Już 26 i 27 marca przegląd filmów Clemensa von Wedemeyera w KINO.LAB

Redakcja
Redakcja
Kategoria sztuka · 21 marca 2014

Już w środę, 26 marca rozpocznie się dwudniowy przegląd filmów jednego z najważniejszych, współczesnych artystów niemieckiej sztuki video - Clemensa von Wedemeyera. Podczas prezentacji widzowie KINO.LAB-u będą mogli zobaczyć siedem produkcji artysty, w tym filmy będące częścią projektu „The Cast”. W czwartek, 27 marca odbędzie się spotkanie z twórcą. Przegląd towarzyszy wystawie „Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec”,która potrwa do 21 kwietnia.

 

Clemens von Wedemeyer urodził się w 1974 roku w Göttingen. Studiował fotografię i nowe media w Fachhochschule Bielefeld, następnie sztuki piękne w Wyższej Szkole Grafiki i Książki w Lipsku, gdzie od 2013 prowadzi klasę sztuki mediów. Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych zarówno w kraju, jak i zagranicą. Obecnie uznawany jest za jednego z najbardziej znaczących niemieckich artystów wideo. W swojej twórczości zajmuje się przede wszystkim badaniem relacji pomiędzy filmem a widzem, a także sprawdzaniem wiarygodności historii. Artysta świadomie miesza motywy dokumentalne z fikcyjnymi, przez co tworzy zupełnie nowe obrazy rzeczywistości. Jego filmy stanowią połączenie języka kina, sztuki i dokumentacji, w których niezwykle silną rolę odgrywają motywy formalne, takie jak dramatyczne efekty świetlne, nieostrość dźwięku i obrazu.

 

Integralną częścią większości produkcji Clemensa von Wedemeyera są tzw. „making of”, czyli krótkie zapisy procesu powstawania obrazu filmowego. Dzięki nim widz poznaje warunki i kulisy danego filmu, co znacząco wpływa na obiór dzieła.

 

Podczas dwudniowego przeglądu w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski artysta zaprezentuje sześć krótkometrażowych filmów – między innymi dokumentalny zapis wyburzania opuszczonych bloków ogromnego osiedla na wschodzie Niemiec, rekonstrukcję kolejki Rosjan stojących po wizę wyjazdową przed konsulatem Niemiec w Moskwie, a także pracę wideo złożoną z realizacji wybitnych światowych reżyserów - min. Cocteau i Felliniego - opowiadającą o wielowątkowej relacji pomiędzy człowiekiem a rzeźbą.

 

Na szczególną uwagę zasługuje długometrażowy film von Wedemeyera - „Muster/Rushes”, który opowiada trzy alternatywne historie dawnego klasztoru Benedyktynów w Breitenau nieopodal Kassel – jako punktu uwolnienia więźniów obozu koncentracyjnego, siedziby zakładu poprawczego dla dziewcząt, a także miejsca będącego obiektem wątpliwego zainteresowania znudzonych wycieczek niemieckich licealistów.

 

Przegląd filmów jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie „Future Perfect. Contemporary Art from Germany / Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec”, która  jest jedną z największych ekspozycji poświęconych najnowszej sztuce zza naszej zachodniej granicy, jaką w ostatnim czasie prezentowano w Polsce. Wystawa składa się z niemal 80 obiektów stworzonych przez 16 artystów. Kuratorzy Angelika Stepken i Phillip Ziegler zebrali prace twórców młodego i średniego pokolenia – urodzonych między 1958 a 1980 rokiem – którzy skupiają się na zagadnieniach związanych z jednostką i jej tożsamością w kontekście społecznym, kulturowym oraz politycznym. Wszyscy prezentowani podczas wystawy artyści skłaniają widzów do twórczej interpretacji przeszłości i myślenia o tym, co niesie przyszłość.

 

Ekspozycja stanowi przewodnik po współczesnym Berlinie jako swoistej przystani dla artystów z całego świata. Wprawdzie obrazy, instalacje, kolaże, fotografie i prace wideo, które zobaczymy w Centrum Sztuki Współczesnej  powstawały w Niemczech, ale ich autorzy pochodzą m.in. z Francji, Norwegii, Grecji, Wietnamu czy Meksyku, co znajduje odzwierciedlenie w inspiracjach i finalnym kształcie ich dzieł.

 

W Centrum Sztuki Współczesnej można zobaczyć m.in. dzieła Cypriena Gaillarda, który zyskał rozgłos dzięki seriom fotografii i filmom wideo mówiącym o rozpadzie kultury oraz niszczeniu i wyburzaniu modernistycznej architektury. Kerstin Brätsch oraz Adele Röder, które powołały do życia kolektyw DAS INSTITUT wykorzystują w swoich artystycznych projektach zarówno tradycyjne środki, jak również cyfrowe techniki przy pomocy których tworzą m.in. niezwykłe poliestrowe malowidła, obrazy i tapety. Intrygujące instalacje to domena takich twórców, jak Yorgos Sapountzis czy Danh Vo. W gronie artystów prezentowanych podczas „Future Perfect” nie zabraknie też laureatów ważnych nagród – Nasan Tur to zdobywca „Identity”, prestiżowej Nagrody Deutsche Banku, a Mariany Castillo Deball ubiegłym roku uhonorowano Nagrodą Narodowej Galerii dla Młodej Sztuki w Berlinie. Centrum Sztuki Współczesnej zaprezentuje także malarskie prace Jutty Koether (wystawiała m.in. w Saatchi Gallery i MoMa PS1) oraz rzeźby irańskiej artystki Nairy Baghramian (jej dzieła pokazywano np. na Biennale w Wenecji w 2011 roku). Obejrzymy także prace: Nory Schultz, Antje Majewski, Armina Linke, Henrika Olsena, Clemensa von Wedemeyera oraz Anette Kelm i Daniego Gala.

