We Wrocławiu nie ma miejsca, w którym mogliby szkolić się najmłodsi adepci sztuki teatralnej. - Jesteśmy pod tym względem w tyle za Krakowem czy Warszawą, w których prężnie działają ośrodki teatrologiczne. Dlatego staramy się tę lukę wypełniać, organizując bezpłatne warsztaty - mówi Marzena Sadocha, dramaturg w Teatrze Polskim we Wrocławiu.
W ramach warsztatów, które rozpoczną się już 2 marca, wykwalifikowani wykładowcy prowadzą zajęcia dla młodzieży z zakresu krytyki, dramaturgii i aktorstwa. - Odczuwamy potrzebę spotykania się ze swoimi widzami również poza spektaklem. Nie chodzi o to, aby każdy, kto skończy nasz kurs, został od razu krytykiem teatralnym, chociaż i takie przypadki miały miejsce. Chcemy uczyć młodzież języka teatru, którym posługują się dziś jego twórcy - tłumaczy Marzena Sadocha.
Cykl ośmiu spotkań w ramach warsztatów "Jak czytać teatr? Jak pisać o teatrze?" podzielony będzie na dwie części. Cztery pierwsze wykłady to teoria. Poświęcone będą m.in. temu, czym jest teatr postdramatyczny, jak zmienia się sposób obecności aktora na scenie, jak funkcjonują w nim nowe media i jak może wyglądać dzisiaj tekst dla teatru. Organizatorzy zajmą się wszystkimi elementami spektaklu: nie tylko aktorstwem, ale także scenografią oraz muzyką.
W drugiej odsłonie warsztatów, zatytułowanej "Jak pisać o teatrze?", wezmą udział osoby z zewnątrz, zawodowi krytycy. W poprzedniej edycji byli to m.in. Joanna Derkaczew i Paweł Sztarbowski. Tym razem zostaną zaproszeni wrocławscy recenzenci. Opowiedzą, jak od strony technicznej przygotować się do pisania oraz co powinna zawierać dobra recenzja. - Nie ma jednego przepisu na recenzję, ale wierzę, że można nauczyć się teatru. Również po to, żeby umieć go krytykować. Ale przede wszystkim chcemy podjąć z widzami dyskusję o współczesnym teatrze, tak aby nie byli skazani tylko na opinie krytyków. Potrzebujemy uważnych, wymagających widzów - mówi Sadocha.
To jedynie część adresowanej do młodych oferty edukacyjnej Teatru Polskiego. Oprócz warsztatów dużym zainteresowaniem cieszą się organizowane przez teatr tzw. czynne poniedziałki, czyli czytania dramatów, spotkania z twórcami, reżyserami filmowymi, pisarzami, performerami, politykami, a nawet duchowymi. Widownia sceny kameralnej jest zawsze pełna.
Od trzech lat działa również Wszechnica Teatralna, cykl darmowych wykładów, które w tym sezonie odbywają się bezpośrednio przed lub po przedstawieniach. Wykłady to okazja, żeby posłuchać o największych i najważniejszych twórcach teatru, spotkać się z mistrzami, obejrzeć archiwalne spektakle, skonfrontować swoją wiedzę i doświadczenie w ramach zajęć praktycznych. Najbliższy wykład, 24 marca, po spektaklu Smycz Bartosza Porczyka na Scenie Kameralnej Teatru Polskiego przy ul. Świdnickiej, wygłosi Mariusz Kiljan. Będzie opowiadał o wrocławskich przeglądach piosenki aktorskiej. W ramach wszechnicy wydawany jest miesięcznik "1212 Generacja Tpl", w całości redagowany przez młodych miłośników teatru, członków Klubu 1212, działającego nieprzerwanie od lat 60. Gazetka jest bezpłatna, można ją znaleźć i w teatrze, i na stronie internetowej www.teatrpolski.wroc.pl.
Pierwsze spotkanie warsztatów odbędzie się 2 marca o godz. 16:30 w sali prób Teatru Polskiego we Wrocławiu (wejście od ul. Bogusławskiego). Zainteresowani powinni zgłosić chęć udziału w warsztatach pod adresem: m.kuzmiak@teatrpolski.wroc.pl
Link do źródła: