Już w październiku rozpocznie się II Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Świat miejscem prawdy” Sezon Mistrzów. Pierwsza edycja, która odbyła się w 2009 roku podczas Roku Grotowskiego, okazała się ważnym wydarzeniem na mapie teatralnej Europy. W tym roku festiwal jest organizowany po raz drugi, a jego program to zapowiedź prawdziwie mistrzowskiej teatralnej uczty.
Druga edycja festiwalu organizowanego przez Instytut Grotowskiego wykracza poza formułę tradycyjnego przeglądu. Wydarzenie nie zamknie się – jak to zwykle bywa – w kilku dniach przeznaczonych na prezentację spektakli, ale potrwa od października do grudnia, tworząc Sezon Mistrzów. – Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Świat miejscem prawdy” stanowi jedną z najważniejszych inicjatyw związanych z twórczością mistrzów teatru europejskiego – podkreśla dyrektor Instytutu Grotowskiego, Jarosław Fret. Wydarzenie wiąże się bezpośrednio z realizowanym od 2010 roku w Instytucie Grotowskiego programem „Masters in Residence”, którego głównym celem jest stworzenie warunków wybitnym twórcom zagranicznym do przygotowania i prezentacji swoich przedstawień we Wrocławiu.
Sezon Mistrzów będzie okazją do obejrzenia 3 wybitnych spektakli teatralnych w reżyserii:Thedorosa Terzopoulosa, Eugenia Barby, Alvisa Hermanisa oraz specjalnego pokazu „work in progress” Anatolija Wasiljewa.
Festiwal otworzy premiera polskiej wersji przedstawienia „Mauzer” w reżyserii Thedorosa Terzopoulosa. Sztukę Heinera Müllera Terzopoulos zrealizował po raz pierwszy w 2009 roku, z zespołem Teatru Attis w Atenach, a prace do polskiej wersji spektaklu rozpoczął w Instytucie Grotowskiego we wrześniu 2010 roku. Tekst niemieckiego dramatopisarza z 1970 roku, inspirowany sztuką dydaktyczną Bertolta Brechta „Środek zaradczy” z 1930 roku,podejmuje temat rewolucji, piętnując towarzyszącą jej prymitywną przemoc. Premierowe pokazy spektaklu odbędą się 11–14 i 18–20 października.
Eugenio Barba wraz z legendarnym duńskim zespołem Odin Teatret pokaże „Chroniczne życie” – spektakl, który powstał w ramach programu „Masters in Residence” w 2011 roku. Przedstawienie jest dedykowane Annie Politkowskiej i Natalii Estemirowej, rosyjskim pisarkom i działaczkom na rzecz praw człowieka, zamordowanym przez nieznanych sprawców w latach 2006 i 2009 za sprzeciw wobec konfliktu w Czeczenii. Akcja „Chronicznego życia” toczy się równolegle w kilku krajach Europy po trzeciej wojnie domowej w 2031 roku. Spektakl to wielowątkowa opowieść wypełniona barwnymi i metaforycznymi obrazami.
Kolejnym, niezwykle wyczekiwanym przez polską publiczność przedstawieniem jest „Miłość po łotewsku”– głośna produkcja słynnego łotewskiego reżysera Alvisa Hermanisa, która do tej pory nie była pokazywana w Polsce. Punktem wyjścia i pierwotnym tematem przedstawienia twórcy uczynili sposób poznawania ludzi poprzez anonse towarzyskie. Spektakl przygotowano na bazie zbieranych przez zespół Teatru Nowego z Rygi materiałów, wśród których znalazły się fotografie, listy, ogłoszenia matrymonialne, a także autentyczne opowieści poznane podczas spotkań i wywiadów z Łotyszami. Miejscem akcji jest naturalnie Ryga. Kochankowie z różnych warstw społecznych i grup wiekowych spotykają się, zakochują, kłócą się i rozstają. Obserwujemy wyimki z pięćdziesięciu biografii, dowiadujemy się wiele o Łotwie i miłosnych tęsknotach Łotyszy, a gdy spektakl dobiegnie końca, jesteśmy zdziwieni, że wszystkie postacie zagrało zaledwie pięciu aktorów.
Niecodziennym wydarzeniem będzie możliwość uczestnictwa w otwartych zajęciach laboratoryjnych Anatolija Wasiljewa, „Pirandello. Szczepienie. Praktyka etiudy”. Rosyjski mistrz pokaże pracę nad precyzyjnymi strukturami działania za pomocą narzędzi improwizacyjnych, którą prowadzi z międzynarodową grupą aktorów. Jest to kontynuacjaseminarium badawczego technik aktorskich Anatolija Wasiljewa zainaugurowanego w 2011 roku. Do tej pory jego uczestniczy pracowali z reżyserem nad etiudami, wykorzystując fragmenty dramatów oraz opowiadań Antoniego Czechowa (16 maja – 20 czerwca 2011, 17 października – 12 listopada 2011), a także zgłębiali dramaty Luigiego Pirandella (5 marca – 10 czerwca 2012). Rezultaty pracy będzie można obejrzeć w październiku i grudniu.
To jednak nie wszystkie teatralne atrakcje, jakie czekają na uczestników Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”. Dodatkowo, oprócz spektakli przygotowanych przez mistrzów, pokazane zostaną prace zespołów i artystów regularnie współpracujących z Instytutem Grotowskiego. Będą to m.in. „Cesarskie cięcie” Teatru ZAR – nagrodzone statuetką Herald Angel oraz nagrodą Total Theatre na tegorocznym festiwalu Fringe w Edynburgu; prezentacje włoskiej grupy Sineglossa czy pokazy tańca butō w wykonaniu Daisuke Yoshimoto, Kei Ishikawy i Ritsuko Takahashi. W programie znalazły się także: cykl Kino Mistrzów – specjalna edycja Kina Teatralnego składająca się z 10 projekcji ukazujących dorobek reżyserów współpracujących z Instytutem Grotowskiego w ramach programu „Masters in Residence”, comiesięczne dwudniowe spotkania seminaryjne prowadzone przez Ludwika Flaszena – współzałożyciela Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego oraz premiera książki „W labiryncie. Theodoros Terzopoulos spotyka Heinera Müllera” pod redakcją Franka Raddatza. Ponadto w ramach festiwalu odbędzie się również seria warsztatów i spotkań zorganizowanych przez Teatr ZAR pod wspólną nazwą VoicEncounters. Tegoroczna edycja zatytułowana „moja milcząca siostro” poświęcona jest historii i dziedzictwu muzycznemu Ormian, a w szczególności ludobójstwu z roku 1915.
Więcej informacji o projektach oraz tegorocznym programie festiwalu nawww.swiatmiejscemprawdy.pl.