłuchana i pozornie zrozumiana przez naczelnika policji, Ramona. Niestety mężczyzna wykorzystuje jej naiwność, mami pięknymi słowami, by w końcu posiąść ją siłą. Po tych strasznych wydarzeniach Greta przechodzi wewnętrzną rewolucję. Bez skarżenia się, ale za to głęboką raną w sercu, żegna się ze swoim straconym marzeniem.

 

20 XI, Laboratorium przy CSW Zamek Ujazdowski

Polska

Unia Teatr Niemożliwy

„Aleatorium - koncert na wizje, 10 instrumentów i niemą śpiewaczkę”

 

scenografia i wizje plastyczne: Agnieszka Szczepańska

inscenizacja i muzyka: Bogdan E. Szczepański

aktorzy: występują: Dorota Dąbek, Agnieszka Szczepańska, Bogdan Szczepański

 

Przedstawienie-performance o strukturze kompozycji muzycznej, które powstało pod wpływem świata „Stalkerów” opisanego przez Arkadija i Borisa Strugackich. Nie jest to jednak wierna inscenizacja powieści, a jedynie surrealistyczne odbicie procesów tworzenia wizji nierzeczywistych w strefie plastyki i dźwięku.