WYKŁADY PERFORMATYWNE
6,7.10, godz. 19.00
Warszawa, Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1
wstęp wolny, obowiązują zapisy pod adresem arek@beczmiana.pl
W ramach projektu Wykłady performatywne powstaną trzy autonomiczne spektakle, których główną tematyką będzie spotkanie naukowca i artysty. Pierwszą odsłoną będzie spektakl w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, z udziałem aktora Piotra Wawra, filozofki Aleksandry Przegalińskiej i fizyka Andrzeja Skierkowskiego - User-frienldy: bot i jego aktor. Zostanie w nim podjęty temat komunikacji aktora a różnymi formami sztucznej inteligencji, a także sprawdzenie analogii między reżyserowaniem aktora a programowaniem robota AI lub AL. W drugiej części – Sztuka bycia postacią - medioznawca i antropolog kultury (Mateusz Halawa), autor książki o widowni polskich seriali telewizyjnych Życie codzienne z telewizorem. Z badań terenowych, razem z reżyserem teatralnym (Bartosz Frąckowiak) zbadają paraspołeczne relacje pomiędzy widzami a telewizyjną personą znanej aktorki serialowej i teatralnej (Anita Sokołowska). Ostatni spektakl – Muzyka sfer rynkowych – przybierze konwencję gry giełdowej (pracują nad nią choreografka Weronika Pelczyńska i kompozytor Krzysztof Kaliski). Muzyka i choreografia przetworzą zdarzenia z sztucznie wykreowanego rynku, odkrywając ich niejawne mechanizmy, a ekonomista (Mikołaj Iwański) przedstawi swoją koncepcję relacji pomiędzy hazardem a rynkiem. Wynik tego wykładu performatywnego będzie zależał przede wszystkim jednak od relacji z widownią. „Wykłady performatywne powstają nie tylko w celu bardziej efektywnej lub efektownej prezentacji wiedzy, ale też po to, żeby pobudzić i połączyć ze sobą każdą z tych dwóch aktywności: żeby nauka dzięki nowym formom i metaforom ze świata sztuki mogła wzbogacić się o nowe hipotezy, a sztuka zyskała nowy obszar inspiracji, obrazów, przestrzennych systemów i myślowych architektur, pochodzących z obszaru nauki” – pisze kurator projektu Bartosz Frąckowiak.
OPIS SPEKTAKLU USER-FRIENLDY: BOT I JEGO AKTOR
Pierwszy projekt to spotkanie abstrakcji, ścisłości i matematyzacji, jakości potocznie przypisywanej nauce, z estetyką, intuicją i wyobraźnią, obszarami zazwyczaj przypisywanymi sztuce. Fizyk (Andrzej Skierkowski) i kognitywistka (Aleksandra Przegalińska), zajmujący się problemami sztucznej inteligencji (AI) i sztucznego życia (AL), algorytmów genetycznych (które bez wcześniejszego wprowadzania danych same uczą się rzeczywistości, dokonując transformacji własnych kodów), sieci neuronowych (które zupełnie niezależnie od ludzkiej pomocy zdolne są wytworzyć jakąkolwiek ideę), pracują nad wykładem performatywnym wspólnie z reżyserką teatralną (Weronika Szczawińska), której główny obszar zainteresowania stanowi język jako sfera zarazem opresji i emancypacji, a metodę pracy budowanie rygorystycznie sformalizowanych partytur działań fizycznych. Taka konstelacja ludzka otwiera możliwość podjęcia tematu komunikacji pomiędzy aktorem (Piotr Wawer) i różnymi formami sztucznej inteligencji, a także sprawdzenie analogii między reżyserowaniem aktora a programowaniem robota AI lub AL.
Wykłady performatywne jest projektem Fundacji Bęc! Zmiana i HOBO Art Foundation.
Projekt realizowany dzięki dotacji od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Partnerzy:
komuna// warszawa
Instytut Teatralny
Studio Teatralne Koło
Patroni medialni:
Radio Tok Fm
Krytyka Polityczna
Dialog
East European Performing Arts Platform
e-teatr.pl
Notes.na.6.tygodni