 

„Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec” jest najnowszą wystawą objazdową organizowaną przez ifa (Institut für Auslandsbeziehungen). Dzięki współpracy z Goethe-Institut i Centrum Sztuki Współczesnej Warszawa jest pierwszym miejscem, w którym zaprezentowano ekspozycję.

 

Przegląd filmów Clemensa von Wedemeyera towarzyszący wystawie Future Perfect. Contemporary Art from Germany / Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec

 

KINO.LAB w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

ul. Jazdów 1, Warszawa

26 i 27 marca 2014 roku

www.csw.art.pl, www.facebook.com/cswzu

 

Opis filmów:

 

środa, 26 marca, godz. 18

 

Silberhöhe, 2003, 10'
Wyburzanie bloków w Silberhöhe, osiedlu z wielkiej płyty w Halle na wschodzie Niemiec, wybudowanym dla 40000 mieszkańców, po 1989 r. połowa z nich wyprowadziła się. Kamera podąża pustymi ulicami, zagląda do pustego mieszkania, gdzie na telewizyjnym ekranie widać końcówkę filmu “Zaćmienie” Antonioniego. Pojedyncze ujęcia kamery układają się w scenerii opustoszałego miejskiego pejzażu w niewidzialną historię miasta jako utopijnego konceptu urbanistycznego.

Muster/Rushes, 2012, 79'
Dawny klasztor Benedyktynów w Breitenau nieopodal Kassel, jest miejscem akcji trzech historii: w 1945 oswobodzenia przez wojska amerykańskie obozu koncentracyjnego KZ-Breitenau. W 1970, kiedy w klasztorze działał zakład poprawczy dla dziewcząt, prób do filmu „Bambule”, którego scenariusz napisała Ulrike Meinhof. W 1990 oprowadzania po obiekcie, stanowiącego część kliniki psychiatrycznej, wycieczki znudzonych uczniów licealnych. Linearna wersja filmu, który został zaprezentowany jako trzykanałowa instalacja na dOCUMENTA w Kassel w 2012 roku.

 

czwartek, 27 marca, godz. 18

 

Against Death, 2009, 12'
Film jest częścią projektu “The Fourth Wall” zrealizowanego na zamówienie Barbican Art Gallery London (The Curve).

Film o iluzji autentyczności oraz granicach wiary i zaufania. Podróżnik opowiada znajomemu antropologowi o rytuale przejścia, jakiemu został poddany przez plemię z dżungli na Filipinach i które uczyniło go nieśmiertelnym.

Occupation, 2002, 8'
Duża grupa statystów pracuje nocą na planie filmowym w bliżej nie określonym miejscu. Statyści są zdezorientowani niezrozumiałymi poleceniami ekipy filmowej, która reaguje podobnie. Absurdalna, beckettowska sytuacja, w której statyści nieświadomie grają głównych bohaterów a ekipa filmowa zachowuje się niczym marionetki z nienapisanego scenariusza.

Odjesd, 2005, 15' & The making of, 2005, 10'
Re-enactment kolejki Rosjan stojących po wizę wyjazdową przed konsulatem Niemiec w Moskwie. Film nakręcony w jednym ujęciu, na peryferiach Berlina, w przytłaczającym krajobrazie kojarzącym się z labiryntem, po którym poruszają się grani przez Rosjan bohaterowie. W „The making of“ została pokazana historia powstawania filmu, poszukiwanie odpowiedniego miejsca do zdjęć, kontakty z wydziałami wizowymi w Berlinie i Moskwie, obserwacja ekipy filmowej.

T he Beginning: Living Figures Dying, 2013, 18'
Praca wideo zrealizowana z materiałów found footage – złożona z fragmentów filmów od Mélièsa i Cocteau po Felliniego i Godarda, odnoszących się do relacji pomiędzy człowiekiem a rzeźbą.

The Cast: Procession, 15', 2013
Film prezentuje udokumentowane wydarzenie w trakcie zdjęć do filmu Ben Hur w studio filmowym Cinecittà w 1958 roku. Podczas gdy w studio odbywały się kasting i próbne zdjęcia do starorzymskiej procesji , przed bramą manifestowali bezrobotni domagający się zatrudnienia ich jako statystów. W końcu policja rozpędziła demonstrantów. W filmie Wedemeyera występują aktorzy z Teatro Valle Occupato, który w wyniku protestów przeciwko prywatyzacji teatru w 2011 r. jest obecnie kolektywnie zarządzany.


Filmy “The Beginning: Living Figures Dying” oraz “Procession” należą do projektu „The Cast”, zamówionego przez Muzeum Narodowe Sztuki współczesnej—MAXXI w Rzymie.

Po projekcji odbędzie się spotkanie z artystą, które poprowadzi Joanna Sokołowska.