W najbliższym czasie w Teatrze Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza zobaczymy:
Maksym Gorki
LETNICY
Dyplom słuchaczy III roku Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka
przy Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie
przekład: Maria Zagórska
reżyseria: Michał Kotański
scenografia: Tomasz Brzeziński
opracowanie muzyczne: Ksawery Szlenkier
obsada:
Sergiusz Basow - Wojciech Rydzio
Warwara Michajłowna - Małgorzata Rydzyńska
Kaleria - Agata Lewandowska
Włas - Wojciech Jaworski
Julia Filipowna - Sonia Jachymiak / Marta Markowicz
Olga Alekjejewna - Monika Domagała / Marta Kaczorowska
Paweł Riumin - Krzysztof Czapliński
Maria Lwowna - Aleksandra Walusiak
Sonia - Sonia Jachymiak / Marta Markowicz
Sasza - Monika Domagała / Marta Kaczorowska
oraz słuchacze II roku Studium Aktorskiego:
Piotr Susłow - Dominik Jakubczak
Jakub Szalimow - Marcin Tomaszewski
Cyryl Dudakow - Piotr Boratyński
Mikołaj Zamysłow - Piotr Stawski
premiera: 6 listopada 2010
W roku 1901, w jednym z listów, Gorki opisywał swój utwór jako tekst „o życiu inteligencji. Gromada ludzi bez ideałów i nagle!, jeden spośród nich – z ideałem! Złość, trzask, lament, rwetes!”.
Na podmoskiewskie letnisko zjeżdżają przyjaciele z dawnych lat. Kiedyś snuli ambitne plany, pragnęli zmieniać świat wokół siebie, dzisiaj nic z tego nie zostało. Jest tylko codzienność nieodróżnialnych tygodni i miesięcy, gorycz i niespełnienie. Od czasu do czasu pojawi się romans, ale i on po chwilowej ekscytacji, zmienia się w nudę odgrywanych i znanych na pamięć rytuałów.
Reżyser Michał Kotański paraleli dla świata pokazywanego przez Gorkiego chce szukać w pasywnych postawach dzisiejszej polskiej inteligencji, dla której szczytem marzeń i aspiracji jest kariera i komfort materialny (jak mówi jeden z bohaterów dramatu: „Człowiek to przede wszystkim gatunek zoologiczny. Chce mu się jeść, pić, posiadać kobietę... ot i cała prawda...”). Wybierając dla swego celu pracę z bardzo młodymi, wchodzącymi w dorosłe życie ludźmi, stwarza dodatkowe piętro: ów świat zaprzepaszczonych ideałów podlegać będzie ocenie następnego pokolenia.
Warszawscy widzowie będą mieli okazję obejrzenia spektaklu 9 maja 2011 r. o godz. 19:00 na Małej Scenie Teatru Studio w Warszawie.
***
OBROCK
według
Stanisława Ignacego Witkiewicza
scenariusz: Ewa Ignaczak
reżyseria: Bartosz Zaczykiewicz
scenografia: Aleksandra Semenowicz
muzyka: Tadeusz Wielecki
światło: Mirosław Poznański
występują: Irena Jun i Jarosław Gajewski (aktor Teatru Polskiego)
zdjęcia do spektaklu: S. Okołowicz
Głowa Witkacego widziana od środka. Głowa artysty, w której kotłują się pytania o rzeczy wysublimowane i przyziemne, tajemnicę istnienia i byt materialny. Pytania o sumienie artysty, jego rozterki, nadzieje. O cenę geniuszu, o cenę wierności idei twórczej. W tejże głowie rozgrywa się walka o rolę i miejsce sztuki jako czynu. Walka i klęska, groteskowa i przejmująca porażka? Myśli, sieczka, obrok, Obrock…„Demoniczny nadkabaret” i dwójka protagonistów, wymieniających się rolami: matka i syn. Przetworzone artystycznie życiowe relacje Witkacego i fantomy jego wyobraźni, proza życia i intelektualne obsesje zostały rozpisane na dwa głosy spektaklu STUDIO przez mistrzowskich interpretatorów: Irenę Jun i Jarosława Gajewskiego.
czas trwania 50 minut (bez przerwy)
Spektakle: 10 i 11 maja 2011, godz. 19.00
premiera polska: 2008
Teatr Studio, Mała Scena
więcej o spektaklu na: http://www.teatrstudio.pl/obrock/intro.html
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
Pałac Kultury i Nauki
***
FILOZOFIA PO GÓRALSKU
według ks. Józefa Tischnera
spektakle:
12 maja 2011 r., godz. 19.00
13 maja 2011 r., godz. 18.30
i jubileuszowe dwusetne przedstawienie:
14 maja 2011 r., godz. 19.00!
