„Domena publiczna” Rogera Bernata – pytając o tożsamość

Redakcja
Redakcja
Kategoria sztuka · 30 marca 2014

Roger Bernat swoje spektakle-gry prezentował w ponad 20 krajach, m.in. w Japonii, Chile czy Francji. Pod koniec marca będzie można wziąć udział w tym niecodziennym wydarzeniu po raz pierwszy w Polsce. Bernat wciągnie widzów do gry pod nazwą „Domena publiczna” zadająć pytania o tożsamość.

 

„Domena publiczna” jest niczym ożywiona gra planszowa, w której udział widza nie ogranicza się do roli pionka. Widzowie/uczestnicy akcji ze słuchawkami na uszach, w których słyszą pytania i polecenia, poruszają się, zmieniają miejsce, przyjmując na siebie różne role. Kim są? Skąd pochodzą? Jakie łączą ich relacje? Wszystko to odbywa się w otwartej przestrzeni miasta, symbolicznie utożsamianej z tytułową ”domena publiczną”.

 

W tym zdumiewającym spektaklu, w którym partycypują widzowie można wziąć udział czterokrotnie. W poniedziałek 31 marca o godz. 15:00 oraz 17:00 odbędzie się przy Dworcu Głównym PKP (spotkanie przed wejściem do hali głównej, po prawej stronie stojąc przodem do wejścia, od ul. Piłsudskiego 105). Dzień wcześniej projekt Bernata zaprezentowany zostanie w Instytucie Grotowskiego (początek przy wejściu do Przejścia Żelaźniczego, zakończenie w Sali Kinowej Instytutu). Spektakl rozegra się w językach polskim i angielskim. Udział w grze może wziąć każdy, niezależnie od wieku, upodobań czy przesłanek. Wstęp jest bezpłatny. Limit miejsc waha się od 30 do 120 osób, z tego względu do 28 marca prowadzone są zapisy pod adresem: sekretariat@grotowski-institute.art.pl.

 

Roger Bernat przyjeżdża do Polski na zaproszenie Instytutu Grotowskiego i Teatru ZAR w związku z postulatem rozwinięcia przez teatr nowego aspektu sztuki – „Witness/Action”.

Bernat w następujący sposób określa swoje wydarzenie: „Widzowie wchodzą w sytuację, która ich zachęca do posłuszeństwa lub zawiązania spisku i, w każdym przypadku, do zapłaty własnym ciałem i zaangażowania się całym sercem”. Uczestnicy wykonują proste komendy będące komentarzem na udzielane przez nich odpowiedzi. W ich wyniku formułują się niewielkie grupy. Powstałe mikrospołeczności ujawniają ukryte wzorce społeczne i opowiadają skrupulatnie zaaranżowaną historię. Uczestnicy „Domeny publicznej” wcielają się w rolę świadków samych siebie, osób które w aktywny sposób podejmują decyzje. Nie mają czasu na zastanowienie. Odpowiadając na pytania określają w danym momencie swoją tożsamość. Bernat stawia przed uczestnikami konkretne problemy: „czy przyszedłeś tu z własnej inicjatywy?”, „czy pamiętasz dom swoich narodzin?”, „czy uważasz, że powinnaś/powinieneś kupić sobie nową parę butów?”. To pytania na które każdy odpowie bez wahania, inne np. dotyczące wyznania, sexu czy mniejszości narodowych wydają się trudne. W ten sposób kompleksowe zagadnienia mogą doprowadzić do osądu siebie, wewnętrznej rozgrywki. Uwypuklą także mechanizmy instrumentalnego traktowania tożsamości. Uczestnik akcji Bernata to aktywny świadek swego życia. Jaka będzie Twoja postawa? Czy przychodząc na akcję uda Ci się powiedzieć prawdę?

 

-----

Roger Bernat jest laureatem Nagrody Nadzwyczajnej przyznawanej przez Institut del Teatre w Hiszpanii (1996). W 2008 roku zaczął tworzyć spektakle-gry, w których kontrolę przejmują widzowie, stając się ich głównymi aktorami. „Domena publiczna” była pierwszym spektaklem-grą zaaranżowanym przez Bernata w 2008 roku. Następnie powstały: „Purely Coincidental” (2009), „The Rite of Spring” (2010), „Please Continue: Hamlet” (2011), „Pending Vote” (2012), „RE-presentation” (2013) oraz „Desplazamiento del Palacio de La Moneda” (2014). W 2009 roku, wraz z Ignasi Duarte, opublikował ksiażkę „Querido Público, El espectador ante la participación: jugadores, usuarios, prosumers y fans”.

 

Więcej: www.grotowski-institute.art.pl