Chłopcy Grochowiaka

Redakcja
Redakcja
Kategoria teatr · 21 września 2012

 

CHŁOPCY

Stanisława Grochowiaka

 

reżyseria: Adam Nalepa

dramaturgia: Jakub Roszkowski

scenografia: Maciej Chojnacki

muzyka: Marcin Mirowski
projekcje: Michał Trojanowski

 

premiera: 29 września na Dużej Scenie

 

obsada:

 

Kalmita: Jerzy Trela

Pożarski: Mieczysław Grąbka

Jo-Jo: Leszek Piskorz

Smarkul: Aleksander Fabisiak

Profesor: Jerzy Święch

Narcyza Kalmitowa: Anna Dymna

Hrabina de Profundis: Aldona Grochal

Siostra Przełożona: Anna Polony

Siostra Maria: Dorota Segda

Zuzia: Małgorzata Gałkowska

Babcia Peloponez: Lidia Duda
oraz Mieczysław Mejza

 

Niemiecki reżyser i aktor Max Reinhardt powiedział kiedyś, że „Teatr to najszczęśliwszy zakamarek dla tych wszystkich, którzy po kryjomu schowali do kieszeni swoje dzieciństwo i wyruszyli z nim w drogę, by do końca życia móc dalej się bawić”. Kiedy u zasłużonych aktorów Starego Teatru pojawia się ten dziecięcy, łobuzerski  błysk w oczach, gdy próbując Chłopców Grochowiaka wcielają się w leciwych emerytów uciekających przed starością i wizją końca, to jest to najlepszy dowód na to, jak bardzo Max Reinhardt miał rację – mówi Adam Nalepa reżyser spektaklu, którego premiera odbędzie się na Dużej Scenie pod koniec września.

Anna R. Burzyńska w swojej świetnej książce Maska twarzy. Twórczość dramatyczna Stanisław Grochowiaka celnie zauważa, że autor Chłopców „bardzo wyraźnie oddziela infantylność, która jest kapitulacją, utratą siły, rozumu, niezależności i godności, od chłopięcości, która jest buntem, anarchią i wolnością. Infantylność to izolacja, zdanie się na łaskę silniejszych; chłopięcość to zdolność do decydowania o sobie i do współdziałania z innymi na równych prawach, a także umiejętność krytycznej percepcji świata. Chłopiec, inaczej niż niemowlę, ma głos – i zna już siłę językowej kreacji.

 

Bohaterowie Chłopców nie wypowiadają konwencjonalnych teatralnych monologów, nie dokonują głośnej autoanalizy, ale liczne dialogi, które – skazani na bezczynność, zamknięcie w ograniczonej przestrzeni i własne towarzystwo – bezustannie prowadzą, pozwalają wiele dowiedzieć się o ich uczuciach i przemyśleniach. Wszystko to sprawia, że ów dramat z życia sfer starszych jest jedną z najbardziej emocjonalnie odbieranych sztuk Grochowiaka, a jego bohaterowie faktycznie jawią nam się «chłopcami» o niezwykle intensywnym życiu wewnętrznym – nie zaś staruszkami skazanymi na powolne fizyczne zamieranie. W jednym z późnych wywiadów telewizyjnych autor Chłopców, broniąc swojego dramatu heroicznego przed zarzutem turpizmu, deklarował, że jest optymistą. I jako optymista poprzez swoją twórczość chce pomagać innym w pogodzeniu się z tym, co nieuniknione – ze starością i śmiercią”.

               

W epoce wszechobecnego kultu młodości może warto czasami, idąc niejako „pod prąd” pomyśleć o tym, co dla wszystkich bez wyjątku nieuniknione? Dramat Chłopcy, napisany w 1964 roku, znany jest przede wszystkim ze słynnej wersji telewizyjnej z Kazimierzem Opalińskim i Zofią Rysiówną (z 1966 roku). Była to jednocześnie pierwsza realizacja tekstu. Natomiast prapremiera sceniczna dramatu odbyła się cztery lata później w Krakowie, w Teatrze im. Słowackiego. Chłopcy w reżyserii Adama Nalepy będą dopiero drugą realizacją Grochowiaka w Starym Teatrze po Lękach porannych, których premiera odbyła się 40 lat temu (zagrali w niej m.in. Jerzy Nowak i Jerzym Stuhr)... Z tym większą niecierpliwością oczekiwana jest wrześniowa premiera Chłopców w doborowej obsadzie.

 


Najbliższe spektakle: 29 (premiera), 30 września 2012 r., 3, 4, 5, 6, 30, 31 października 2012 r.

 

Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej

31-010 Kraków, ul. Jagiellońska 5, www.stary.pl

 

Biuro Obsługi Widzów:

Pl. Szczepański 1, tel. 12 422 40 40, fax 12 292 75 12, rezerwacja@stary.pl

Godziny otwarcia biura: pn.-pt. w godz. 9:00-17:00, sb. w godz. 9:00-13:00

 

Kasy biletowe:

ul. Jagiellońska 1,  tel. 12 422 90 80

ul. Starowiślna 21,  tel. 12 428 47 00

Godziny otwarcia kas: wt.-sb. w godz. 10.00-13.00, 17.00-19.00
oraz dwie godziny przed przedstawieniem; w poniedziałki kasy nieczynne