Trzech wielkich malarzy, 4,1 miliona złotych i jeden widz. The Masterpiece 19-25.09

ImiTaCjE
ImiTaCjE
Kategoria sztuka · 1 września 2016

Trzech wielkich współczesnych malarzy, 4,1 miliona złotych i jeden widz. The Masterpiece to pierwsza okazja, by znaleźć się sam na sam z pracami artystów, którzy zmienili sztukę XX wieku: Wojciecha Fangora, Victora Vasarely'ego i Juliana Stańczaka. Już od 19 września.

 

The Masterpiece ma być niczym Rothko Chapel w Houston, kaplicą sztuki w miejscu, gdzie jej obecność nie jest oczywista. To symboliczna przestrzeń wydzielona na terenie Galerii Mokotów. Pawilon zostanie zupełnie oddzielony od bodźców zewnętrznych – dźwięku i świateł. Po wejściu do wyciemnionej przestrzeni widz będzie przebywał tylko ze sztuką. Przed oczami zobaczy trzy obrazy. Przez minutę pozostanie z nimi wyłącznie sam. Organizatorem wydarzenia jest Dom Aukcyjny DESA Unicum.

 

Fangor, Vasarely i Stańczak to wybór w pełni celowy. Zaliczani do czołówki światowej sztuki współczesnej artyści to zarazem kluczowi twórcy op-artu. Przedstawiciele powstałego w połowie lat 60. nurtu skupiają się w swoich pracach na oddziaływaniu na oko widza, a nie jego intelekt. Zestawiając różne figury geometryczne, wciągają odbiorcę w niezwykłą grę złudzeń. Do projektu The Masterpiece zostały wybrane prace: „M 55” Wojciecha Fangora z 1968 roku (estymowana wartość – 1,2 miliona złotych), „Nebulus” Victora Vasarely'ego (2 miliony złotych) z 1978 roku i „Lumina” Wojciecha Stańczaka z 1991 roku (900 tysięcy złotych). Każde z dzieł posiada międzynarodowy rodowód. „M 55” powstał w pracowni Fangora w Madison, a niedługo potem był pokazywany w nowojorskiej Galerie Chalette. Praca Vasarely'ego została namalowana we Francji, do Polski trafiła z prywatnej amerykańskiej kolekcji. Z kolei „Luminę” Stańczaka, który od 1950 roku mieszka i tworzy w Stanach Zjednoczonych, sprowadzono do Warszawy przez Japonię, gdzie została wyszukana w domu aukcyjnym SBI. Nigdy jeszcze czołowe obrazy tych trzech twórców nie były pokazywany w sposób jaki proponuje The Masterpiece, ani w Polsce, ani za jej granicami.

 

The Masterpiece przygotowany został przez największy dom aukcyjny w Polsce – DESA Unicum. Niezwykły pawilon pośrodku galerii handlowej, nazywanej przez socjologów „współczesną świątynią”, to próba umieszczenia w miejscu pozbawionym elementów kultury tego, co w niej najbardziej wzniosłe. To też próba oderwania współczesnego mieszkańca miasta od bieżących działań i skierowania jego uwagi w stronę sztuki. – Obcowaniu ze sztuką nieczęsto towarzyszy dziś intymna atmosfera. Gdy pojechałem do Luwru obejrzeć Mona Lisę, zamiast zachwytu poczułem rozczarowanie. The Masterpiece pozwala na obcowanie ze sztuką bardzo blisko, tak jak mogą to robić kolekcjonerzy – podkreśla Juliusz Windorbski, prezes DESA Unicum.

 

Wojciech Fangor (1922-2015) – malarz, rysownik, rzeźbiarz i plakacista, autor pierwszej na świecie instalacji przestrzennej. Jako jedyny Polak miał indywidualną wystawę w nowojorskim Guggenheim Museum. Namalował wiele prekursorskich dla sztuki op-artu dzieł, wśród nich „M 55”, które będzie można już wkrótce oglądać dzięki projektowi The Masterpiece. Prace Fangora należą do najdroższych obrazów współczesnych polskich twórców – 1 maja w Filadelfii za „M 62” zapłacono 310 tysięcy dolarów. Zarazem notują wyjątkowo dynamiczny wzrost wartości – sięga nawet kilkudziesięciu procent rocznie.

 

Victor Vasarely (1906-1997) – węgiersko-francuski artysta, malarz, autor manifestów założycielskich op-artu. Wpływ prac twórcy w latach 60. można było rozpoznać niemal wszędzie – jego obrazy stały się podstawą kultury popularnej. Wielokolorowe kręgi i migoczące sześciany do dziś hipnotyzują i dają charakterystyczny dla dzieł malarza efekt migotania. Jego prace pokazywały najważniejsze galerie i muzea na świecie, m.in. paryskie Centre Pompidou i londyńska Tate. Twórczość artysty można oglądać w aż trzech dedykowanych wyłącznie Vasarely'emu muzeach – jednym we Francji i dwóch na Węgrzech.

 

Julian Stańczak (1928) jeden z pionierów op-artu. W 1940 został aresztowany przez Sowietów wraz z całą rodziną i wywieziony na Syberię, skąd uciekł do Afryki. W 1949 roku wyemigrował do Wielkiej Brytanii, rok później przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Powszechnie uważa się, że nazwa kierunku op-art pochodzi od tytułu jego pierwszej wystawy w Nowym Yorku – „Optical Paintings”. Obrazy Stańczaka znajdują się w kilkudziesięciu muzealnych kolekcjach, m.in. w Smithsonian American Art Museum oraz San Francisco Museum of Modern Art. Niedawno jedna z prac artysty została włączona do jednej z najbardziej prestiżowych kolekcji sztuki na świecie w nowojorskim Museum of Modern Art.

 

The Masterpiece, 19-25 września, Galeria Mokotów, ul. Wołoska 12, wstęp wolny poprzedzony rejestracją