Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16
02-513 Warszawa
t: 22 379 33 33
18 października 2012, g. 20:00
Hala warsztatowa Nowego Teatru, ul. Madalińskiego 10/16
Projekt taneczny ORIENTACJA: TANIEC. AFRYKA
LE CARGO. Spektakl Faustina Linyekula
LE CARGO. Spektakl Faustina Linyekula
„Opowiadam historie, ale nie jestem tu i teraz po to żeby mówić. Jestem tu po to żeby tańczyć”
W przejmującym i intymnym solo „Le cargo” Faustin Linyekula prowadzi widza przez bogatą i burzliwą historię Konga. Poznajemy historię jego powrotu do Obilo, wioski w Kongo, w której spędził dzieciństwo. Historyczne migawki z kongijskiej wioski stają się pretekstem do zadawania sobie pytań: co to znaczy tańczyć? Czy można tańczyć poza kontekstem swojego pochodzenia i historii? Jakie znaczenie ma naprawdę taniec i ...sztuka jeśli nieustająco musisz konfrontować się z wojną, kryzysem, wojną, kryzysem i tak w kółko? Dotykający i silnie skoncentrowany taniec, monolog ruchów i gestów są poszukiwaniem śladów przeszłości, która jeszcze długo pozostanie niezrozumiana. Nasycony sugestywną muzyką i silną osobistą narracją, Linyekula zjawiskowo bada związek ciała z tańcem – językiem, który od ponad dekady służy mu do opowiadania historii swojego kraju.
W przejmującym i intymnym solo „Le cargo” Faustin Linyekula prowadzi widza przez bogatą i burzliwą historię Konga. Poznajemy historię jego powrotu do Obilo, wioski w Kongo, w której spędził dzieciństwo. Historyczne migawki z kongijskiej wioski stają się pretekstem do zadawania sobie pytań: co to znaczy tańczyć? Czy można tańczyć poza kontekstem swojego pochodzenia i historii? Jakie znaczenie ma naprawdę taniec i ...sztuka jeśli nieustająco musisz konfrontować się z wojną, kryzysem, wojną, kryzysem i tak w kółko? Dotykający i silnie skoncentrowany taniec, monolog ruchów i gestów są poszukiwaniem śladów przeszłości, która jeszcze długo pozostanie niezrozumiana. Nasycony sugestywną muzyką i silną osobistą narracją, Linyekula zjawiskowo bada związek ciała z tańcem – językiem, który od ponad dekady służy mu do opowiadania historii swojego kraju.
Choreografia i wykonanie : Faustin Linyekula
Muzyka: Flamme Kapaya I perkusiści z Obilo.
Produkcja: Studios Kabako / Virginie Dupray, koproducent: Centre national de la danse , przy wsparciu DRAC Ile-de-France
W spektaklu wykorzystano fragmenty wystąpień: Achille Mbembé, Wole Soyinka i Stuarta Hall, które są częścią panelu dyskusyjnego „Les „Post-colonial studies” en débat” zorganizowanego w ramach cyklu Africa Remix w Centre Pompidou w czerwcu 2005 r.
20 i 21 października 2012, g. 20:00
Muzyka: Flamme Kapaya I perkusiści z Obilo.
Produkcja: Studios Kabako / Virginie Dupray, koproducent: Centre national de la danse , przy wsparciu DRAC Ile-de-France
W spektaklu wykorzystano fragmenty wystąpień: Achille Mbembé, Wole Soyinka i Stuarta Hall, które są częścią panelu dyskusyjnego „Les „Post-colonial studies” en débat” zorganizowanego w ramach cyklu Africa Remix w Centre Pompidou w czerwcu 2005 r.
