Symboliczną datą początku nowej ery polskiego plakatu filmowego jest rok 1947, gdy Henryk Tomaszewski i Eryk Lipiński zawarli umowę z Filmem Polskim, instytucją kontrolującą grafiki użytkowe kinowych produkcji. To oni przyczynili się do stworzenia estetyki, którą dziś rozpoznajemy jako Polską Szkołę Plakatu. Sam termin przypisywany jest natomiast Janowi Lenicy, asystentowi Tomaszewskiego na warszawskiej ASP. Lenica nie tylko projektował kinowe plakaty, był również uznanym twórcą filmów animowanych – laureatem prestiżowych nagród na Międzynarodowych Festiwalach Filmowych w Wenecji, Buenos Aires i Melbourne. Jego miłość do kinematografii widoczna jest w wyczuciu z jakim tworzył filmowe grafiki. Świetnym przykładem jest plakat do oskarowego „Noża w wodzie” Romana Polańskiego. Egzemplarz znajdzie się na najbliższej aukcji z ceną wywoławczą dwóch tysięcy ośmiuset złotych. Licytacja to cały wachlarz wybitnych filmowych posterów – „Misia” Stanisława Barei, „Rejsu” Marka Piwowskiego i „Seksmisji” Juliusza Machulskiego. Wszystkie z nich to produkcje darzone sentymentem i uznaniem niezmiennie od paru pokoleń. Wśród plakatów znajdą się również prace z wizerunkami topowych gwiazd ubiegłego stulecia – Charliego Chaplina i Marylin Monroe. Legenda światowego kina i seksbomba lat 50. i 60. XX wieku została uwieczniona na charakterystycznym pop-artowym plakacie autorstwa nie kogo innego, a twórcy kierunku, Andy'ego Warhola. Charakterystyczna, nasycona kolorami sylwetka Marylin z 1971 roku będzie licytowana od 2 tysięcy złotych. Plakat łudząco przypomina obraz „Shot Light Blue Marylin”, który Warhol stworzył siedem lat wcześniej.
Na najbliższej wystawie i aukcji znajdą się grafiki dwóch artystów, którzy zmienili sztukę współczesną – Pabla Picassa i Man Raya. To właśnie oni wraz z czołówką gigantów sztuki – Joanem Miró, Maxem Ernstem, Hansem Arpem i André Massonem zaprezentowali dzieła na pierwszej, legendarnej już wystawie surrealizmu w Galerie Pierre w Paryżu w 1925 roku. Licytowana będzie praca stworzona przez Picassa w 1953 roku, przedstawiająca wizerunek Dory Maar, kochanki jednego z najbardziej rozpoznawalnych i wyjątkowych artystów. Dora Maar dwie dekady wcześniej zainspirowała twórcę do namalowania słynnej „Płaczącej Kobiety”, która znajduje się w Tate Gallery w Londynie. Fotografka i partnerka Picassa była podobno jedyną kobietą, z którą artysta mógł „rozmawiać jak z mężczyzną”. Cena wywoławcza grafiki, na której znajduje się jej wizerunek to 3 tysiące 500 złotych. Inna kobieta – Maret Oppenheim zajmowała ważne miejsce w życiu drugiego artysty, Man Raya. Wraz z nią wymyślił technikę pseudosolaryzacji, wykorzystywaną przy tworzeniu pionierskich eksperymentalnych fotografii. Na aukcji znajdzie się grafika Man Raya z 1955 roku. „Magie de l'image” będzie licytowana od 1 tysiąca 600 złotych.
Aukcja: 13 października, godz. 19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Marszałkowska 34-50, Warszawa
Wystawa obiektów: 1-13 października, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Marszałkowska 34-50, Warszawa, wstęp wolny