Bestseller Księdza Profesora - filozofa i górala, w wersji scenicznej. Świat po góralsku, filozofia po góralsku, humor po góralsku. Postaci Tischnera i jego dowcipny, oryginalny pomysł przełożenia historii filozofii na język ludowego konkretu w interpretacji Ireny Jun i Wiesława Komasy, z udziałem młodych muzyków.
Ks. Józef Tischner twierdzi, że na początku "wsedy byli górole", a ci, których zwykło się uważać za Greków, to górale, co "udawali Greka", jak np. Jędrek Chmura z Pyzówki omyłkowo zwany Heraklitem z Efezu. W pełnych humoru filozoficznych felietonach, będących równocześnie arcydziełem stylu i myślowej precyzji, ks. Tischner nadzwyczaj trafnie przełożył systemy pierwszych filozofów na język i odczuwanie podhalańskich górali.
scenariusz, reżyseria i wykonanie Irena Jun i Wiesław Komasa
współpraca scenograficzna Aleksandra Semenowicz
opracowanie muzyczne Maria Wieczorek i Bartosz Blachura
muzycy Anna Buczek, Maria Wieczorek, Bartosz Blachura, Mariusz Jagoda
konsultacja choreograficzna Anna Staszak
zdjęcia do spektaklu W. Druszcz
czas trwania 70 minut
foyer Teatru Studio
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
Pałac Kultury i Nauki
www: http://www.teatrstudio.pl/index.html
Facebook: fanpage Teatru Studio
***
Mała narracja
scenariusz, reżyseria i wykonanie:
Wojtek Ziemilski
13 maja, godz. 20.00
15 maja, godz. 19:00
w Teatrze Studio
Mała Narracja – trailer na You Tube
Jesienią 2006 roku okazało się, że dziadek Wojtka Ziemilskiego, zasłużony wrocławianin hrabia Wojciech Dzieduszycki, przez wiele lat współpracował ze służbami bezpieczeństwa. Rodzina do dziś nie otrząsnęła się z tej wiadomości i próbuje dociec prawdy. Wojtek odpowiedział na tę sytuację inscenizacją w formie wykładu, łączącą osobistą opowieść, fakty historyczne, choreografię współczesną, wreszcie wielkie i małe narracje. Jego spektakl jest próbą skonfrontowania artystycznych wyborów artysty z historią, na którą nie miał żadnego wpływu.
O spektaklu-wykładzie Mała Narracja, pokazywanym dotychczas w wersji work-in-progress na wrocławskim festiwalu Zero Budget Festival oraz w ramach wykładów Nowego Teatru, napisano: Rzadko kiedy zdarza się oglądać dzieło sztuki jednocześnie precyzyjnie, po mistrzowsku pomyślane i wykonane, a przy tym emocjonalne i osobiste. (Jolanta Nabiałek, „Teatralia”)
czas trwania spektaklu: 50 minut
premiera: 20 marca 2010
Bilet normalny: 50 zł
Bilet ulgowy: 30 zł
Wejściówka: 25 zł
zdjęcia: K. Bieliński
więcej informacji o spektaklu na stronie: http://teatrstudio.pl/malanarracja/intro.html
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
Pałac Kultury i Nauki
***
Artaud. Sobowtór i jego teatr
(na motywach pism i żywotów Antonina Artauda)
w reż. Pawła Passiniego
data premiery: 19 maja 2011 r.
Teatr Studio im. St. Ignacego Witkiewicza w Warszawie
inne terminy spektakli:
20, 21, 22, 23 maja, godz. 19.00
reżyseria: Paweł Passini
dramaturg: Anna Cygankiewicz
scenografia: Zuzanna Srebrna
muzyka: Daniel Moński, Paweł Passini
wizualizacje: Maria Porzyc
kostiumy: Anita Bojarska
asystent kostiumografa: Anna Byś
Obsada:
Aktorzyca Artaud - Lena Frankiewicz
Pre-Artaud - Agata Góral
Nad-Artaud - Marek Oleksy
Quasi-Artaud - Szymon Czacki
Śmierć Artaud - Katarzyna Sobiszewska
Anty-Artaud - Janusz Stolarski
Antoni-z-Toni - Katarzyna Tadeusz
Antonin Artaud - Przemysław Wasilkowski
Pseudo-Artaud - Maciej Wyczański
Przedstawienie o Antoninie Artaud, oparte na materiałach biograficznych, pismach i manifestach, rekonstrukcjach prób i libretcie opery Astronom to oryginalna propozycja uznanego reżysera młodego pokolenia, Pawła Passiniego. Emblematyczna postać światowego teatru, patrona antropologii teatralnej i kontrkulturowego nurtu w teatrze XX wieku, zanurzona zostanie ponownie w żywiole sztuki scenicznej. Trudno o lepsze miejsce do takiej prezentacji niż warszawski teatr Studio.