20 i 21 października 2012, g. 20:00
Hala warsztatowa Nowego Teatru, ul. Madalińskiego 10/16
Projekt taneczny ORIENTACJA: TANIEC. AFRYKA
SOLID GOLD | JOLIE. Wieczór spektakli Uli Sickle
SOLID GOLD | JOLIE. Wieczór spektakli Uli Sickle
SOLID GOLD
Tytuł Solid Gold, nawiązuje zarówno do popularnego w Stanach w latach 80tych programu telewizyjnego, płyty, która sprzedała się w przekraczającym milion nakładzie, jak i do bogactw naturalnych, którymi może poszczycić ...się Kongo. Podczas gdy mocarze świata polityki rozdzielają między siebie złoto, diamenty czy tytan, prawdziwe bogactwo twórcze i intelektualne - młode pokolenie Konga - wciąż pozostaje niezauważone
30minutowy performance prowadzi widza przez bogatą historię hip hopu – od jego najwcześniejszych form wywodzących się z tańca afrykańskiego po współczesną formę tańca ulicznego, popularnego dziś w Kongo.
Bogactwo formy i stylu, który kształtował się przez dekady, sięga również do form tańca popularnych w latach 20tych w Harlemie, na Broadwayu czy na nowojorskiej scenie w latach 70/80tych.
Koncept: Ula Sickle
Współpraca: Dinozord i Yann Leguay
Performance: Dinozord
Reżyseria dźwięku: Yann Leguay
Reżyseria świateł: Ula Sickle
Produkcja: Caravan Production for Rebecca September vzw
JOLIE
Tematem spektaklu Jolie, stworzonego z i dla kongijskiej tancerki Jolie Ngemi, jest refleksja nad ideą piękna w muzyce i w tańcu jej kraju, w których – jak pisze krytyk sztuki Achille Mbembé – zderzające się ze sobą sprzeczności, brzydota i hałas życia codziennego w Kongo, ulegają sprężeniu i przetworzeniu. Jolie, ze swojej kobiecej perspektywy, przekazuje publiczności energię, determinację i twórczy potencjał nowego pokolenia kongijskich artystów.
Koncept: Ula Sickle
Współpraca: Jolie Ngemi & Yann Leguay
Performance: Jolie Ngemi
Reżyseria dźwięku : Yann Leguay
Programowanie dźwięku: Sylvain Lebeux
Reżyseria świateł: Ula Sickle & Peter Fol
Produkcja: Caravan Production for Rebecca September vzw
Koprodukcja: Rencontres Chorégraphiques Internationales de Seine Saint-Denis (Paris FR), Kaaitheater (Brussels BE), KVS (Brussels BE), B:OM Festival (Seoul KR) przy wsparciu Ministerstwa Kultury, Sportu i Turystyki oraz Korea Arts Management Service, a także Wspólnoty Flamandzkiej Regionu Miasta Stołecznego Brukseli (VGC)
19 października 2012, g. 20:00
Tytuł Solid Gold, nawiązuje zarówno do popularnego w Stanach w latach 80tych programu telewizyjnego, płyty, która sprzedała się w przekraczającym milion nakładzie, jak i do bogactw naturalnych, którymi może poszczycić ...się Kongo. Podczas gdy mocarze świata polityki rozdzielają między siebie złoto, diamenty czy tytan, prawdziwe bogactwo twórcze i intelektualne - młode pokolenie Konga - wciąż pozostaje niezauważone
30minutowy performance prowadzi widza przez bogatą historię hip hopu – od jego najwcześniejszych form wywodzących się z tańca afrykańskiego po współczesną formę tańca ulicznego, popularnego dziś w Kongo.
Bogactwo formy i stylu, który kształtował się przez dekady, sięga również do form tańca popularnych w latach 20tych w Harlemie, na Broadwayu czy na nowojorskiej scenie w latach 70/80tych.
