Dani Gal, artysta mutimedialny prywatnie i zawodowo związany z Tel Awiwem i Berlinem, w swoich pracach prezentuje niestandardowe spojrzenie na historię i poddaje w wątpliwość utarte sposoby interpretacji faktów. W Warszawie zaprezentuje filmy krótkometrażowe „Noc i mgła” (2011) oraz „Jak z oddali”(2013).
Goethe-Institut i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie
zapraszają na spotkanie z Dani Galem
w programie projekcja filmów i spotkanie z artystą,
które poprowadzi Katarzyna Bojarska
Środa 12.03.2014, godz. 18.00
KINO.LAB, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
wstęp wolny
Dani Gal jest autorem filmów, minimalistycznych instalacji multimedialnych, kolaży i rzeźb dźwiękowych. W swoich pracach wykorzystuje jako materiał wyjściowy dokumenty historyczne, które poddaje manipulacji lub artystycznej rekonstrukcji. W centrum jego zainteresowań znajduje się historia, sposoby i mechanizmy jej zapisywania i dokumentowania, a więc zagadnienia wyboru i wykluczenia oraz pamięci i interpretacji. Jedną z jego centralnych prac jest „Historical Record Archive“, zbiór publicznych przemówień, programów radiowych, wywiadów, które zostały zarejestrowane na płytach winylowych.
Nacht und Nebel / Noc i mgła, Niemcy 2011, 22’ (zamówienie 54. Biennale w Wenecji)
Fikcyjna rekonstrukcja akcji, na podstawie rozmowy Dani Gala z Michaelem Goldmanem, który przeżył holocaust i był jednym z policjantów uczestniczących w utajnionej misji rozsypania nad Morzem Śródziemnym prochów zbrodniarza wojennego Adolfa Eichmanna, straconego w wyniku procesu w Jerozolimie w 1962 roku. Pod osłoną mglistej nocy grupa policjantów przewozi łodzią skremowane szczątki wsypane do bańki na mleko.
„Noc i mgła” to również kryptonim tajnej operacji Hitlera eliminacji członków opozycji antynazistowskiej oraz tytuł dokumentalnego filmu Alaina Resnais z 1955 r. o obozie Auschwitz-Birkenau.
Wie aus der Ferne/ Jakby z oddali, Niemcy/ Austria 2013, 27’ W materiale stylizowanym na historyczną rekonstrukcję Gal pokazuje spotkanie Szymona Wiesenthala, słynnego łowcy nazistów i Alberta Speera, głównego architekta Trzeciej Rzeszy. Speer, po 20 latach kary więzienia, usiłował wybielić swoje nazwisko pisząc apologetyczną biografię i zawierając znajomość z Wiesenthalem.
Niecodzienny związek obu postaci został ukazany na bazie ich listów i biografii Wiesenthala oraz na tle tekstu Ludwiga Wittgensteina o obrazach pamięci, ich związku z dyskursem na temat pamięci holocaustu i ich reprezentacji w filmie. Film był m.in. prezentowany na ostatnim Berlinale Forum Expanded.
Dani Gal, urodzony w 1975 r. Jerozolimie, mieszka i pracuje w Berlinie. Studiował w Instytucie Avni w Tel Awiwie, w Akademii Sztuk i Dizajnu Bezaleel w Jerozolimie, w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych Städelschule w Frankfurcie n. Menem. Laureat m.in. Nagrody ars viva w Berlinie, Nagrody Villa Romana w Florencji. Liczne prezentacje m.in. New Museum w Nowym Jorku i Kunsthaus w Zurychu (2012), Biennale w Wenecji (2011), Biennale w Stambule (2011), Berlinale Forum Expande (2011, 2014), MAK Wiedeń (2011), W139 Amsterdam (2010), Art Basel Statements (2010), Pecci Museo Prato (2009), Deutsche Guggenheim Berlin (2008).
Katarzyna Bojarska (Instytut Badań Literackich PAN). Badaczka kultury, krytyczka, tłumaczka. Zajmuje się porównawczą analizą współczesnej literatury, sztuki i teorii w kontekście reprezentacji i krytycznej recepcji przeszłości.
Prezentacja towarzysząca wystawie „Czas przyszły dokonany. Współczesna sztuka z Niemiec”.
filmy z polskimi napisami / dyskusja po angielsku z polskim tłumaczeniem symultanicznym.