Teksty kabaretowe z czasów dwudziestolecia międzywojennego i ilustrujące je karykatury oraz rysunki satyryczne, a także filmy, muzyka i oryginalne stroje z lat 20. i 30. ubiegłego wieku od 6 marca w Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego. Ekspozycja zatytułowana „Nie tylko nóżki! Kabarety i rewie dwudziestolecia międzywojennego w Polsce” będzie dostępna do 10 czerwca 2018. Wystawa zainauguruje jubileuszowy rok 40-lecia działalności Muzeum Karykatury. Projekt wpisuje się też w program obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
Wśród artystów, których dzieła przedstawione zostaną w muzeum, są literaci, np. Julian Tuwim, Andrzej Włast czy Marian Hemar, oraz karykaturzyści, m.in. Maja Berezowska, Zdzisław Czermański, Eryk Lipiński, Bronisław Linke, Jerzy Zaruba.
Na główną część ekspozycji złożą się teksty z programów kabaretowych i rewiowych oraz ilustrujące je rysunki satyryczne. Takie zestawienie materiału pokazuje korespondencję ikonografii z treścią tekstów kabaretowych oraz aktualność tematyki podejmowanej przez rysowników satyrycznych i twórców kabaretu. Zarówno jedni, jak i drudzy komentowali życie społeczne i obyczajowe oraz wydarzenia polityczne. W kabarecie było miejsce na politykę, skandale obyczajowe, plotki towarzyskie, tzw. prozę życia w II RP.
Teksty wykorzystane na ekspozycji pochodzą przede wszystkim z kabaretów inteligencko-mieszczańskich. Tego typu teatrzyki były w międzywojennej Polsce najliczniejsze, cieszyły się największą popularnością i miały największy wpływ na kształtowanie gustów odbiorców. Wystawa przypomni utwory m.in. z programów kabaretu Qui Pro Quo, z repertuarów teatrów Banda, Perskie Oko i Morskie Oko.
Wśród karykatur i rysunków satyrycznych znajdą się np. praca Zdzisława Czermańskiego „Piłsudski-girls” z teki litografii pt. „Marszałek Piłsudski w 13 karykaturach Zdzisława Czermańskiego” czy „Jarmark przedwyborczy” Jerzego Zaruby.
W przestrzeni muzeum przez cały czas trwania wystawy na ekranach multimedialnych emitowane będą fragmenty filmów fabularnych z lat 30., m.in. „Każdemu wolno kochać” i „Szpieg w masce” w reżyserii Mieczysława Krawicza oraz „Papa się żeni” Michała Waszyńskiego. Widzowie posłuchają też dawnych piosenek, np. „Panna Mania gra na mandolinie”, „Czy Pani Marta...” lub „Mały gigolo”.
Będzie też można podziwiać oryginalne stroje z epoki, m.in. suknie, buty i nakrycia głowy, które na wystawę udostępnił historyk sztuki i pasjonat mody Adam Leja.