godz. 18-20
wystawa czynna od wtorku do soboty
w godz. 14-18 do dnia 31 maja 2014
Oczy Boga to pokaz Georgii Krawiec, w którym autorka stara się kompleksowo odnieść do fenomenu widzenia. Emblematem tej złożonej problematyki jest dla niej camera obscura, dzięki fizycznemu zjawisku jakie tam występuje, natomiast poprzez tytuł wystawy przywoływana jest wykładnia teologiczna. Biblijny opis stworzenia świata mówi nam, że Bóg oddzielił światło od ciemności, zobaczył, że dzieło stworzenia jest dobre oraz, że nieustannie obserwuje wszelkie działania człowieka w jego dziejach. Przedstawienia wszechwidzącego oka umieszczonego w trójkącie (w chrześcijaństwie symbolizującego Trójcę Świętą) towarzyszą ludzkości od wieków. Stanowią moralne napomnienie dla człowieka, że wszelkie jego uczynki zostaną ostatecznie osądzone. Ale od XVIII wieku symbol ten zaczął też wyrażać prymat wiedzy i wiarę w moc ludzkiego rozumu. Oko umieszczone na tle piramidy miało oświecać drogi postępu, a symbol ten później trafił nawet na banknot jednodolarowy. Podobną wiarę w walory racjonalnego postrzegania wyrażała koncepcja Panoptikonu, czyli zakładu karno-wychowawczego, gdzie pensjonariusze mieli świadomość bycia pod nieustanną obserwacją (sami nie widząc strażników), co miało w nich zaszczepić odruch samodyscypliny. Można powiedzieć, że ten teoretyczny projekt Jeremy’ego Benthama z końca XVIII wieku, urzeczywistnił się dzisiaj dzięki skomputeryzowanym narzędziom zapisu obrazu i dźwięku. Cała historia fotografii może się wydawać tylko wstępem do tego współczesnego Panoptikonu. Wypełniające dzisiejszy świat elektroniczne oczy mają zastosowania praktyczne, ale ich obecność ostatecznie przywołuje pytania o głębszy sens i wartość obserwacji.
Odwołując się do wspomnianych tradycji, Georgia Krawiec konstruuje modele camera obscura o kształcie tetraedru, czyli czworościanu o bokach w formie trójkąta równobocznego. Poszczególne egzemplarze wykonała z liści, drewna, metalu, luster, skóry, tworzywa sztucznego czy gliny tak, jakby miały reprezentować całą różnorodność materiałów stworzonych przez przyrodę i człowieka. Ich wyrafinowana estetyka skupia na sobie uwagę bardziej niż możliwe użytkowe funkcje. Obrazy uzyskane przez umieszczanie klisz w tych kamerach także odbiegają od standardowych fotograficznych rejestracji. Są to zaskakujące optyczne fenomeny, które przypominają o szerokich możliwościach obrazowania, które zazwyczaj są zawężane dla realizacji praktycznych celów. Wyrazem swobodnej eksploracji takich możliwości są też obrazy uzyskiwane za pomocą luksografii. Osobnym cyklem w tym pokazie są wielkoformatowe negatywy uzyskane w pomieszczeniu przekształconym w camera obscura, które dokumentują fazy ćwiczenia jogina wykonującego „pozdrowienie słońca”. Tak więc rozmaitość elementów pokazu Georgii Krawiec ewidentnie służy zwróceniu naszej uwagi na znaczenie samej zdolności widzenia, a nie tylko na przedmioty obserwacji. Poświadczają to też załączone rysunki i schematy ukazujące budowę oka.
Widzenie jest w naszym świecie umiejętnością opanowaną najdoskonalej przez rodzaj ludzki, który wspiera się przy tym wynalazkami technicznymi. Czy dzięki temu człowiek staje się bogiem? A czy przypisywanie Bogu zasad postrzegania właściwych oku i camera obscura nie jest nieuprawnioną antropomorfizacją najwyższego bytu? Teologia dopuszcza (przynajmniej do pewnego stopnia) wyobrażenia Boga na wzór postaci ludzkich, aczkolwiek z historii znamy też radykalne sprzeciwy wobec takich figuralnych wyobrażeń. Tytuł wystawy Georgii Krawiec wydaje się sugerować kompromisową interpretację. Człowiek dysponuje możliwością posługiwania się uniwersalnym językiem obrazów kształtowanych według praw natury. Może to mu dać wielką wiedzę, ale jednocześnie może się przez to wykreować na bożka, albo popaść pod władzę bożków. „Oczy Boga” zaś cierpliwie przypatrują się temu, co robimy z naszą wolnością.
(tekst Adama Soboty do publikacji z wystawy)
georgia Krawiec jest absolwentką wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Siegen (Niemcy), gdzie studiowała w klasie Jürgena Königsa. Od roku 2000 pracuje jako artystka, w swej sztuce zajmuje się szeroko rozumianymi zagadnieniami fotograficznymi, naucza fotografii eksperymentalnej, fotografii otworkowej oraz technik szlachetnych. Jest autorką obszernych i wieloletnich projektów jak Niemcy w Polsce, dezORIENTacja, Pałac – moja miłość oraz EXodus, czy też najnowszego OCZY BOGA.
Wystawia od 1993 r. Posiada w dorobku liczne wystawy indywidualne w Polsce i za granicami kraju (m.in. w Galerii FF w Łodzi, w Galerie Haus Seel w Siegen (Niemcy), w Małej Galerii ZPAF-CSW i Starej Galerii ZPAF w Warszawie, w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu). Brała udział w wielu wystawach zbiorowych (m.in. w ramach Festiwalu Kultury Polskiej w Luksemburgu, w Miesiącu Fotografii w Krakowie, w Międzynarodowym Festiwalu Fotografii w Łodzi, w Voies Off w Arles (Francja), w wystawie Polskiej Fotografii Otworkowej w Boston i New Bedford (USA), jak też w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie oraz w New Mexico History Museum w Santa Fe (USA). Jej prace można znaleźć w kolekcjach publicznych i prywatnach w Europie oraz w USA.
W latach 2002–2011 nauczała w Europejskiej Akademii Fotografii (EAF) a od 2005 roku jest wykładowczynią w Studium Związku Polskich Artystów Fotografików w Warszawie. Prowadziła wykłady autorskie m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz w Narodowej Galerii Sztuki Zacheta. Jest także autorką serii wykładów dla Instytutu Goethego o Współczesnej Niemieckiej Fotografii.
Publikuje teksty o fotografii m.in. w Kwartalniku Fotografia czy też w Fototapecie. Była członkinią Jury, m.in. konkursu fotografii TVP Dolina Kreatywna, członkinią Komisji Portfolio-Review w The Art Institute of Boston, AIB (USA) oraz jurorką konkursu Pinhole World. Jest członkinią Związku Polskich Artystów Fotografików, polsko-niemieckiej inicjatywy arty-stek SilesiaTopia, współpracuje ze Światowym Dniem Fotografii Otworkowej Pinholeday oraz jest członkinią zarządu Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej.
Galeria FF ul. Traugutta 18, 90-113 Łódź PL, www.galeriaff.eu, e-mail: galeriaff@ldk.lodz.pl, wystawy@ldk.lodz.pl