Koncept: Ula Sickle
Współpraca: Dinozord i Yann Leguay
Performance: Dinozord
Reżyseria dźwięku: Yann Leguay
Reżyseria świateł: Ula Sickle
Produkcja: Caravan Production for Rebecca September vzw
JOLIE
Tematem spektaklu Jolie, stworzonego z i dla kongijskiej tancerki Jolie Ngemi, jest refleksja nad ideą piękna w muzyce i w tańcu jej kraju, w których – jak pisze krytyk sztuki Achille Mbembé – zderzające się ze sobą sprzeczności, brzydota i hałas życia codziennego w Kongo, ulegają sprężeniu i przetworzeniu. Jolie, ze swojej kobiecej perspektywy, przekazuje publiczności energię, determinację i twórczy potencjał nowego pokolenia kongijskich artystów.
Koncept: Ula Sickle
Współpraca: Jolie Ngemi & Yann Leguay
Performance: Jolie Ngemi
Reżyseria dźwięku : Yann Leguay
Programowanie dźwięku: Sylvain Lebeux
Reżyseria świateł: Ula Sickle & Peter Fol
Produkcja: Caravan Production for Rebecca September vzw
Koprodukcja: Rencontres Chorégraphiques Internationales de Seine Saint-Denis (Paris FR), Kaaitheater (Brussels BE), KVS (Brussels BE), B:OM Festival (Seoul KR) przy wsparciu Ministerstwa Kultury, Sportu i Turystyki oraz Korea Arts Management Service, a także Wspólnoty Flamandzkiej Regionu Miasta Stołecznego Brukseli (VGC)
19 października 2012, g. 20:00
Klub Powiększenie
Projekt taneczny ORIENTACJA: TANIEC. AFRYKA
KONCERT BALOJI ET L'ORCHESTRE DE LA KATUBA
Baloji sam siebie nazywa Afropejczykiem. Jego styl muzyczny jest fuzją hip-hopu z innymi gatunkami muzyki afrykańskiej: od soukous przez afrykański funk, soul, reggae i folk.
I'm Goin' Home... nakuenda. Tak kończy się pierwsza płyta Baloji, zatytułowana "Hotel Impala". Dla kongijsko-belgijskiego artysty, urodzonego w 1978 r. w Lubumbashi, dorastającego w czasach kryzysu w Walonii, te końcowe słowa oznaczały zarazem nowy początek. Tam nie jestem do końca Kongijczykiem, tu nie czuję się całkiem Belgiem. I o ...tym właśnie traktuje pierwsza płyta Baloji – o trzydziestoletnim mężczyźnie w poszukiwaniu tożsamości. Teksty piosenek, śpiewanych w różnych stylistykach – od uduchowionego soulu po beatbox – opowiadają koleje jego życia. Płyta powstała jako odpowiedź na pytanie, które zadała mi moja biologiczna matka podczas naszej jedynej rozmowy telefonicznej w kwietniu 2005 roku: co porabiałeś przez ostatnie 25 lat?
KONCERT BALOJI ET L'ORCHESTRE DE LA KATUBA
Baloji sam siebie nazywa Afropejczykiem. Jego styl muzyczny jest fuzją hip-hopu z innymi gatunkami muzyki afrykańskiej: od soukous przez afrykański funk, soul, reggae i folk.
I'm Goin' Home... nakuenda. Tak kończy się pierwsza płyta Baloji, zatytułowana "Hotel Impala". Dla kongijsko-belgijskiego artysty, urodzonego w 1978 r. w Lubumbashi, dorastającego w czasach kryzysu w Walonii, te końcowe słowa oznaczały zarazem nowy początek. Tam nie jestem do końca Kongijczykiem, tu nie czuję się całkiem Belgiem. I o ...tym właśnie traktuje pierwsza płyta Baloji – o trzydziestoletnim mężczyźnie w poszukiwaniu tożsamości. Teksty piosenek, śpiewanych w różnych stylistykach – od uduchowionego soulu po beatbox – opowiadają koleje jego życia. Płyta powstała jako odpowiedź na pytanie, które zadała mi moja biologiczna matka podczas naszej jedynej rozmowy telefonicznej w kwietniu 2005 roku: co porabiałeś przez ostatnie 25 lat?
