Unikatowy autoportret Andrzeja Wróblewskiego oraz rysunki Władysława Strzemińskiego, Tadeusza Kantora czy Franciszka Starowieyskiego można już oglądać na wystawie w DESA Unicum. Ekspozycja zakończy się Aukcją Sztuki Współczesnej: Prace na Papierze 29 czerwca.
Dorobek artystyczny Andrzeja Wróblewskiego, malarza, który zmarł podczas wspinaczki w Tatrach w wieku jedynie 30 lat, składa się zaledwie z około 1500 prac. Został jednak uznany za na tyle ważny, że madryckie Museo Reina Sofía w 2015 roku zorganizowało indywidualną wystawę poświęconą polskiemu artyście. Wróblewski malował tak, „jakby miał w sobie dodatkowy organ, zmysł przetłumaczania świata na rysunek, gwasz, akwarelę o dużo szerszym niż wizualny wymiarze. Chwytał kreską i plamą nie tylko kształt, ale i sens tego, na co patrzył (…). Co za siła zdecydowanego budowania przestrzeni, a czasem w akwarelach czy gwaszach, co za czułość, uroda i umiejętność zestawiania kolorów i tonów” pisała o jego twórczości Barbara Majewska. Czerwcowa wystawa jest okazją do obejrzenia dwustronnych prac jego autorstwa: „Szkicu do Portretu skupionego, Studium kobiety nr 754”, na odwrocie którego znajduje się „Kompozycja figuralna nr 754” (cena wywoławcza: 35 tys. zł), oraz „Sceny zbiorowej nr 653”, na odwrocie której znajduje się „Kompozycja pejzaż nr 653” (cena wywoławcza: 30 tys. zł). Na szczególną uwagę zasługuje „Autoportret” (cena wywoławcza: 50 tys. zł) – jeden z zaledwie kilkunastu w dorobku artysty. Rysunek powstawał równolegle z cyklem „Rozstrzelań”, prawdopodobnie jako sposób wizualnej introspekcji dokonywanej w trakcie malowania słynnego cyklu-arcydzieła.
„Żniwiarki” Władysława Strzemińskiego z 1950 roku (cena wywoławcza: 35 tys. zł) także są efektem głębokiej refleksji. Nawet gdy artysta ze względu na sytuację polityczną został pozbawiony pracy, a jego stan zdrowia ulegał ciągłemu pogorszeniu, wciąż starał się udowodnić, że możliwe jest tworzenie obrazów komunikatywnych, a jednocześnie nowatorskich i kreatywnych. Podobne dążenia widoczne są także w „Projekcie stoiska - Industrie du papier na targi w Zagrzebiu”, powstałym około 1947 roku (cena wywoławcza: 13 tys. zł). Pierwsze, co rzuca się w oczy, to dobór niezwykle intensywnych i czystych kolorów. Są to trzy barwy podstawowe: żółty, niebieski i czerwony oraz trzy nie-kolory: czerń, biel i szarość. Architekt Jerzy Oplustil, który wielokrotnie współpracował ze Strzemińskim przy tego typu projektach, po latach wspominał: „Moje kontakty ze Strzemińskim, poczynając od momentu wzajemnego pierwszego zetknięcia na terenie uczelni artystycznej w Łodzi, wprowadziły mnie natychmiast w atmosferę walki z licznymi, 'zionącymi ogniem nienawiści' do Strzemińskiego, koteriami plastyków. W takich warunkach powstało nasze pierwsze skromne, ale kolorowe stoisko na targach w Zagrzebiu (...); nota bene ponoć zamalowane na szaro przez zwolennika szarzyzny.”
Wśród 110 prac w ofercie aukcyjnej znajdą się także dzieła wielu innych wybitnych artystów, m.in.: Alfreda Lenicy, Tadeusza Kantora, Franciszka Starowieyskiego, Tomasza Tatarczyka czy Jerzego „Jurry” Zielińskiego. Wszystkie prace będzie można zobaczyć podczas wystawy przedaukcyjnej, na którą wstęp jest wolny.
Aukcja Sztuki Współczesnej: Prace na Papierze: 29 czerwca 2017, godz. 19:00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Marszałkowska 34/50, Warszawa
Wystawa obiektów: 12-29 czerwca 2017, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Marszałkowska 34/50, Warszawa
Więcej informacji o Aukcji Sztuki Współczesnej: Prace na Papierze oraz katalog aukcyjny w wersji elektronicznej dostępne są na stronie DESA Unicum pod linkiem:https://desa.pl/pl/auctions/397/aukcja-sztuki-wspolczesnej-prace-na-papierze-29-czerwca-2017-godz-19