„Transfer sztuki”, który 30 października rozpocznie się w katowickiej Galerii Szyb Wilson, to wspólne przedsięwzięcie polskich i niemieckich artystów. W ramach projektu postanowiono zestawić ze sobą ośmiu przedstawicieli sztuki współczesnej, prezentujących odmienne założenia i stylistyki artystyczne.
Dobór uczestników odzwierciedla aktualną sytuację świata sztuki, jego rozproszoną energię i zróżnicowanie, a także równoległy rozwój i równą wartość wszystkich dyscyplin twórczych. Dzięki współpracy Fundacji Galeria Hyperion z Katowicach, Galerii Freies Kunst Territorium w Bochum, Galerii Ars Nova w Łodzi i artystów ze Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Warszawskiego i Katowickiego odbyła się seria 4 wystaw, na których prezentowało się po parze artystów: polskich w Niemczech, a Polaków za naszą zachodnią granicą. Wystawa w Galerii Szyb Wilson jest podsumowaniem projektu, pokazane będą prace wszystkich twórców biorących w nim udział: malarstwo, fotografia, rzeźba i video.
Otwarcie wystawy odbędzie się 30 października o godz. 18.00. Podczas wernisażu wystąpi Krakowski Chór Rewolucyjny. Grupa od 2012 roku ożywia stare pieśni rewolucyjne, buntownicze i marzycielskie. W Szybie Wilson wykonają m.in. „Czerwony sztandar” – hymn polskiego proletariatu z końca XIX wieku oraz „Międzynarodówkę”.
Wśród artystów niemieckich będzie można zobaczyć prace rzeźbiarskie Dorotheę Schäfer, kamienne rzeźby przywodzą na myśl pozostałości po upadłych kulturach, dawnych monarchów czy posągów świątynnych, w rzeczywistości są portretami osób szerzej nieznanych, a jednak ważnych: działaczy społecznych, politycznych, religijnych.
Twórczość kolejnego artysty, Uwe Siemensa, nasuwa pozytywne i radosne skojarzenia, nie jest jednak bezrefleksyjna, to zwykle abstrakcje będące odpowiedzią na wrażliwość twórcy na niuanse pejzażu: barwy, odcienie, podziały w nim występujące.
Projekt Graeme'a Vaughana „The practice of becoming lost” to fotograficzny pamiętnik z odwiedzin w miastach Europy, gdzie autor zamiast szlakiem narzuconym przez któryś z przewodników podąża za mieszkańcami, nieświadomymi jego obecności.
Ostatnia z grupy niemieckiej, Kristine Tusiashvili, uprawia fotografię performatywną, w której obecność ciała artystki na zdjęciu jest gwarantem osobistego zaangażowania w poruszany temat. Prezentowane prace powstały w wyniku jej przeżyć związanych z konfliktem zbrojnym między Rosją a Gruzją, który wybuchł w 1990 r. i ponownie w 2008 r.
Z kolei Dobrochna Wojda na swoich zdjęciach stara się wyłuskać z otoczenia to, co zazwyczaj umyka naszym oczom. Pękająca ściana, odpadający tynk, rozmaite zacieki, cienie rzucane przez przedmioty – wszystko to może stać się nową formą, niewymagającą uzasadnienia, ale budzącą nowe skojarzenia, budującą nowy świat.
Gorzką wymowę mają przesiąknięte ironią prace z serii „Civitas Dei. Unus Dolor” autorstwa Jerzego Truszkowskiego, uznanego przedstawiciela polskiej sztuki krytycznej. Artysta wykorzystuje motyw banknotu, podkreślając rolę i władzę pieniądza we współczesnym świecie, łącząc w swoich pracach wątki religijne, popkulturowe i filozoficzne.
Zaangażowanie społeczno-polityczne jest wyczuwalne również w malarstwie Alberta Oszka, który wykorzystując postaci dziecięcej postury, krytykuje współczesnych konsumentów, tak łatwo dających się nabrać na sztuczki marketingowe, porzucających zdrowy rozsądek, niepohamowanie zachłannych i żarłocznych.
Ostatnia artystka, Róża Kordos, w swoim malarstwie ciąży ku abstrakcji, w centrum pojawiają się motywy o symbolicznym znaczeniu, w jej wcześniejszej twórczości funkcjonowały one głównie w odniesieniu do człowieka, teraz jednak ich znaczenie zostaje rozszerzone, może być interpretowane na wiele sposobów.
Na wernisaż oraz wystawę wstęp wolny. Prace będzie można oglądać do 11 stycznia.
Patronat medialny objęli: TVP Katowice, Ultramaryna, Silesiakultura.pl, Rynek i sztuka, Pełniakultury,pl, Wywrota.pl, MM Silesia.
Transfer Sztuki
Galeria Szyb Wilson
ul. Oswobodzenia 1, Katowice
Czynne codziennie od 9.00 do 19.00
Wstęp wolny