18-21 października 2012, g. 10:00
Sala prób, Puławska 37
Sala prób, Puławska 37
Projekt taneczny ORIENTACJA: TANIEC. AFRYKA
WARSZTATY KRYTYCZNEGO PISANIA
Prowadzi: Roman Pawłowski
Jak pisać recenzję, aby nie zanudzić czytelnika? Jak uprawiać krytykę w Internecie i nie zginąć? Jak budować krytyczny światopogląd i bronić własnych opinii? Na te pytania będzie starał się odpowiedzieć Roman Pawłowski, krytyk kultury z "Gazety Wyborczej" podczas warsztatów z pisania krytycznego. Uczestnicy będą praktycznie wypróbowywać różne style i sposoby pisania, recenzując spektakle, prezentowane w ramach przeglądu tańca w Fundacji Nowego Teatru. W programie wspólne oglądanie i analizowanie spektakli oraz spotkania z gośćmi specjalnymi: Ula Sickle, Faustin Linyekula, Jan Goosens, Virginie Dupray, Yann Leguay, Dinozord, Jolie Ngemi.
Nabór do grup warsztatowych jest już zamknięty.
21 października 2012, g. 14:00
WARSZTATY KRYTYCZNEGO PISANIA
Prowadzi: Roman Pawłowski
Jak pisać recenzję, aby nie zanudzić czytelnika? Jak uprawiać krytykę w Internecie i nie zginąć? Jak budować krytyczny światopogląd i bronić własnych opinii? Na te pytania będzie starał się odpowiedzieć Roman Pawłowski, krytyk kultury z "Gazety Wyborczej" podczas warsztatów z pisania krytycznego. Uczestnicy będą praktycznie wypróbowywać różne style i sposoby pisania, recenzując spektakle, prezentowane w ramach przeglądu tańca w Fundacji Nowego Teatru. W programie wspólne oglądanie i analizowanie spektakli oraz spotkania z gośćmi specjalnymi: Ula Sickle, Faustin Linyekula, Jan Goosens, Virginie Dupray, Yann Leguay, Dinozord, Jolie Ngemi.
Nabór do grup warsztatowych jest już zamknięty.
21 października 2012, g. 14:00
Hala warsztatowa Nowego Teatru, ul. Madalińskiego 10/16
Projekt taneczny ORIENTACJA: TANIEC. AFRYKA
WARSZTATY TAŃCA N’DOMBOLO
Prowadzi: Jolie Ngemi
Taniec n’dombolo to jeden z tańców wywodzących się z gatunku muzycznego Soukous, czyli „ruszać się”. Powstawał równocześnie w begijskim i franucskim Kongo (dziś Republika Demokratyczna Konga) w latach 30-tych i 40-tych XX wieku. N’dombolo jest tańcem solowym, którego szybkie tempo i ruchy spotkały się z rozległą krytyką pod zarzutem nieprzyzwoitości. W 2000r. w Demokratycznej Republice Konga podjęto próbę wprowadzenia zakazu pokazywania go w radiu i telewizji, co spowodowało, że taniec zyskał jeszcze na popularności. Wstęp 25 zł, bez zapisów.
WARSZTATY TAŃCA N’DOMBOLO
Prowadzi: Jolie Ngemi
Taniec n’dombolo to jeden z tańców wywodzących się z gatunku muzycznego Soukous, czyli „ruszać się”. Powstawał równocześnie w begijskim i franucskim Kongo (dziś Republika Demokratyczna Konga) w latach 30-tych i 40-tych XX wieku. N’dombolo jest tańcem solowym, którego szybkie tempo i ruchy spotkały się z rozległą krytyką pod zarzutem nieprzyzwoitości. W 2000r. w Demokratycznej Republice Konga podjęto próbę wprowadzenia zakazu pokazywania go w radiu i telewizji, co spowodowało, że taniec zyskał jeszcze na popularności. Wstęp 25 zł, bez zapisów.