Nowe Pokolenie po 1989

Anonimowy Użytkownik
Anonimowy Użytkownik
Kategoria sztuka · 12 września 2019

Zuzanna Bartoszek to osobowość nie tylko artystyczna. Charakterystyczny wygląd, jakim jest brak włosów, brwi i rzęs, został jej znakiem rozpoznawczym, a choroba stała się dla niej wartością i inspiracją w sztuce. Dwa lata temu głośnym hitem okazał się film Serce miłości”, w reżyserii Łukasza Rondudy, będący opowieścią o historii jej związku z artystą Wojciechem Bąkowskim. Jedną z wyjątkowych prac Bartoszek zobaczyć będzie można na przekrojowej wystawie najciekawszych współczesnych twórców Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989” w DESA Unicum.

 

 

Ma zaledwie 26 lat, a już stała się jednym z najgłośniejszych nazwisk polskiej sceny artystycznej. Prace Zuzanny Bartoszek wystawiane były m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ale też w Londynie, Lozannie czy Zurychu. Jej życie i skomplikowany związek z muzykiem i performerem Wojciechem Bąkowskim zostały przedstawione w filmie fabularnym, który zyskał uznanie na festiwalach filmowych m.in. w Berlinie. Twórczość Bartoszek jest intrygująca, tak jak jej osobowość. Oprócz malarstwa i sztuk wizualnych artystka zajmuje się również poezją. Swoje wiersze publikowała m.in. w Dwutygodniku. Na wystawie w DESA Unicum zobaczyć będzie można pracę Bartoszek „Ostatnie muzeum” z 2019 roku.

 

Na wystawie pojawi się również praca Normana Leto. W wieku 21 lat Łukasz Banach zdecydował się zniszczyć większość swojego dorobku twórczego i postawić krok milowy na dotychczasowej drodze artystycznej. Wraz ze spaleniem znacznej części prac, pojawiła się koncepcja stworzenia odmiennej tożsamości. Konkrety nowego alter ego narodziły się spontanicznie. Jak wspomina artysta, pewnego dnia otrzymał przypadkową wiadomość mailową od niejakiego Normana Leto. Uznał, że taka kombinacja brzmi dobrze, pozbawiona jest jakichkolwiek skojarzeń czy historii. I stał się Normanem Leto. Jego działalność jest niezwykle wszechstronna. Artysta sięga po różne media, sprawnie poruszając się w obrębie malarstwa, fotografii, filmu, video czy instalacji. Swoją karierę rozpoczął jednak jako malarz. Szczególnie bliskim tematem stały się dla niego portrety. Leto cieszy się opinią jednego z najbardziej innowacyjnych polskich artystów młodego pokolenia. Na wystawie w DESA Unicum będzie można zobaczyć pracę artysty zatytułowaną „Dwie studentki” z 2008 roku. 

 

Ciekawą pracą jest również obraz autorstwa Rafała Bujnowskiego przedstawiający szkolną tablicę. Praca jest jedną z ikon malarstwa z okresu kultowej Grupy Ładnie, do której należał artysta w latach 90. Jej członkowie znani byli z malarstwa figuratywnego przedstawiającego nową, postkomunistyczną rzeczywistość. Bujnowski tworzył również prace abstrakcyjne oraz kompozycje na granicy rozpoznawalności motywu. Tak właśnie jest w przypadku płótna z 1999 roku prezentujący tablicę szkolną. Pozornie abstrakcyjna, monochromatyczna powierzchnia okazuje się odwzorowaniem znanego nam ze szkolnych lat elementu wyposażenia sal lekcyjnych. Przedmioty codziennego użytku, wizualne fragmenty codzienności – były to obiekty chętnie malowane przez Bujnowskiego także w latach po rozpadzie Grupy Ładnie. Artysta tworzył przykładowo malarskie repliki takich obiektów jak kaseta VHS czy pilot od telewizora. Banalna codzienność, dzięki transkrypcji na język malarstwa, została podniesiona do rangi sztuki. 

 

Na wystawie zobaczyć będzie można również prace takich artystów jak: Piotr Uklański, Jadwiga Sawicka, Jakub Ciężki, Artur Żmijewski czy Marcin Maciejowski. 19 września wszystkie zostaną zlicytowane.

 

Wystawa Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989: 11-19 września 2019, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

 

Aukcja Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989: 19 września 2019, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

 

https://desa.pl/pl/auctions/682/sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989-19-wrzesnia-2019-godz-19