Paweł Passini – reżyser i twórca muzyki teatralnej. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat wielu prestiżowych nagród. Wspólnie z Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea stworzył pierwszy w Europie teatr internetowy neTTheatre. Pracował m.in. w Izraelu, Finlandii, Belgii, Niemczech i Rumunii. Laureat Złotej Maski za najlepszy spektakl sezonu 2005/06 za “Ifigenię w Aulidzie”, Nagrody Głównej XXIX Opolskiego Festiwalu Konfrontacje Klasyki za reżyserię “Klątwy” oraz Grand Prix Prapremier za spektakl „Turandot”. Nominowany do Paszportu Polityki w 2008 roku.
Antonin Artaud - żyjący w latach 1886-1948 francuski myśliciel teatru, dramatopisarz i aktor. Jedna z największych osobowości europejskiego teatru - ojciec sztuki performatywnej i ikona antypsychiatrii.
Większość życia spędził w sanatoriach i zakładach psychiatrycznych. Był jednym z pierwszych pacjentów leczonych metodą elektrowstrząsów. Po latach jego przypadek został uznany za sztandarowy dla ruchu antypsychiatrii według którego choroba psychiczna jest wywołana chorobą społeczeństwa, a chory psychicznie jest odzwierciedleniem nienormalnych stosunków społecznych. Życie i twórczość Artauda tworzą intrygującą legendę o współczesnym teatrze, legendę opowiadającą o pasji tworzenia i cierpieniu istnienia.
Autor kilkudziesięciu książek z zakresu teorii teatru m.in. „Teatr i jego sobowtór” i „Teatr okrucieństwa” oraz skandalizującej powieści „Heliogabal albo anarchista ukonorowany”. Jego teksty wywarły ogromny wpływ na twórców XX wieku takich jak Jerzy Grotowski, Peter Brook, Judith Malina i Julian Beck. Polskim czytelnikom znany za sprawą tłumaczeń Jana Błońskiego i Bogdana Banasiaka oraz książki „Święty Artaud” Leszka Kolankiewicza.
Spektakl „Artaud. Sobowtór i jego teatr” to polska prapremiera pism autora „Teatru Serafina”. Poprzez działania wielu sobowtórów przywołujemy postać Księcia Teatru, próbując odgadnąć jego prawdziwą naturę. Multimedialne przedstawienie tworzą sceny-refleksy z życia poety: próby z aktorami Teatru im. Alfreda Jarry, współpraca z kompozytorem Edgardem Varese nad operą „Astronom”, wyprawa do Indian Tarahumara, terapia w szpitalu w Rodez i przedśmiertny pobyt w zakładzie Ivry- sur- Seine na przedmieściach Paryża.
W spektaklu wykorzystano fragmenty tekstów Antonina Artauda: Les nouvelles révélations de l'être (Nowe objawienia bytu); Le théâtre de la cruauté (Teatr okrucieństwa); Pour en finir avec le jugement de Dieu (Skończyć z sądem bożym) w przekładzie Bogdana Banasiaka; Héliogabale ou l'anarchiste couronné (Heliogabal albo anarchista ukoronowany) w przekładzie Bogdana Banasiaka i Krzysztofa Matuszewskiego; Le Théâtre et son Double - Le Théâtre de Séraphin (Teatr Serafina [w:] Teatr i jego sobowtór) w przekładzie Jana Błońskiego; Il n'y a plus de firmament (Upadek sklepienia) w przekładzie Anny Cygankiewicz.
Serdecznie zapraszamy też Państwa 21 maja 2011, godz. 14:00 do kawiarni Bratnia Szatnia w Teatrze Studio, gdzie odbędzie się interdyscyplinarny panel dyskusyjny wokół najnowszej premiery - "Artaud. Sobowtór i jego teatr" - Astronom. Pasja, sztuka i nauka. Przedstawiciele astronomii, humanistyki, muzyki oraz twórcy przedstawienia "Artaud. Sobowtór i jego teatr" spróbują odpowiedzieć m.in. na pytanie jakie są konsekwencje bezwstydnego zaglądania ciałom niebieskim w oczy...